|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej. Funderar på att skaffa en e39 touring. Jag har eventuellt för avsikt att skaffa hund inom snar framtid, närmare bestämt en Grand Danois. Dom blir ju rätt stora så undrar om dom går in i en e39 touring? Vad ska man ha annars? :) Finns det lastnät/galler att montera till touringen för bur tänkte jag inte skaffa till en GD. | |
| När jag tittar in i skuffen på min touring tänker jag inte Grand Danois i alla fall :) Inte ens schäfer. | |
| Ok. Man får väl skaffa en van istället då. Fan att man ska ha behov för alla stora & dyra saker. Det är enda hundrasen jag är intresserad av, möjligen Ridgeback också men dom är ju stora också. | |
| håller med! inget för en stor hund. möjligtvis om du kan avvara baksätet också. | |
|
Ridgeback är ju en vild fan en. Är valp till den är 4-5 år gammal. Skaffa en karelisk varghund istället. Då får du ett stort lugn och värdighet. |
|
|
Och köp en gammal V70 |
|
|
En gång i tiden (70-talet) hade min Far en Irländsk Varghund som åkte med honom i hans dåvarande Renault 5... Trångt? För all del... Men bilen hade canvas-tak så han vek upp det i bakkant och så kunde hunden sitta i baksätet med huvudet stickande upp genom taket! Nåväl... Att hitta en bil stor nog för en Grand Danois så den kan stå i bilen kräver nog att man kikar på minibussar eller t.ex. Cheva van... Kan du dock tänka dig att huden ligger ner merparten av färden kan säkert en E39 Touring funka... Enklast är väl att jaga tag i nå´n du känner som kör BMW och helt enkelt be att få "prova" att stoppa in hunden! :-) //*Hemlig* |
|
| Ja! Å andra sidan är han ju inte fullvuxen förns ett tag senare, så växer han ur bakluckan o man märker att de inte funkar, ja då får man väl se sig om efter annat. Men när jag tänker efter så hade en släktning en rottis i både golfar och vanliga sedanbilar så visst går det. Men hur vida schyst det är mot hunden eller inte det kan ju diskuteras :P Synd bara att en van drar så mycket soppa, annars hade jag skaffat en utan tvekan. | |
|
Har du dragkrok? Skulle jag nog köpt hästsläp enda sättet flytta en sådan best. Köp även haklapp dom dregglar ganska duktigt. Jag vet av erfarenhet. |
|
| Har två mellanstora hundar och måste tyvärr medge att min gamla V70 var bättre tillämpad för det ändamålet. Men med en mellanstor vovve funkar det bra även i BMW ... | |
| (stor, fullvuxen) Schäfer går utmärkt, inga problem. Och lastgaller/nät finns. | |
|
Hej Varför inte en lite mindre Grand Danois med attityd ? Skaffa en <boxer, den får gott om plats, Själv är jag inne på min fjärde och alla har trivts perfekt i våra BMW touringbilar |
|
| Jo dom är iofs rätt mysiga också. Men fula i trynet :P Min förra tjejs föräldrar hade en sådan och jag påpekade hur ful jag tyckte den var. Hur skulle det se ut om jag gick och skaffade en själv? :D | |
|
Vi har en 523T E39 och 540T E34 med sina snygga lutande bakrutor! En rottis och en golden samtidigt är inga problem! GD är lite högre i mankhöjd men jag tror att det kan gå ändå. Akta svansen med luckan! MVH Sandor S. |
|
|
Hade en stor schäfer i min E39 T och även i E61 t som är 75 i manken + 50 kg gick fint för oss iaf Ha de T |
|
|
Hunden behöver ju inte ha plats att gå runt där inne. Ofta blir det lugnare och bättre om det är lite trångt. Schäfer i E30 touring var inga problem, tror även vi körde både schäfer och irländsk setter i den på en gång utan problem. //Magnus |
|
| Ok. Tack för alla svar. Det verkar ju som att det inte är nått större problem i alla fall. Schäfer och irländsk sätter i en e30 touring? Hade varit kul o se en bild på det, måste sett rätt kul ut :) | |
|
thom525: eftersom en Schäfer inte blir större än 65cm och 40 kilo enligt rasstandarden (Länk så kanske det var något annat än en Schäfer ni hade? (det är ju svårt att väga och mäta). Hade själva en Schäfer, mysiga vovvar. Men en GD är betydligt större, från 80 cm och uppåt. Har nu något mitt emellan, en Hovawart som åker med i min e39 Touring där bak, och det går utmärkt. Han är i en bur där bak, vilket INTE är oschysst mot hunden. Tvärtom, hundar är inte som människor, han känner sig trygg i den, kan sova utan att behöva vara på vakt. Och jag får dessutom ha bilen ifred, inget tuggande på inredningen! :) En bekant har faktiskt en GD i en e39 Touring, men då utan bur. Det funkar, men då utan bur. Är väl på gränsen, en e39 är bara 72 cm i takhöjd och en GD är 80+ i mankhöjd. Att hunden inte kan gå runt där bak är inte elakt mot hunden, som 944_Driver säger blir han lugnare av att ligga ner. En X5 är några cm högre har jag för mig, men grundare i bagaget än en e39, så den har faktiskt mindre bagage totalt sett än en e39 Touring. |
|
| Grand Danois. Hade en vän som hade en sådan en gång i tiden. Han lämnade hunden som då var valp i sin flång nya E34 sedan. När han kom tillbaka var allt som gick att tugga på söndertuggat :-) | |
|
Om du köper en mindre hund slipper du mycket problem... __________ Mvh Grelle |
|
|
Nu börjar vi komma lite OT, men jag diskuterar gärna hundar om inte moderatorerna har nått emot. Det är ju trots allt bmw relaterat i detta fall ;) Jag hade gärna skaffat en annan hundras, men det är så mycket som måste stämma och grand danois uppfyller alla mina kriterier. Men jag är gärna öppen för fler förslag som kan tänkas passa i en e39T :) Det ska mest vara för sällskap, ej jakt eller utställning. Ska vara ganska korthårig, muskulös och inte svår i psyket. Det får inte vara en liten hund, minst 40 kg. Som någon sa boxer är ju fina, men synd på trynet bara :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.