|
|
|
|---|---|
|
När tror ni att man kan få tag på en svensksåld z4 m roadster till hyggliga pengar, 300 tusen? | |
|
Väljer man en som har ett väldigt kort axelavstånd så blir det nog hyfsat billigt...vill man ha något körbart så är väl tumregeln 50% tapp vart 3:e år inte helt i det blå. /Johan |
|
| Prutat och klart, skralt med extrautrustning och ~3000mil eller mer på mätaren kan nog bli din för 300k till hösten. Den har stått mer eller mindre helt stilla i pris i snart två år så det börjar så sakteliga bli dags att kapa ett par procent, under 300k lär det dock gå långsamt. Har koll på mer eller mindre samtliga bilar som varit till salu sedan 2008 och det är en prisutveckling som bäst mätes med vattenpass. Den är dock (som sig bör) känslig för årstider. | |
|
Länk Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
En riktigt trevlig bil du hittade Ando! |
|
|
Länk Denna är väl inte helt fel om man vill ha en Z4 leksak? 375 går säkert o pruta en del på....bara 1400 mil, sv-såld.... Mvh Peter |
|
| 375' är helt klart ett överpris, där finns det utan tvekan att ta av såvitt inte handlaren har en skev bild av verkligheten. Angående den bronsfärgade damen på Mobile så är den nog inte särskilt svensksåld. Däremot lär en dito svensksåld gå för ungefär samma pengar även om jag anser att 30k EUR är för mycket när den rullat nästan 5000mil. | |
|
Angående z4an för 375, vad anser ni vara ett rimligt pris på den? Själv säger min magkänsla 325 tusen |
|
|
Jag har kört Z4 M roadster och jag tycker att vridstyvheten i chassiet är under all kritik. Men om man kan leva med det så skulle jag betala max 300 000:- för den som dom begär 375 000:- för. Johan |
|
|
Och jag skulle betala max 300 kakor för en Z8 med ett chassi som går isär vid inspirerad körning :P Angående priset så är 325' att betrakta som ett okej pris med hänsyn till att det lackar mot vår. Är dock en smula tveksam till att säljaren tar budet då våren kryper allt närmare. Miltalet talar för prisbilden medan utrustningen är i underkant jämfört med snittet. Priset just nu är 370', låt mig gissa att säljaren hoppas på runt 340' efter prut. Vore intressant om någon ringde och tog temperaturen. Framåt, Heinrich! :) Länk |
|
|
Freddesix,,,"Z8 med ett chassi som går isär vid inspirerad körning" det får du gärna utveckla? Z8:an är absolut inte byggd för inspirerad körning, men hur upplevde du Z8 när du körde den? Johan |
|
|
Johan, vad menar du med "vridstyvheten i chassiet"? Karossen som inte känns vridstyv eller menar du att den kränger mycket? Antar att det är vid lite tuffare körning det känns. |
|
|
Johan: Det är inget direkt kopplat till körupplevelsen utan de mindre trevliga saker som kan hända med chassiet. Oavsett vad en bil är byggd för ska den ju hålla ihop på ett vettigt sätt. Karosskarvarna har på flera bilar börjat röra på sig oroväckande mycket och jag lider med den amerikanska ägare som för länge sedan testade att rulla ett mynt i skarvarna med ett rätt trist resultat. Redan med blotta ögat kunde man se att något var fel även om BMW förnekar att det finns ett problem. På det aktuella exemplaret hade fjädertornen även börjat ge vika och bultarna var på väg att begära skilsmässa från motorrummet. Google fixar säkert fram mer info, det är många år sedan jag läste om detta i bl. a en stor tråd på m5board startad av en ägare. Gjorde en minnesanteckning om att aldrig släppa in en Z8 i garaget, Z4M fick dock plats :) Back 2 topic: Denna vagn har en minst sagt ovanlig färgkombination, kanske är något för TS? Handlaren har i vart fall insett att 385' inte gick vägen. Något mer utrustning på denna också och jag tror att bilen uppfyller TS samtliga krav. Länk |
|
|
Jag är inte intresserad av att lägga närmare 400 kakor, strax över 300 eller min m3a och kanske en hundring i mellan är mitt tak. Sen är det oxå en svart bil som gäller utan konstiga färgkombinationer. |
|
| Men ~400 i utgångspris är inte på något sätt likställt med den summa man betalar. Jag slaktade av 169 kakor på begärt pris hösten 2008 innan handslaget satt och hade aldrig i livet ens övervägt att betala begärt pris. I din sits hade jag slagit en signal till handlaren som har den sv-sålda svarta bilen och känt efter vad de kan tänka sig att släppa den för. När kravet på svart bil tillkom krympte marknaden något. | |
|
Freddesix, Visst finns det undantag som man kan "Googla" på nätet, men jag pratar om egen erfarenhet. Har aldrig stött på detta problemet du talar om och då jag bor nere i spanien halvårsvis, har jag kommit i kontakt med andra Z8 ägare både i Tyskland och Spanien. Jag frågade om DINA erfarenheter av Z8:a, inte din brors kompis kusins erfarenheter. Varken Z4 M roadster eller Z8 är riktiga sportbilar i mina ögon om vi ska hårddra det hela. Tycker att chassiet inte håller måttet för motorstyrkan, och det är jag inte ensam om att tycka. Johan |
|
|
Nu är vi svårt OT och jag hoppas att vi snart hittar rätt igen, men med Johans inte alltför sympatiska svar känner jag mig mer eller mindre tvungen att svara. BMW erkände detta som ett fel under 2006 och de har också släppt en förebyggande lösning på problemet. Denna räddar de bilar som ännu inte fått någon påverkan medan övriga helt enkelt får leva med det. Dina och mina erfarenheter i sammanhanget torde inte vara mycket att komma med då de knappast representerar mer än en försvinnande liten del av världens Z8-bestånd. BMW Z8 Club i Tyskland (och deras filial i USA) har mer eller mindre forcerat fram en officiell lösning på detta problem och efter ett par om och några men finns den sedan 2006 att beställa med ett initialt MSRP på 599 USD plus 8,5 arbetstimmar. Summa summarum runt 1800 USD lite beroende på ÅF. De gjorde även själva en rätt omfattande undersökning med både BMW-mekaniker och försäkringsbolag där ~30% av bilarna hade skador. Det s.k Performance Package som släppts har följande reservdelsnummer hos BMW: 51 71 0 420 758 31 33 0 423 173 Jag har dock full förståelse för om man som Z8-ägare inte vill kännas vid problemet och att man därför vänder taggarna utåt (inlägget ovan är ett bra exempel) och börjar hojjta om egna erfarenheter och kompisars kusiner. Face the fact, det är ett problem och BMW vet om det även om de gjort sitt bästa för att lugna Z8-ägarna runt om i världen. Kan vi nu fortsätta diskutera Z4M tro? Det vore ju prima om Heinrich får napp på något i rätt prisklass, jag är helt övertygad om att det är allt annat än omöjligt. |
|
|
Freddesix, Jag vill inte på något vis påstå att jag vet allt, men jag har ägt några sportbilar som Ferrari, Porsche och Lamborghini och TVR, och har hunnit prova många olika sportbilar både på bana och i vardagen då det är mitt stora intresse. Dessa saker du räknar upp som du Googlat dig fram till på nätet, är absolut ingenting i jämförelse med vad många av dessa sportbilar jag ägt eller kört har haft för barnsjukdomar. Du retade dig på att jag talade om att chassiet i Z4 M roadster inte håller måttet och då trodde du att jag skulle bli sårad om du skrev..... "Och jag skulle betala max 300 kakor för en Z8 med ett chassi som går isär vid inspirerad körning" Du har absolut rätt i att Z8:a inte är byggd för inspirerad körning, och det är inte syftet med min bil. Den har rullat max 50 mil per år dom senaste 4 åren (totalt 2600 mil). Jag hade sålt bilen för länge sedan om det inte vore för att den ökar bra i värde, är en bra investering OCH kommer bli en klassiker. Faktiskt den bil jag ägt längs av alla bilar jag ägt (snart 9 år) Johan |
|
|
Sedär, ett konstruktivt inlägg med en släng matnyttig information utan onödiga raljeringar om släkt och vänner - ett steg framåt och kudos till Johan! För att kort summera det jag hakar upp mig på med Z8 tillika det som gör att jag aldrig skulle överväga en är att felet är i princip helt omöjligt att åtgärda. Konstruktionen har en svaghet och om man drabbas av felet är det till att leva med det. Jag vet med mig att jag inte skulle klara det senare. Dock är det inte mer än rätt av BMW att släppa ett kit för att motverka skador, även om det kom alldeles för sent. Många andra barnsjukdomar går att avhjälpa även efter att man drabbats av dem (allt från elfel till motorskott) men när chassiet inte håller samman och fjädertornen börjar spotta delar är läget lite kärvt. Jag säger inte att det är helt omöjligt, men antagligen bortom gränsen för vad som är rimligt. Det påminner lite om när Dinan sågade sönder bärande delar i en amerikansk ägares bil vid montering av avgassystem - no point of return. Angående chassiet på Z4M sörjer jag knappast, med en så pass kort hjulbas ligger mina förväntningar lågt. Inte gör jag situationen bättre genom att själv åka på hip-hop-fälgar från Italien i dimensioner långt ifrån BMWs egna. Syftet med bilen - att ha möjlighet till skoj söndagsturer - uppfyllts dock trots dessa brister. Vill man ha ett vassare chassi finns även alla möjligheter i världen att förbättra det, ändamålet får helga medlen. En roadster med kort hjulbas och redan på pappret för mycket pulver är dock inget optimalt utgångsmaterial utan man får ta det för vad det är - en kul hobbybil som körs sparsamt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.