|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha letat igenom de flesta trådarna angående detta så känns det ändå inte som att jag funnit det svaret jag söker, det beror på att det jag läst verkar ha varit betydligt mycket extremare fall än vad jag upplevt med min bil. Det handlar om en BMW 320i E46. När jag saktar in vid t ex rödljus osv så börjar det lukta som bränd olja, och jag vet att många beskrivit det här problemet och fått hjälp utifrån det. Men i mitt fall så är det här det enda symptomet på att något är fel. Den trycker ut ganska mycket vit rök också. Har tagit mig en titt under bilen två gånger utan att finna något ställe där oljan ev. kan sippra ut, samt även kollat runt toppen osv. Allt ser bra ut, men problemet kvarstår. Det jag läst här på forumet har varit lite extremare fall där folk omedelbart ska ha stängt av motorer och bogserat bilen, men jag har kört i ca. 200 mil utan att det hänt något hitills. Bilen är "ny" för mig så jag har inte riktigt koll på grejerna, men hoppas att få något svar av er här. Har läst att det kan handla om Vevhusventilationen, men samtidigt så känner jag att mina symptom är för få för att det ev. skall kunna vara detta. Oljan är nyligen bytt men problemet kvarstår. | |
| Brukar vara olja som läcker från ventilkåpans packning. Titta på plåtskärmen som är en förlängning av topplockspackningen som hänger ut över avgasgrenröret. Där brukar det rinna och droppa ner. När farvinden upphör, dras röken in i kupén. | |
| Ok, det låter inte helt omöjligt. Men jag måste då även tillägga att den sprutar ut ganska ordentligt med vit rök genom avgasröret. Det låter ju som ett utav symptomen på vevhusventilationen!? Sedan så sa ägaren att jag inte behövde tänka på att den gula oljelampan tänds ca 10 sek efter start, och då lyser den i ca 10 sek innan den släcks igen. Jag bytte ju nyligen olja, så det måste väl bara vara givaren som gett upp då antar jag? | |
|
Den vita röken är vattenånga. Ligger säkert någon skvätt vatten här och där i avgassystemet. Så här års ångar det rätt friskt så det är nog inget att fundera på. Tät vevhusventilation p.g.a frysning ger ju ett övertryck som måste ut någonstans, vanligen trycks olja då ut via ventilkåpspackningen, men då brukar det bli rejält duschat. Det räcker med en liten droppe då och då, för att det skall lukta rejält när den hamnar på grenröret så jag tror det är det som gäller på din bil. Flottörnivågivaren i oljetråget brukar krångla och falsklarma för låg nivå. Den går bra att byta i samband med ett oljebyte om du vill. |
|
|
Först och främst så får jag tacka så mycket för de snabba svaren! Pratade precis med en "go gubbe" här på BMW i Göteborg. Han sa i princip det samma som du sa nu, vilket gör att det känns väldigt rimligt det ni båda säger. Jag fick i uppdrag att kolla runt ventilkåpspackningen samt runt tändstiften för att se om det kommit ut någon olja runt omkring där, och precis som du säger så skulle det ju räcka med en liten läcka för att det ska börja lukta i kupén när jag stannar till. Det enda jag egentligen vill ha reda på är om det kan sluta med stora kostnader ifall jag fortsätter och köra när den är som den är, eller om bilen "klarar" det så att säga. Han på BMW sa att man gärna fick ta den längre turen hem ibland för att köra igenom alla slangar osv. Angående flottörnivågivaren så tänkte jag bara kolla hur lätt det är att byta en sådan, samt vart man kan införskaffa en till ett vettigt pris om du vet något på rak arm? |
|
|
Det skall inte vara några större problem om man byter när motorn är tom på olja. Troligen behöver du ner med plastkåpan under motorutrymmet. pos.14 Länk Kostar väl en del på BMW. Vet inte några alternativa återförsäljare om du inte chansar på en beg. från någon skrot. |
|
| Ok, så det är som en liten "sats" man bara tar ut och sedan smäller i en ny då i något hål där under? Har aldrig pillat med sånt som du kanske hör och ser, men det verkar inte allt för komplicerat att byta, hehe. | |
|
Nej, ta ur kontakten och lossa 3st muttrar (pos.16) och ta ur den gamla och i med den nya. På bilden ser du även oljesticksröret. Det finns en förgrening på den långt ner. På den förgreningen sitter slangen från vevhusventilationens oljeavskiljare. Det brukar kladda igen där då röret är ganske smalt. Kan vara idé att kolla upp ibland. |
|
|
Jaha, då är jag med! Får tacka så hjärtligt för svaren och sticka ut i helgen för att se över det hela! |
|
|
Har bytt ventilkåpans packning men fortfarande får jag in rök i bilen på tom gång.. någon anan som har en klok ide vad det kan vara för problem ???? |
|
| hittade ni nått fel på bilen jag har exakt samma bekymmer med min tyvärrr | |
|
Ta en titt på vevhusventilationen! Röklukt (bränd olja) + läckande packning får mig att misstänka att du har drabbats av frusen VV. RBiH for life! |
|
| Mena du fruset som frusen is?? För de lär de inte va har inte vatt så kallt här på vecka typ | |
|
Den är ju inte frusen just nu. Oljeavskiljaren lever ett hårt liv, det händer ibland att smuts eller kondens som fryser täpper till den så att det bildas ett övertryck som gör att oljan kan försöka ta sig ut via ventilkåpan, oljelocket eller något annat som ger vika. Så i ditt fall verkar det vara packningen som vek sig först, men du måste åtgärda vevhusventilationen också, annars händer det igen. RBiH for life! |
|
| Okej tack jag fattar😃 vad e de man ska höra med Vv då? Vilken del ska man byta elr rengöra där den går ut motorn elr in i insuget elr hela jävla röret | |
|
Det får du kolla upp helt enkelt, men med tanke på att du redan bytt packningen så lär resten inte vara speciellt dyrt. RBiH for life! |
|
| Ok tack men kan detta få den gula motorlampan att lysa gör de gör den ibland o ibland slocknar den | |
|
Du får nog koppla upp bilen och avläsa felkoderna, det kan vara allt ifrån kamaxelgivare, vanos, lambdasond, katten... Kostar ett par hundralappar på oberoende verkstäder. RBiH for life! |
|
|
På min bil så handlade det om olja som läckte ut via ventilkåpspackningen. Efter att den lyckats sippra ut där så letade den sig vidare till grenröret vilket resulterade i den starka lukten utav just bränd olja. Min lösning på det hela var att köpa en ny packning och sedan sälja rosthögen. Lukten hade försvunnit under de 2-3 veckorna jag körde bilen, men frågan är om det var en permanent lösning, eller om den nu var drabbad av frusen vevhusvent. skulle leda till att den snart fick ett övertryck och börja läcka igen. |
|
| Ja får kolla detta o se om jag kan hitta nått fel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.