AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Luft eller "hjälpmotorn" som strular? inget värme till kupén

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tjena, får dålig värme vid låga varvtal, måste upp i 2500rpm eller mer för att få värme in i kupén.

Har inga problem med vattentempen, den ligger kl12 alltid när bilen är varmkörd.

Dock har jag inte haft vatten upp till markeringen vid kalt vatten. utan halvvägs upp ( dvs 25% av hela expansionskärlet ).
Vattnet har legat där i minst 7månader ( tiden jag ägt bilen ) så det läcker inget vatten.

Har nu fyllt upp till markeringen och vid varmkört vatten ( kl12 ) så får jag ingen stråle i expansionskärlet, kommer en mycket lite vatten där, knappt att fingret blir blött. Tecken på luft i systemet eller normalt?

Hjälpmotorn för värmepaketet, vad är det rätta namnet för den? samt finns det en säkring till den och vart befinner den sig isf? Eller vad ska jag göra?
Har en importerad(tysk) bil så säkringsbladet är på tyska.

Jag har funktionen restvärme, det blåser men mycket vag värme då motorn och varvtalet är 0 :)

Tänkte testa och lufta systemet, men har inga tidigare erfarenheter av det, tips?

Ställa bilen med fronten i lite uppåt lutning, sedan skruva på luftskruvarna? Ska locket till expansionskärlet vara på eller av? tomgång och givetvis varm bil?

Tackar på förhand, och ursäkta röran till inlägg, har dyslexi så min grammatik är inte den bästa :)

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Rätt benämning är cirkulationspump och det låter smo att du mycket väl kan ha problem med den för du har samma symptom som jag har på min bil. Har införskaffat mig en ny pump och ska lämna in bilen på både vattenpumps samt cirkulationspumpsbyte.
Gr
9
Gruden
540ia M-sport -96
Cirkulationspumpen sitter längst upp till vänster i motorrummet, sett i färdriktningen! Du ser att det går tre slangar upp till den!
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tack för era svar, ska kika på det igen idag :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har kikat på min nu och det var endast strömförsörjningen till den som fallit bort. Fixade det ganska enkelt. Hade köpt mig en ny begagnad cirkulationspump som extra säkerhet.

Behöver du en cirkulationspump så kan du höra av dig till mig så får du köpa den till ett mycket bra pris. 400kr + frakt. Den har bara gått 8.500 mil och passar till din kärra :)
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hittar inte riktigt var den sitter, under insuget typ ?

Länk Realoem

Del 1 Länk antar jag, men var sitter den till förhållande till blocket?
Nej, värmeventilerna med tillhörande cirkulationspump ser ut som ett litet fyrkantigt paket ca 15x15 cm med några slangar kopplade till.

Sitter inte på motorn utan på torpedväggen i motorrummet, en bit ovanför dina fötter som förare.
Fyll på med mer vatten i kylaren först. Gör så här: starta motorn, låt den gå på tomgång. Skruva loss kylarlocket och fyll på. Varva motorn till 3000 (den suger ner vattennivån på varv) och fyll upp tills det kommer en liten returstråle ca 1 cm under kylarlocket. Skruva på locket. Klart!
Visa användare
174
azumio
528iA -97
@Highway Star:

kan du förklara hur du löste det?

Har samma symptom på min bil, om det visar sig att det inte är strömförsörjning, är jag intresserad att köpa cirk.pumpen.

prosperity is a mindset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.