|
|
|
|---|---|
|
Vid första anblicken så är det ju självklart, men.. De kostar likvärdigt, båda är svarta 04:or. 525:an (import)har ALLT utom M-sport, + det som jag gillar, nämligen: riktigt snygga fälgar, Svart skinn Alu, inte träpaneler Navi/TV.. m.m.. det mikroskopiska minuset är väl att stolarna inte är komfort eller sport (vetinte vad de heter men är väl en standard som ändå är el med minne. Den har en mätarställning på 8300 mil, och kom in i Sverige -05 och hade då gått 2500 mil, och är sedan servad på BMW. Så det BORDE ju stämma. Den säljs dessutom på firma som tar in min bil i inbyte så jag slipper strul med att sälja själv + ger garanti +hjälper mig med en bra finansiering. 530:in (sv.såld)då: Svensksåld, alltid servad på BMW 9.900 MIL (SNART 10!) -Trä (som jag HELST inte vill ha) +komfortstolar, med luft -inte lika snygga fälgar (men helt ok) -sandfärgat skinn, har det nu, är väl ok men vill nog helst ha svart. Denna är ju trygg för att den är svensksåld, men säljs privat,= jag måste finansiera HELA bilköpet, sen sälja min privat, sen in med de pengarna på lånet. Så vad FAN ska jag göra, haha! Har ni som är BMW gurus några tips? OM milen stämmer så skiljer det ju 1600 mil på dom, och de kostar likvärdigt, ävem jag tror att jag kan få privatbilen ngt billigare. 530:in har roligare motor (har en nu) men drar väl å andra sidan mer. 525:an har allt jag vill ha i inredning, utom kanske de skönaste stolarna, vet inte ur man sitter i annat än sportstolar/komfort. Hur skulle NI göra? | |
|
Jag skulle utan tvekan valt 530i:n som har alla fördelar förutom lite kortsiktigt försäljningsjobb (som dock kan ge bättre pris än inbytespriset). + motorn + svensksåld + trä (för mig och antagligen för andra då du säljer) + komfortstolar (stort plus!!) Om 525:an är 04 så är det dessutom "bara" 192 hk och de flesta vill nog ha nya 218 hk motorn från våren -05. |
|
|
Tack för svaret, kanske är bättre att satsa på 530:in istället... länkar på de som är aktuella: 530 Länk 525 Länk |
|
|
Oavsett vilken bil du väljer så kolla F-hjullager. Jag byte båda vid 7500 om jag kommer ihåg rätt. Nu vid 12t mil så har jag fått lagerljud igen suck. Vet inte om det är något konstigt med mitt körsätt men tycker mig köra helt normalt. Min justerenhet DISA var påväg att total haverera vid 12t mil. Kan sitta den gammla versionen i båda bilarna. |
|
|
Jag hade också valt 530'n... Du pratar om fälgar...det står i annnonsen för 530'n att den har 18" sommar, dom kanske inte är så illa. Fälgarna på bilden är 17" vinter. 525:ans 18" är kopior. Dessutom så ingår vinterhjul till 530'n. Begagnade 17" originalfälgar med vinterdäck är inte gratis så det måste du räkna på priset på 525:an. Navi/TV på 525:an? Den har Navi Business som är enbart pilar, dvs ingen karta och jag är tveksam om det gick att komplettera den med TV. 530'n har även värme i baksätet vilket kan uppskattas om du brukar ha folk med dig i bilen. Motorerna har nämnts ovan och den gamla 525-motorn är lite trött och inte så mycket snålare än 530'ns. Komfortstolarna är guld värda. Så sammanfattningsvis...kan du ta merjobbet med privatköp/privatförsäljning samt leva med det ljusare skinnet så köp 530'n. Träinredningen kan du hyffsat enkelt byta mot alu eller något annat. Tror det kostar kring 5.000kr ___ //Ulf |
|
| 530 tycker jag, 231 hp nästan 2 ton och 0,7 l per mil, DET är bra! | |
|
Håller med Programmer ovan. Det ser ut som standard alulister på 525:an och en sån sats kan du säkert byta åt dig gratis från nån som vill ha trälisterna. Och fälgarna: original 18-tum på 530:n smäller högre än kopiorna på 525:an. Modell 122 som står i specen på 530:n är de som sitter på vinterhjulen på bilden . Sommarhjulen torde vara modell 123 eller 124 som var de två 18-tummare som fanns. Båda är mycket snygga. Men det är förstås en smaksak |
|
| Tack för alla tips, och jag håller med! Blir en 530iA som blir aktuell, möte med banken nästa vecka. :-). Visste inte att motorn uppgraderades på 525:an 05. | |
| 530:n utan tvekan. | |
|
530 fick också ny motor under 05. /Jonas |
|
| Fantastiskt vilket bra forum detta är:-)! Vilken kompetens:-) Tackar återigen för svaren! Sk försöka åka ut och titta på 530:in i morgom e.m. | |
|
Som ja73 skriver så kom den nya motorn på 258hk under 2005 (från bilar tillverkade 03/2005). Det var också då 530i Touring började tillverkas så det finns inga 530iT (E61) med 231hk-motorn. ___ //Ulf |
|
|
Jag hade själv också valt att köpa en 530 eftersom jag har en 525 inte slö men dricker rätt mycket. Import eller ej spelar ingen roll enl. mig men motorn gör Kan iofs hålla med att bajs brun inredning inte är skoj men det ser ingen som du passerar i 200+ :-) Ha deT |
|
|
Handpenning lagd på 530:in som var i überskick! Hämtas till nästa helg! :-) Tack för att ni hjälpte mig välja! |
|
|
Grattis till en 530!! Du kommer inte att ångra dig men hade gjort det om du valt 525. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.