AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.552

Precis köpt JB3 till 135 Coupé

Cartéen
Då har man klivit in i "trimträsket" också :-). Köpte mig en 135 Coupé för bara någon vecka sedan och är hur nöjd som helst med bilen. Fantastisk motor men som alltid är man lite sugen på mer effekt. Är dock inte ute efter några extrema effektöknining och då jag läst mycket positivt om JB3 så valde jag att inhandla en sådan. Har inte monterat den ännu men förhoppningvis blir det inom kort eller när vägarna börjar bli lite torrare. Helt meningslöst just nu att gasa :-(. DSC lampan blinker som ett flipperspel så fort man nuddar gaspedalen!!
Ni som redan har detta inmonterat, vilken map kör ni på? Vill vara lite försiktig då jag fortfarande har kvar nybilsgaranti mm och således vill jag minimera risken för några felkoder.

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Välkommen till trimträsket.......:-)
Har man väl trillat dit kommer man aldrig därifrån.....

Finns några JB3-ägare i Stockholmsområdet, som har lång erfarenhet av detta trim.

/Janne
Kr
147
Kraxx
335 i Touring -07
Jag har kört med JB tuning alla varianter sen bilen var ny :-)
den har nu gått ca 11000 mil , och inte ett enda fel på bilen
har även Methanol insprut + andra mods

Har även lämnat in bilen hos BMW för service många gånger
och dom har inte sett tuningen :-)
Cartéen
Kraxx: Det var trevliga nyheter du kom med! Vilka mappar har du kört med och om du orkar beskriv gärna skillnaden mellan tex map 3 mot 4,5,6.
Dvs om du testat alla?
Funderar nämligen på att nöjja mig med att bara köra på mapp 3 för att minimerar risken för felcoder mm.

Tack tack för din input..

/ Marcus

Verdi
Tror nog BMW ser det mesta, men de tar ju inte en konflikt med en kund förrän det gäller pengar.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Är nog böjd att hålla med Verdi.

En servicestation tjänar pengar på dig, det finns inga moraliska klausuler inskrivna vid ett BMW köp, där en servicestation skall agera "bror duktig".

Lite syniskt kan man väll snarare tro att de hellre låter det fortgå och avvaktar ett smaskigt haveri, med påföljande reparation hos dem :)

Fö. givetvis skall man trimma, varför annars köpa en Turbobil?
Skönt att även BMW fattat, sent om sider, att turbo är "vägen att gå".
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
carteen>> all info du behöver hittar du i 335 trimtråden :) Välkommen!
Cartéen
Bomis: Började läsa i denna tråd men 270 sidor!!!! Har inte tid att gå igenom alla dessa sidor varför jag frågade Kraxx hur han upplevde de olika stegen iom att han verkar ha ganska mycket erfarenhet av just JB3. Ser även du har det på din bil så ställer frågan lite snällt till dig också :-). Kommer montera inom kort så mycket trevligt med lite input från erfarna personer inom JB3. Tack tack på förhand..

/ Marcus

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
carteen>> om du endast har jb3 utan andra mods så rekommenderar jag högst map 3, vill du köra map 5-7 så bör du åtminstonde ha dual cone intake + ctless downpipes och helst en större intercooler annars kommer du att få heatsoak väldigt fort. Och ska du köpa in dessa så rekommenderar jag att du besöker det största 335 forumet i usa www.e90post.com/forums där hittar du allt du behöver. Unders sponsors classifieds hittar du alla delar du behöver till din bil. jag rekommenderar downpipes från AR och intercooler från helix, dci kan du köra med bms....köp gärna en bt-kabel oxå så att du kan gå in och släcka felkoder inför service m.m. Dessutom är den bra att ha om du får limps och bilen kastar felkoder så att du kan spåra vad detta kan bero på. dessutom rekommenderar jag en boost gauge så att du kan hålla koll på turbotryck och inledningstemperatur (ait) den kan du köpa av jb3/bms....dessutom kan du använda den till att byta mappar medans du kör bilen.

Säg till om det är ngt mer du undrar över.

Lycka till!
Cartéen
Bomis:
Tack för ditt svar och dina tips!
Kommer nog som sagt börja med bara JB3 men troligtvis blir det lite mer saker framöver. Dual Cone intaket blir det nog att inhandla inom kort dock samt BT-kabeln. Boost Gauge har jag redan!
Vänligen
Marcus

Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
kan meddela att jag också kör med JB3 och har även DCI , kör på Map5 med 99okt , funkar felfritt faktiskt.
förutom om man drar på en massa gånger , då kan man slira in i Limp Mode , men det e bara starta om bilen o köra vidare :)

men som dom andra säger , ska du trimma mer o ha kvalitet saker så köp Ar Downpipes och Helix Intercooler så kommer du inte bli missnöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.