AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
73.052

Rainbow uppgraderingshögtalare till E46 Gruppköp?!

Sida 8 av 13
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Äh jag nojjade lite i onödan haha...
Det var inget problem på internet om man tänkte efter lite.
Ja, förutsatt att det funkar vill säga...men det får man väl se :)
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Nu har jag betalt. Hoppas det blev rätt haha :)
Skrev in en sjuhelvetes massa info i alla fall så det bör inte kunna komma fel.

Undra hur pass svårt detta byta är att göra då. Behöver man nå speciella verktyg tro?
An
33
Anlo
F40 118i M -20
Jag trodde jag skulle bli utan högtalare i första omgången eftersom jag inte fått något mail. Men en snilleblixt slog ned och det slog mig att jag kanske skulle kolla spamfiltret, och där fanns det ju faktiskt ett mail med en "rechnung". Gmail var tydligen lite överkänslig mot tyska idag, men nu har även jag skickat iväg lite elektroniska pengar.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Anlo,
Det var samma för mig. Tog en stund innan jag tittade i spamlådan, och där låg det och gömde sig...
Sådär har jag också betalat. Nu är det bara att hoppas att vi får grejerna.

Ska mig säga så här, den riktiga väntan har nu börjat ;)
Gee
Jepp nu betalade nyss jag med lär väl ta 1½ vecka sen bör det väl börja dyka upp grejer :)
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Nån som fått nåt bekräftelsemail än?
Lite nojjig är man ju ändå att det ska ha blivit nå fel :P
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Nja du, det lär nog dröja ett tag. Banker är icke snabba direkt. Tar nog minst ett par-tre arbetsdagar innan pengarna är framme. Dom ser nog inte stålarna förrän tidigast tisdag med lite tur.
Räkna med 2-4 bankdagar innan han ser pengarna sen 3-5 arbetsdagar med frakten hit.
Nej, nu börjar det verkligen klia i fingrarna.

Vad tror ni då? Kommer det att bli något lyft att byta högtalarna? Kommer skillnaden vara så pass stor att man tydligt hör skillnaden utan att på något sätt vara någon audiofil?

Jag fick nästan krupp förra helgen då jag åkte taxi. Det var en passat med vad jag utgår ifrån var en orginal stereo (vem vet). Wow, vilket ljud han hade jämfört med mig i hans Passat. Vad säger ni om det? Ska jag sitta här och drömma mig bort till en Passat? Va? Nej, nu hoppas jag verkligen att Rainbow kan sina grejer och att det blir bra det här.

Jag har ju gjort ett försök i allafall. Vad säger ni, tror ni att det blir ett tydligt lyft med Rainbow i bilen?...=)
An
33
Anlo
F40 118i M -20
Med tanke på vad jag läst om BMW:s billiga originalhögtalare med pappkon tror och hoppas jag att det kan bli ett riktigt lyft med Rainbow-högtalarna. Jag tror dock fortfarande att det inte kommer att låta grymt på höga volymer eftersom originalstereons effekt är relativt begränsad. Ska man spela riktigt högt behövs nog ett separat slutsteg och kanske också en baslåda.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
En av oss som köpte dynavin kom också över ett par bakhögtalare från rainbow, och han märkte då en jääkla skillnad på fram (bmw org) och bak (rainbow).
Det gick inte att ha det så för att det blev sån skillnad på ljudkvalitén :P

Nu levererar ju dynavin lite mer kraft än business stereon. Jag hör i alla fall också en väldig skillnad på ljudet med dynavin jämfört med org.

MDS Har ju en aktiv bas som är så pass bra utformad så den får plats plats under sätet (finns säkert fler), den har vi som köpt dynavin kikat lite på. Den kan säkert vara ett bra komplement till rainbow högtalarna om man vill ha lite mer tryck utan att behöva slänga in nån epa baslåda i skuffen, som för mig inte är aktuellt.

Kort och gott så är jag inte orolig över ljudkvallen, den kommer va bra =)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja det har ju hänt en del på original-stereo fronten på en 8-10 år, så det går väl inte att jämföra direkt.
Men tror garanterat på ett lyft med dessa högtalare. Det kommer nog att höras skillnad direkt. Men sen är det ju klart att det krävs steg+bas om det ska bli riktigt högt och bra.
Jag hoppas dock att det räcker med detta...men mycket vill ha mer haha...
do
1
dorge
330cia -05
Är det någon som med säkerhet vet att dessa rainbow högtalare passar om man har H/K?...
Det var någon tidigare i tråden (typ två-tre blad tidigare) som skrev att han hade beställt kitet ifrån BSW istället. Det är rainbow kittet men med en extra diskant påmonterad på diskant fästet. Om det är som han sa passar kanske inte rainbow kittet till HK. Jag skulle kolla med honom som säkert har bättre koll på HK än vi som har standard.

Han kanske redan har fått sina högtalare och vet med säkerhet nu. Posta vad du kommer fram till här ifall någon annan undrar samma sak.

Lyckatill!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nån som har fått högtalarna?
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Har inte ens fått kvitto på att jag betalt :P Så det dröjer nog ett tag till :(

Nån som fått höra nåt än?`
Med lite tur kommer vi att få en bekräftelse på våra betalningar/beställningar i veckan.

catch_me: kan du ge oss en preview av vad vi har att vänta oss, kommer vi alla att bli nöjda? Är det stor skillnad mot orginalhögtalarna för visst hade du lyckats komma över ett par rainbow högtalare? Vidare hur gick monteringen var det bara en kontakt att byta ifrån de gamla till de nya högtalarna?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Oj såg inte att mailet..
Förra veckan när jag kom över högtalarna passade jag på att beställa fram vilket jag fick idag..
Monteringen är Bus enkelt speciellt fram allt är bokstavligen plug/play
Bakre högtalaren är mycket enklare det enda man behöver göra med bak är när ni väl skruvvar loss högtalaren kommer ni se att dem är kopplade med kontakt vilket ni kommer att bli tvungna att klippa av dom eftersom nya högtalarna bak är med skruvar inte med kontakt som fram.det ni måste tänka på är koppla dom rätt alltyså hitta plussen korkat men inte märkt varken på högtalaren eller kontakten,kopplar ni fel får ni inte rätt ljud då får ni prova er fram men blir det fel blir det ingen bas så välj en låt med bra djup bas inte scoter heheheh..Fram beror lite på vilken bil ni har jag har sedan men på fram systemet följer en anvisning om hur man får loss dörr sidan....dom som har sedan kan ringa mig vid behov så kan jag guida er...
Jag bytte min enhet till Dynavin nu kan jag maxa volymen och mycket ren/fin ljud bra lagom bas oxå..men mina gamla/orginala gick det inmte spela högt samt ju högre desto sämre kvalite blev det,,
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Va tusan, nån som hört nåt eller? Annars kanske Lelle kan höra med sin kontakt om det kommit fram några pengar, för nu börjar man faktiskt bli lite nojjig :P
Så här lång tid tar det ju inte för en överföring även om den är internationell.

Tack för tipsen Catch. Ska göra bytet själv sen så det kanske blir att ringa dig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.