|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Martin E |
Filosofin att ha en perfekt balanserad motor ger en trevlig gångkultur. Men det finns väl inte så mycket mera fördelar i en motorkonstruktion som härstammar från pre WWII ?. Vev och kamaxlar blir långa och vill vrida sig vid höga varvtal. Den tar plats och har väl knappast några fördelar vid riktigt höga effekt uttag Eller överväger den perfekt gångkultiverade sexan alla nackdelar. Den naturligt utbalanserade enheten kanske ger bra kvalite om man inte frestar på marginalerna? |
|
Med tanke på BMW:s fina arbete med bensinkonsumtion och effektuttag på sina raka sexor de senaste åren finns det väl många fördelar även om du daterar konstruktionen till forntiden. Tar plats, visserligen men det ger även långa vackra motorhuvar. Min personliga kärlek till raka sexor som faktiskt från början grundar sig i på upplevelser i en Opel Commodore 68:a handlar dock om gångkultur och det i mina öron underbara ljud en rak sexa presterar. Att höra en BMW-sexa är som musik i öronen och varför inte njuta av en rak sexa från Jaguar. Sedan är jag inte tillräckligt duktig mekaniker för att bedöma om en V-motor eller rak motor är bättre rent kvalitetsmässigt under vissa förhållanden. Men en välskött BMW sexa är en hållbar pjäs och så är även Jaguars raka sexor även om det krävs kärlek och omvårdnad av dom. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det där med ljud vete hundan. Beror nog på var och när och på vilken och vilka miltal du lyssnar på. På tomgång skiljer sig mina tre rejält åt och vid gaspådrag inne i kupen så låter 5:an bäst medans X:et låter det lite bussvarning på. Vid start och om man står bakom när ngn kör iväg så låter X:et helt underbar :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| En lång motor som i 3-serien och neråt sticker in en bit i kupén bidrar ju också till den fina viktfördelningen på bilarna | |
|
En bmw med V6:a och framhjulsdrift...NÄ!! Bmw är raka sexor och bakhjulsdrift helt enkelt. Skulle man gå ifrån något av det skulle jag vilja påstå att man förstör det man är bäst i världen på att göra! Sen att man har lite trevligt V8 i motorprogrammet är ju bara en trevlig bonus :-) |
|
Martin E |
BMW med V6 och bakhjulsdrift vore inte fel |
|
Jag har sexor i alla mina BMW, två av dem har gått 36000 respektive 39000 mil, och jag har aldrig behövt göra något mer än att serva dem. BMW gör världens bästa motorer, tycker jag i alla fall. BMW CS #5206 |
|
Martin E |
Sämmer att jag debatterat och min övertygelse är att det inte finns en enda sanning i ämnet. Båda motorerna har sina fördelar. Debatterna tyckte jag visade det även om Paris Dakar spåret vart lite fel... |
|
Absolut. För min personliga del passar egenskaperna hos den raka sexan mig mycket bättre. Egenskaperna hos vinkelsexan passar nog de flesta biltillverkare bättre då den är kompaktare och mer lättplacerad i bilen. Speciellt på en fwd med tvärställd motor. Gemeneman bryr sig nog inte så mycket om vilken konfiguration tillverkaren valt så länge motorn går fint. |
|
|
Herregud, utan att kolla upp först, så vill jag påstå att V- konstruktionen också är en förkrigsskapelse.. Överbevisa mig att det inte fanns något bilmärke som hade en V6a före andra världskriget!!! Inget ont om V6or, många av dem fungerar säkert förträffligt och det låter maffigt om en gammal 3 liters ford motor också :) Men den jämnaste och precisaste gångkulturen är det en rak sexa som har.. V12 or är ännu överlägsnare då de är i princip en rak dubbelsexa och därmed överlägsnare än V8or som egentligen bara är en dublett av en fyrcylindrig motor.. P.S. det hade varit häftigt om Saab gjort en V6a baserad på tretaktsmotorn :) Vilket ljud alltså i mitt huvud.. D:) |
|
|
"The International Engine of the Year is an annual competition for automotive industry internal combustion engines, judged by a panel of automobile journalists from around the world. It is organised by the United Kingdom's largest technical motoring, aerospace and traffic management publication company - UKIP Media & Events Automotive Magazines, part of UKIP Media & Events Ltd. The competition was started in 1999, and has grown to become a highly prestigious award." Flest antal utmärkelser? Surfa in på: Länk |
|
|
"Men det finns väl inte så mycket mera fördelar i en motorkonstruktion som härstammar från pre WWII ?" Sen finns det ju motorkonstruktioner från tiden före WWI... Länk "Small limited production of experimental automobiles began in 1902, with an air-cooled V-twin engine. An air-cooled V4 followed the next year, with pioneering V6 and V8 engines tried over the next few years before more conventional straight engine designs were settled upon. " Bör dock tillägga att för mig personligen är det helt ointressant hur gammalt konceptet är så länge det inte finns nåt bättre. |
|
|
Den raka 6:ans fördel är att man får plats med överladdning på ett bra sett. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Martin E |
Men blir inte en rak 6:a tyngre konstruktion ? den långa vevaxeln med 7 lagerbanor måste vara klart tyngre än V6 ans med 5 lagerbanor som dessutom kan göras lättare eftersom den är kortare. Har för mig att den raka sexan i BMW s fall härstammar från flygindustrin. |
|
En V6 behöver balansaxlar så det kompenserar väl lite i vikt för den kortare vevaxeln. Hela Ottokonceptet är ju rätt ålderstiget så tänker man på det viset blir det inte många maskiner kvar. Men om du ogillar raka sexor så köp en Alfa så det blir lugnt... ;) ///BMW - Was sonst! |
|
| Kolvmotorn härstammar från ångmaskinens tid, och de första började byggas under 1700-talet. Thomas Newcomen konstruerade den första ångmaskinen som industriellt uppfördes år 1712. Lite väl långt ifrån själva bensinmotorns upptäckt, men principen med en kolv som löper upp och ner i en cylinder har funnits bra länge. | |
|
De motorer som främst används i lastbilar är I6 och V8. Varför är det bara Mercedes som använder v6? Tja... svaret ligger nog i att konstruktionen inte är den bästa. // Erik |
|
Verdi |
Och ändå är väl Mercedes bäst? ;) Själv har jag en väldigt pragmatisk inställning till det här. Jag skiter i vad som finns under huven bara det levererar. Effekt och vridmomentkurvorna ljuger inte. :) |
|
Jag däremot bryr mig i allra högsta grad om vad som finns under huven;) Måste tillägga att ljudmässigt låter den nya raka 5;an som sitter i Audi TTRS fantastiskt. Det verkar vara en motorkonstruktion som kommer mer och mer. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Audi utveckade den raka femman sent 70- tidigt 80-tal och den slog igenom i den legendariska "quattron", närmare presentation behövs knappast. Det vore fullkomligt idiotiskt av Audi att inte släppa den i en nyversion. Hoppas den även den landar i mer åtkommliga modeller. Ljudet från sjungande Audi-femma finns det ingen rak sexa som slår... =) MVH Christofer |
|
|
crille82: håller fullständigt med dig;) PS det är något visst med G60 . //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.