|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om 316d bara är strypt elektroniskt eller om det finns andra begränsningar. Tänker mig en 316d med liknande mappning som till 320d, blir en väldigt mkt billigare dieselräser än en 320d :-). Tanken slog mig iom att 325d går väl att skrämma på samma sätt som en 330d? /Fredrik | |
Bayer_Aleks |
Har jag inte fel så är väl 316d en 1,6 liters diesel? |
Bayer_Aleks |
Så fel jag kan ha :) Det va visst en 2 liters den med. Då är det mjukvaran som skiljer sig åt mot 318d och 320d. Att mappa en 316d och få ut samma effekt som du får med en mappad 320d kommer du inte få. För det är 3 liters motorer på 325, 330 och 335 men man får ut olika effekter ur dem. Köp du något som du kommer att bli nöjd med...sen kan du mappa efter önskemål. |
| Men då är det väl något mer än bara mjukvaran som skiljer eller? Samma motor, samma turbo, samma sprut och samma mappning borde väl ge samma effekt?? | |
|
Det är tyvärr en del hårdvara som skiljer också. Spridare, insug, turbo t.ex. Man kan roa sig med att titta på realoem precis vilka delar som skiljer om man har lust. :-) |
|
|
Alla 4cyl dieslar som säljs i dagsläget har samma motorvolym, men insprutningssystemet, turboagg mm skiljer sig en aning. Inte 100 koll på exakt vad, men det finns mer skrivet om detta i 1-serieforumet. Samma sak gäller 6cyl dieslarna - samma grundmotor men lite olika kringutrustning. |
|
| Kollat runt lite och det verkar som att x16d motorn är mest lik x18d. Då borde det inte vara omöjligt att få lika effekt, kanske mer, som i en x20d motor men då får man acceptera skillnaderna chassie och annan utrustning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.