AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.288

e60 sjätte sämsta bilen i finska besiktningen

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Länk

Tycker det verkar lite märkligt att e60 av årsmodell 06 skulle vara så dålig.
Vad säger ni som har en sådan?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Tilläggas bör att felen ligger i STYRNING och AVGASUTSLÄPP.
Buspelle
Låter mycket märkligt. I den svenska bilprovningen tillhör väl E60 generellt de bilar som har relativt få anmärkningar. Är det dessutom bara just årsmodellen 06 så låter det ännu konstigare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
E60 dålig i svenska besiktningen också!

Länk

De mest underkända nya bilarna (3-år): Plats: Modell: Andel underkända:
1. Renault Traffic 30,9 procent
2. Renault Espace 26,3 procent
3. Volvo XC90 (diesel) 24 procent
4. Chrysler Grand Voyager (diesel) 19,1 procent
5. Volvo XC90 (bensin) 16,8 procent
6. BMW 5 Sedan 16,8 procent
7. BMW 5 Kombi 15,7 procent
8. Renault Scenic 15,5 procent
9. Renault Kango 14,2 procent
10. Chrysler Grand Voyager (bensin) 13,6 procent

5-serien är här i OERHÖRT dåligt sällskap!
Avgasutsläpp förstår jag inte varför de skulle ha problem med.
pr
259
protos
E60 520I-04
Tar man hänsyn till mil?
Bmw som går 3000mil/år med en som går 1000mil/år
En nya bmw går ju ofta som tjänstebil.
Såg att mercedes C och E och volvo v70 också låg dåligt till.Taxi?
Dessutom är ju vägarna inte så bra i finland mycket grusväg.
Sen kan jag gissa eller känna att framvagnen på en tunga bmw tar mycket stryck på grusvägarna och vägar med tjälskott.
Det är inte BMWs jaktmarker precis
Enligt de besiktingsgubbar jag frågat brukar BMW klar sig bra.
ma
7.450
marin849
Jag förstår inte varför framvagnen på en tung BMW skulle ta mer stryk?
Framvagnen är ju dimensionerad för den vikten! Annars är den underdimensionerad?
SÅ mycket tyngre är ju BMW inte i %.
pr
259
protos
E60 520I-04
Man får ju hoppas att det är rätt dimensionerat.
Men bilfabrikanter brukar använda samma detaljer på mindre bilar som i större bilar av kostnads skäl, lagerhållning, etc.
Det är min erfarenhet
Kan hålla med om att E60 kanske inte är den bästa bmw ur kvalitetssynpunkt men att ligga här med hela Renualt/chrysler programmet känns lite galet.
Renault och Chrysler är de klart sämsta bilarna på marknaden.
Statistik är svår tolkat. BMW har ju de mest nöjda nybilsägarna i sverige.
Skit samma körglädje ,balans. tystnad,komfort är vida överlägsen renualt/chrysler
ma
7.450
marin849
Å andra sidan läste jag i Auto Motor & Sport (hos BMW-verkstaden:) om statistik från tyska marknaden och där var bara tyska märken i topp i statistiken. Hm.
protos: Man redovisar antalet körda kilometer i snitt för varje bilmodell i den Finska statistiken. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Här har vi lite trista och bra fakta från rapport i ämnet. Min slutsats: sätt samma länkarmskonstruktion på 5-serien så hamnar den i topp som BMW X3:an. Undra om BMW har varit klumpiga och gjort samma onödiga misstag på F10 ?

Länk

BMW 4 Life
Hel rätt att detta kommer ut så bmw får ta sitt ansvar man ska inte skönmåla bmw eller försöka hitta på urshäkter för att detta uppstår, det är brister i kvaliten så är det bara.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Länk

Något stämmer inte här.......är det massor av fel på bilarna men vi 5-serieägare ljuger?

Jag har inte haft e60 så länge men e34 i 11 år. På de 11 åren har jag bytt 4 krängningshämmarstag när det gäller framvagn som verkar vara vanligt.

Undersökningen är inte ny. 2008 tror jag så bilarna kan ha ramlat sönder senare, men förutsättningarna är samma för alla märken i undersökningen.
Det är vad ägarna upplever.

Min e60 med 14000 mil på mätaren passerade bilprovningen för en månad sen utan problem.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Kan vara så att vi är mer kräsna och förväntar oss mer än någon som tex ökper en Ford, Hund ai, KIA eller nåt annat skräp. I undersökningen låg BMW riktigt högt i procent och position vad gäller "mindre allvarliga" fel. Mindre fel kan väl vara precis vad som helst nästan...som inte påverkar bilens funktion.

BMW 4 Life
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Resultatet är naturligtvis oerhört pinsamt för BMW - det är ju inte där de brukar hålla till i tabellerna - och man har säkert informerat sig i München om bakgrunden till detta fiasko. Eller så visste man det redan, kanske? Hoppas att det som nu byts är av bättre kvalitet så att antalet fel reduceras i framtiden.

----
BMW CS #6212
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Protos:
"Dessutom är ju vägarna inte så bra i finland mycket grusväg."

Kan inte låta bli at kommentera detta....ser at du bor i skåne, har du varit många gånger i Finland och kört bil kanske? Jag bor i Norge och kör genom sverige och finland regelbundet . Det är då länge sedan jag har sett grusväg I finland, generellt så är huvudvägarna i minst lika bra skick som i sverige

Detta luktar ju fördomar och föråldrade kunskaper på långa vägar....De vägarna du ser på rallysändningar är inte representativt för vägstandarden där....

MVH
Sakke
SBP's statistik ljuger väl minst då felen framkommer vid bilbesiktningen?
Svagt att den första besiktningen påvisar dessa brister liknande de S80 (Volvo) visade upp inledningsvis med svaga framvagnar etc.

Nu är det väl inget nytt med just BMW att leder glappar i framvagnen,jag tänker närmast på de första modellerna av e46or som hade mindre tur med detta.
BMW ändrade konstruktionen på de senare modellerna och problemet blev mindre kännbart.

E60/61 kommer nog att uppvisa flera problem framöver liknande de tidigare felen som rost,leder,elektronikfel mm.
Problemet är att BMW inte åtgärdar de brister som Vi ägare retar oss på !!

Att nu den nya modellen F10/11 lanserats med ett för mej betydligt högre pris kommer att ställa högre krav av de ägare som köpt denna modell.
För vem vill ha en bil som kostat mellan 500-700' på verkstad pga liknade fel som jag skrivit in ovan????
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Observera att de som ligger högst i tabellen i länken jag lade in är de som har MINST antal fel på 100 bilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.