|
|
|
|---|---|
| Någon har backat på min nya 320D-2010 sedan :( Ett märke efter en dragkrok précis i högra hörnet längst ner på bakre stötdämpare. Verkstaden vill byta hela plastbiten, kommer det att bli bra? Är inte original färgad? blir en lackad lika bra, ljusblå metalicfärg? Härdning i ugn etc. Har någon en positiv erfarenhet av att byta ”stötdämparen” ? | |
Buspelle |
Antar att det är den bekre stötfångaren du menar och det ska inte vara några som helst problem att få den lackád i rätt kulör och perfekt monterad. |
| Javisst, skall vara stötfångare och inget annat! Är original lackad? har bara en känsla att dem kommer att bli sämre och mindre tåligt. | |
| tror inte du behöver oroa dig. blir säkert bra :) ja smällde på ett rådjur och fick nya front och den blev nylackad på min E90. jag ser ingen skillnad, ingen nyansskillnad i varje fall. lämna in till en bra lackerare bara | |
|
Du lämnar väl in den till en bmw-verkstad? Då kommer du att få en likadan som satt där innan, original. Och du kommer inte märka nån skilnad. |
|
Bayer_Aleks |
Som Simor76 här säger, du lämnar väl in den på BMW? Blir inga nyansskillnader då din bil är såpass ny. Nyansskillnad blir det om bilen e nåt år gammal o lacket slitits av tvätt, sol osv. Du kan sova lugnt, det blir fint ;) |
Roffa1 |
Tror det är tveksamt att det ej blir skillnad i kulör. detta eftersom de allra flesta billackerare använder sina egna lacker med andra inmixade färgkulörer just därför lär det garanterat bli en annan kulör. (Gäller dock enbart metallic lack) Det brukar oftast saknas 3-5 olika färgkulörer i en ej originallack. Det du kan begära är att lackeringsfirman köper ut ett par liter av din BMW originallack med rätt färgnummer. Då finns det gott hopp om att du slipper problem. |
| Jo det är till en plåtverkstad som BMW Danderyd anvisar, tror de hette R&B. När jag frågade om just färgen sa skaderegleraren att det var exakt samma färg som BMW använder, hoppas det stämmer. Självrisken på vagnskadegarantin är 6250:-, känns för jävligt för npgot man inte ens själv har gjort. Det borde finnas en kameror runt bilen som tar en video vid bilrörelse. | |
Roffa1 |
Om du blivit påkörd av en smitare, så ska du istället vända dig till trafikskadeföreningen då kostar det dig ingenting att åtgärda bilens skador. Detta bör väl din skadereglerare informera dig om. |
| Risken är stor att det blir nyansskilnad. Blir det det så be dom lacka om den tills du blir nöjd. | |
|
Roffa1: nja, så enkelt är det väl inte? krockade min corolla 2008, och då var det en annan smitares fel. bilen var förstås halvförsäkrad, men polisen sa att det varit en liknande olycka på samma ställe trodde på min historia, men då det inte fanns några vittnen fick jag inegn hjälp, eller ersättning överhuvudtaget. |
|
|
Jo så enkelt ska det vara oavsett om den är halv eller helförsäkrad, vittnen eller inte. Det va nåt pucko som repade dörren med nyckel på vår X5 -09. Jag anmälde till polisen och ringde sedan försäkringsbolaget, slutade med en totalkostnad på 1000 kr för en helt ny original dörr inkl hyrbil. Har även blivit påbackad med en annan bil som stod parkerad, gick på 2200 kr. |
|
|
stopp nu... jag blev också påkörd på en parkering av ett svin som smet. jag fick betala allt själv på vagnskadan (5000 plus moms) det var ingen som nämnde ett ljud om Trafikskadeföreningen jag var in och kollade på TSF, deras självrisk är 2120 verkar det som men f-n vad sur jag blir... jag har alltså slantat drygt 4000 i onödan? funkar det verkligen så här? |
|
| Jag har fått min reparation nu, fick betala 5000+moms i självrisk. Jag snackade med Orginalförsäkring ang. trafikskadeföreningen och de sa att man måste i princip ska ta bilder på plats där man helst skall se hjulspåren, att man ska ha vittnen som skall ha sätt själva olyckan. I mitt fall skulle det inte gå enligt dem. | |
| gugner. ajdå. synd att det kostade så mycket. :( men det du precis berättade, visste inte jag. nu vet jag det. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.