AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.041

Startproblem 335 2008 - något allvarligt tro?

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej alla.

Jag är inte så insatt i exakt hur bilar fungerar rent maskinellt eller elektroniskt - så därför har jag en fråga rörande en händelse som nu skett både igår kväll och i morse.

När jag skulle starta bilen, så stoppar jag som vanligt in nyckeln och trycker på startknappen - alla lampor och klimatanläggning går igång som vanligt, men med motorn hörs ingenting - det som händer från motorutrymmet är att det uppstår ett väsande ljud (typ som en fläkt som går segt). samtidigt så slocknar alla lampor i panelen mellan hastighets och varvräknare utom den lampan som indikerar på motor och transmissionsfel.

I går kväll startade bilen efter att jag hade tagit ut nyckeln och satt i den igen - men i morse var jag tvungen att göra om proceduren 4 gånger innan bilen hoppade igång.

När bilen väl är igång så verkar den gå som den ska.

Någon insatt själ här som vet vad som kan vara fel, och framförallt är det farligt/riskerar jag något?

Jag var förbi BMW nu direkt på morgonen - men de kan ej se något felmeddelande enligt deras nyckelavläsare.

/Andreas.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kanske det kan ha att göra med stöldskyddet att göra, låter mystiskt.
Hoppas att det löser sig.

//Stefan

Mina bilar:Länk
an
9
andreasnielsen
bmw 325 e91
har du kollat så att rattlåset har gått i innan du stoppar i nyckeln? det ska låta att den låser upp innan man kan starta bilen.
Roffa1
Rent spontant så tänker jag på först batteriet (ev,dålig laddning) nästa grej är glapp i tändningslåset. (har tidigare läst flera spaltmeter om detta fenomen) dock endast på tidiga modeller.

Står bilen inne eller ute i kylan.

Jag skulle rekommendera dig att ladda upp batteriet med en Ctek laddare. Låt den ladda klart tills det lyser grönt. Brukar ta mellan 4-8 timmar.
Buspelle
Det är inte så enkelt så att golvmattan ligger i vägen och du inte får ner kopplingen tillräckligt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kör du mycket kortkörningar( mindre än 2 mil) i stadstrafik och så? När det är under 0 grader har batteriet endast hälften av angiven kapacitet och med många kortkörningar med stora elförbrukare påkopplade( bakruta, rumpvärme, värmefläkt) så kan det inträffa att generatorn inte hinner ladda upp batteriet. Enklast är om du kollar på batteriets statusindikator vilken färg den har och rapporterar det åter här för uteslutningsmetoden.
Lycka till!
Asken
PS Det kan ju vara BMW Group som flörtar remote med dig och menar att du borde skaffe en ny M3:DD DS
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kör endast längre sträckor med bilen - 6 mil och uppåt.
Borde inte det vara något annat som felar om batteriet är på väg att ge upp. Jag märker ju ingenting på resten av instrumenten. Nu har bilen fungerade hela dagen - så det kanske är kopplat till kylan (det var -15 i morse och -10 i går kväll)?

/Andreas.
Roffa1
Passa på och mät upp batteriet, det bör visa 12,74v för att vara fulladdat.
Visar det bara lite över 12v så behöver det omg laddas upp.
Du mäter med en multimeter 1-2 timmar efter att du stängt av motorn. (vilospänning)

Är batteriet svagt eller dåligt laddat, så fryser det sönder ganska omgående vid -15.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej Andreas

på din beskrivning låter som att du kan ha dålig jord, att det glappar där.
Eftersom du kör relativt långa sträckor varje dag så borde det inte vara något problem med laddningen av batteriet.

Kan vara så enkelt som att jordkabeln till batteriet måste dras åt, glappar den så blir det som du beskriver.

Finns det ingen på BMW som lyfta på 'läppen' och kolla hur kablarna mår ?

/Janne
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jag hade liknande fel båda gångerna när mitt batteri slocknade. fick inte igång den alls då utan fick köra med startkablar.

har du testat starta bilen med den där plastnyckeln du sätter in i adaptern? det kankse är fel på nyckeln du använder möjligvis.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Det låter ju som att det är nått knas med batteriet, men brukar inte bränslepump-problem börja med att bilen är svår och konstig att starta? Låt BMW kolla på det om du har garanti kvar...

Jag har exakt samma problem på min bil. Började för första gången i morse och efter träningen idag höll jag inte på att få igång den över huvud taget. Men när den väl slår igång gör den det utan minsta problem och jag får ingen indikation att något är fel.

Har detta löst sig för dig Mistafrizz? Hur åtgärdades problemet isåfall?

Flåklypa
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag hade bilen inne hos Bmw i fredags, och enligt dem så finns det inga tecken eller felkoder som skulle kunna kopplas till detta( inga felkoder alls). Dock verkar det vara kopplat till kyla i mitt fall då det endast skett när det varit mindre än -10. Jäkligt skumt är det och surt om det blir fel senare då min garanti gick ut nyligen.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det här händer mig stup i kvarten när det är kallt ute pga halvrisigt batteri. Det är någon skyddsmekanism som gör att startmotorn inte går när batteriet har dåligt med kräm. Ladda/Startkabla och åk, händer det igen - byt batteri :)
Jag ska testa att ladda batteriet och även kolla om det är samma problem med den andra nyckeln. Vi hade -5 idag när problemet uppdagades, men för några dagar sedan startade den utan knot trots -15 graders temp.
Hoppas på batteriet, det är ju extra svagt i kyla plus att det är segare att veva runt maskinen då. Ska även kolla jordkabeln, det kan ju ha ärgat så kontakten är dålig också.

Om problemet löser sig för mig så återkommer jag i tråden.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.