|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
lagom däck till en lagom bil eller vad tycker ni? /Mattias i Sollentuna | |
|
På vilket sätt är en Z3 M lagom menar du. Ska du åka nu i vinter halkan eller hur menas ? |
|
|
Sorry, hade lite bråttom och var kortfattad. Nej jag börjar lite planering nu i vintervilan med bl a däck. Lite retfullt att skriva lagom bil, men det är ju trots allt en 13 år gammal bil med lagom väghållning, så det blir overkill att köpa dyraste däcken. Jag kollade däcktest på dackonline, och Hancook får bra betyg i ljudnivå och jag hade själv Hancook på en 2.8 tidigare. När jag sedan bytte till Dunlop kändes bilen som en gummi-orm, därför överväger jag Hancook igen. Förra Zan hade iof inte M chassie. /Mattias i Sollentuna |
|
|
Har testat köra med Kina däck på min Z3 M för det satt på när jag köpte bilen. Var då väldigt spårkänslig o kändes nervös. Men byte sen till Goodyear Asymetrics F1 som ändrade bilens betende totalt till det bättre specielt vid regn väder.Funkar säkert bra med andra ochså. Men desto bättre däck gör desto bättre väghålning.Då känns den kanske inte lagom längre utan riktigt bra :) Kolla lite i bästa däck trådarna här på AP dom brukar vara populära och långa. |
|
|
Ok tack för tips, ska kolla in Goodyear F1. Som fd Porscheägare kommer jag dock alltid tycka att BMW har lagom väghållning oavsett däck :) /Mattias i Sollentuna |
|
|
Ok fd Porscheägare då förstår jag nu vad du menar med lagom hehe :) |
|
|
Har en z3a 2,8 med Hankook däck dom blir väldigt hala när det är blöt ute. Till våren blir det en uppsättning Michelin PS2.Tacksam om någon har Några åsikter om Michelin PS2.På en Z3a Bra/dåligt. Ha en bra helg. |
|
| Har precis köpt två nya Hankook ventus prime till Z3:an som ska på till våren. Enligt automotorsports däcktest inför sommaren 2008 vann Hankook däcken ganska överlägset över bl.a. Goodyear, Michelin, Continental och Bridgestone. Dessutom var Hankook klart billigast. Jag köpte mina på Nordendäck - bra pris! Det är alltså inte alltid det är de "stora välkända" märkena som tillverkar de bästa däcken och både du och din plånbok skulle säkert bli nöjd med Hankook. | |
| Jag har använt hankookdäck i två säsonger och är mycket nöjd med dom! | |
|
Jag kan tänka mig att det är ojämn kvalite i gummiblandningen på budgetdäcken, ibland kan man ha tur, ibland stelnar gummit efter ett par år redan. Kan vara bra att kolla koll på senaste testerna. En på detta forum säger att Michelin är svajiga/mjuka. /Mattias i Sollentuna |
|
| Har man en bil med bara lagom bra väghållning så borde ju rimligtvis det vara lämpligt att montera BRA däck på den för att förbättra densamma, inte försämra som i fallet med kinesdäck. | |
| Tänkte bara upplysa om att Hankook inte är några "Kinadäck", tillverkas i Sydkorea. | |
|
Beställde på dackonline Hankook Ventus V12 Evo 245/40 ZR17 95Y XL 4PR Hankook Ventus V12 Evo 225/45 ZR17 94Y XL 4PR Tot 4785,80 SEK inkl frakt, 400 kr billigare än Nordendäck inkl frakt Highway Star, jag har lite annan teori än du. Om en bil är uppbyggd kring gummibussningar, och diverse leder börjar glappa lite med åren, anser jag att perfekta däck inte ger bättre väghållning än lagom däck :) jag tror att just med Z, som har en kort hjulbas, är det viktigare att hålla sig till originaldimension på däcken för att bilen inte ska vingla i högre farter. /Mattias i Sollentuna |
|
| Håller med bgl fullt ut,kör min Z4 på hankook 19°,( den är både sänkt minst 3,5-4cm +breddad) för tredje säsongen.Jämt slitge,bra grepp,tyst gång./ aske | |
|
Det är ju lite spännande att ni bara skriver hankook-däck... dom har ju inte direkt bara EN modell. Jag har oxo varit med om Hankook-däck som är skit... men jag kör Hankook S1 Evo på min M roadster och jag är grymt nöjd. Så DEN modellen kan jag starkt rekommendera. Deras andra modeller vågar jag dock inte säga nåt om. /Magnus |
|
|
återkommer med rapport i vår angående mina V12 EVO. /Mattias i Sollentuna |
|
| Precis som Z3 Magnus skriver så är inte alla Hankook däck bra. De som jag och nu även Ironman har köpt är däck ur Ventus serien. Det var dessa som vann testet i ams. Jag har tidigare haft Hankook k103 och de var bullriga och stötiga så visst finns det sämre däck även hos Hankook. Just dessa K103:or tillverkas dock inte längre utan har ersatts av K104 - hur dessa är vet jag inte men de har ett v-mönster vilket brukar leda till hög ljudnivå, men bra våtegenskaper. | |
| Ventus Sport K104 har fungerat bra tycker jag. | |
|
När mina Michelin tog slut köpte jag Hankook förra våren till min z3c. Jag fick en betydligt mindre spårkänslig bil, så jag är nöjd. |
|
|
V12 däcken nu i mitt vardagsrum, mönstret en blandning av V och räta linjer, fick bra testresultat i ledande tyska motormagasin. Framförallt ser jag fram mot bekväm och tyst gång med originalprofilerna 245/40 bak och 225/45 fram enlig M 17 tum specen. |
|
| Michelin PS2 till min Z3M Roadster... klockrent val! hur nöjd som helst! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.