AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.291

E39, Vibrationer

NeZaN
Hej alla glada!

Tänkte bara passa på att ställa några frågor ang. min bil. Hade tänkt sälja den som den är, men då det inte verkar vara så stort intresse för den så behåller jag den istället och fixar i ordning den!

Ett stort besvär som jag tänkte åtgärda i månaden är att det vibrerar när jag ligger i runt 70-80km/h, och vibrerar ännu värre när jag gör bromsar in, även där vid samma hastighet.

Jag vet att många skriver att det är skivorna och andra säger stag.
Jag skulle gärna vilja veta om någon med egen kunskap om detta kan diagnosera vad det är. Är det kanske både och?

Finns det värre stag ute som håller bättre än BMW originaldelar?

/NeZaN
Jag föreslår att du söker. Det finns spaltmeter med läsning om detta.

Du kan byta hela fram- och bakvagnen utan att egentligen komma till rätta med problemet. Det kan vara vad som helst från stag, däck, skeva fälgar, dämpare, skivor osv osv. Börja med hjulen dock.

Även den minsta ojämnhet eller obalans känns i en E39.

Lycka till.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Har förstått att tyska Meyle ska vara ngt stadigare grejer än orginal. Säljs på bla ebay.de
Tror att främre (övre?) stagen är ett vanligt fel. Ska själv byta dem snarast. Jag märkte jag även en förbättring då jag bytte pendelstag men det var ganska stort glapp i dem innan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
540 har ju en lite annorlunda framvagn än övriga E39:or. Vanligt vid inbromsningsvibrationer är att casterstagsbussningarna glappar, pos.6:Länk (realoems svenskaöversättningar lämnar en del övrigt att önska...).
Skeva bromsskivor kan vara en orsak med. Kontroll med indikatorklocka ger svar på det.
NeZaN
Jag får dra in den på verkstad och kolla. Tur att man känner folk, annars blir det ju dyrt... BMW tar ju typ 1600/timmen för felsökning. Sen ska ju det bytas också...

Om det är däck/fälg så kvittar det, då jag ska införskaffa nya fälgar till sommaren. Belägg måste jag ändå byta så då kan man ju kolla skivorna på en gång. Länkarmar och sånt var rätt dyrt om jag uppfattade det rätt.

Jag har slösat oerhört mycket pengar nu på bilen på reparationer, så det känns som att det inte spelar någon roll längre om jag fortsätter. Får ändå aldrig tillbaka pengarna :)

/NeZaN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.