|
|
|
|---|---|
|
Vid några starter de senaste dagarna har den röda lampan som varnar för dåligt/lågt oljetryck slocknat först efter 100-200 meters körning. Tidigare har nog den slocknat samtigt som alla andra kontrolllampor, lampan som varnar för motor/avgas-fel bukar slockna sist, men alltid inom ca. 2-3 sekunder. När jag sedan tankade igår så körde jag bilen bara ort från pumparna, typ 10 meter och sen stod jag på tomgång och nollställde trippmäatre och färddator mm... då tändes oljetryckslampan igen men nu blinkade den lite från och till och när jag körde iväg så slocknade den helt efter kanske 50 meter. Tror att jag dessutom känt en bränt lukt några gånger i bilen, varav då jag körde ifrån macken igår var ett av tillfällena. Denna lukt har dock försvunnit rätt snabbt, kanske 10-20 sekunder vid samtliga tillfällen, (Kan ju komma från andra bilar också), och jag kan inte se nåt oljespill i motorrummet... har inet kollat så noga dock. Min fråga är helt enkel, blir det strul med oljetrycket om man har frusen vevhusventilation? Jag har en 318iT -03, motorn heter väl N42 tror jag. /Jonas | |
|
En röd varningslampa för oljetryck åker man inte vidare med och väntar på att den skall slockna, utan man stannar och stänger av motorn eftersom man åker utan motorsmörjning. Frusen vevhusventilation kan få ojlan att ta olika felaktiga vägar p.g.a att det byggs upp ett övertryck i vevhuset som inte skall finnas där. Så i förlängningen kan det ju ge dåligt oljetryck p.g.a. att det finns alldeles för lite olja i tråget. Alltså, nr.1 kolla oljenivån på stickan. |
|
|
Oljenivån är bra, ligger på max. Byte olja i höstas typ 300-400 mil sedan. Om lampan blinkar eller lyser i 10 sekunder är knappast något som förstör motorn... Dåligt oljetryck under den tiden är inte värre en start av en bil som stått stilla länge och därför inte har nån oljefilm på mekaniken vid start. Ni som haft problem med vevhusventilationen, har oljetryckslampan tänts då? /Jonas |
|
|
Har inte haft dåligt oljetryck p.g.a frysningen i vevhusventilationen. Kolla så att allt är på plats i oljefilterhållaren, o-ringar o.s.v. Länk Händer ju ibland att givaren pajar. Att koppla in en manometer i givaruttaget ger svar. Tror att givaren signalerar någonstans kring 0.7-0.8bar. |
|
|
Det ska jag kolla... börjar med en nogrannare okulär besiktning och går sedan vidare på oljefiltret... /Jonas |
|
|
Har nu kollat lite noggrannare i motorutrymmet... Inga oljeläckage vad jag kan se, även oljefilterhuset ser helt täyy och fint ut. Skruvade av oljepåfyllningslocket och där satt som vanligten hinna gult slem... varken mer eller mindre än vanligt. Batteriet är lite svagt, har fått laddat det för några veckor sedan och C-teken visade att bateriet var dåligt och inte kunde full-laddas = borde bytas ut, men efter laddningen har det funkat bra. Skulle ett svagt batteri kunna fucka upp signalen från tryckgivaren? /Jonas |
|
|
mät oljetrycket så får du reda på om det är något problem. kanske inte gör något om det är fel på givaren men problemet är att om du kör och trycket verkligen är för lågt, hur lång tid tar det innan du stänger av motorn? Tänk om du missar lampan nästa gång den tänds? När du hör oljud är det redan försent. |
|
|
Har mätt oljetrycket på BMW nu och det var i sin ordning... Dom testade en massa fram och tillbaka och kom fram till att felet bara uppkom när man hade oljefiltret i, inte när man körde med oljetrycksmätaren, den kopplas in istället för filtret. Så dom bytte oljefiltret (som är nytt sen ca. 300 mil) och efter det uppkom inte felet mer under deras tester... nu testar jag själv och hittils har inte felet återkommit... Om det återkommer så är nästa steg att byta oljetrycksgivaren vilket inte gjordes i första steget... den sitter lite dumt till, man måset ta bort insuget mm. för att komma åt. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.