|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att det finns massor med trådar gällande detta ämne,,,,Men jag undrar nu om man ska prova ett annat märke olja,har kört med Castrol hela tiden men har hört att Mobil ska vara bra oxå,,vad tycker ni? Jag bytte olja samt filter i somras och har knappt kört 150 mil och nu lyser olja lampan jag fattar nada,,har kollat nogrant ingen läckage utan oljan e helt enkelt förbrukat,,varför?.. Tacksam för tips.. mvh | |
|
Jag föreslår en allmän kontroll av vevhusventilationen. Blir det stopp i oljereturen från cyklonen till oljestickröret blir resultatet en hög oljeförbrukning. mvh/ Anders |
|
| Okey,,Hur gör jag det,,några bilder du kanske skicka så jag vet vart jag ska kolla? | |
|
Det finns mycket info inkl. bilder här på AP om du söker på "vevhusventilation". Har ingen direktlänk just nu... mvh/ Anders |
|
| Tackar,jag får kolla upp det då.. | |
|
Hej Kollade lite på oljestickan upptäckte att det var en liten gul fläck på stickan är det nåt man ska oroa sig för bilen i fråga är en 05a 330 går hur bra som helst har inte känt nån likt eller liknande. Kan det vara vevhuset som spökar tro? |
|
| Alla M54-motorer kondenserar vevhusgaserna i ventilkåpan mer eller mindre på vintern och det bildas en ljusgul gucka/emulsion som även finns i vevhusventilationens slangar. Titta på insidan av oljelocket. Ta ur slangen i ventilkåpans framkant (när motorn är lite varm så slipper du spräcka slangen). Man klämmer på två punkter och drar. Då ser du om det är mycket kladd i den. Oljereturen som går på nere på oljesticksröret är den slang AKN menar. Det kan bli tätt i själva röret där och då går returoljan med insugningsluften istället och du får hög oljeförbrukning. | |
| >Okey,,jag återkommer | |
|
Anders-72 jag kollade nu oljelocket och det var lite ljusgul gucka där men inte så mycket,,vad gör jag nu?och den slangen på framkanten på ventilkåpan den hittar jag inte,,bilder skulle uppskattas mvh |
|
| Pos.2 är slangen från kåpan. Pos.4 är returen som brukar sättas igen nere vid oljesticksröret. Man får ta bort oljesticksröret, sitter med en bult och dra ur det rakt upp. Sedan kolla att det är fritt där slanggen går på och i själva slangen. Länk | |
| Anders-72 tack för hjälpen,,jag återkommer med resultat. | |
|
Anders-72 nu när jg har kollat lite konstantera jag att det är rätt så tajt at komma alla slangar osv förutom pos2 enligt bild.. Skulle det hjälpa om jag lossade på pos2 och och försöker suga ut lite gucka om de finns förstås, har inte hunnit att ta ut den ännu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.