|
Sida 13 av 13
|
|
|---|---|
| Gee: Det är inte så att det är själva kittet med diskant som heter 265.25 och bara (mid)basen heter IQ165? | |
|
Är det bara jag som inte är imponerad av ljudet? Upplever att det låter bra i vissa låtar medans det i vissa låtar låter riiktigt dåligt (Hårdrock) Man ska väl för tusan inte behöva ändra EQ bara för att man lyssnar på annan sorts musik? Tycker mig höra lite svaga sprakljud på vissa basfrekvenser också och att basen ibland inte slår så klart som den borde. Låter faktiskt dåligt emellanåt :S |
|
|
De amerikanska BSW som köper samma kit ifrån Rainbow som vi och modifierar det för den amerikanska marknaden lägger till en midbas sannolikt för att det finns ett gap i mitten av registret (vilket låter rimligt med tanke på att vi bara har en bas och en diskant) Själv är jag som jag skrev tidigare mycket nöjd och spelar inte så högt att jag saknar något slutsteg. Jag var fram för allt besviken på den dåliga diskanten tidigare men ljudet har blivit bättre på basen också. Jag håller dock med om att det är mycket tydlig skillnad mellan olika låtar. Vissa låtar som ligger lite högre i registret saknar helt något bastryck medan andra som ligger djupare låter kanon. Jag tror dock att ljudet inte kommer att bli så mycket bättre än så här i den här bilen. Min plan var i allafall att det här får räcka tills nästa bil. |
|
|
Drar jag på ny hårdrock, tex Sabaton med nya skiven så låter det fan förjävkigt! Basen bara skrålar typ. Har testat lite olika inställningar men blir inte nöjd. Vad kör alla med för EQ? |
|
|
Jag håller med att det låter olika ibland beror på vilken radio kanal eller cd skiva eller usb jag lyssnar på..jag tror att det beror bara på huvud enheten... Men jag e sjukt nöjd just nu när högtalarna har mjuknat efter ett tags spelande... Jag hade förut Loud på Basen på 4 treble på 5 då kunde jag höja max till volym 28 på dynavin utan att ljudet blev för mycket förstörd och högtalarna inte klarade av det..provade mig fram och nu kör jag Loud på, bas 2, treble 6 och idag kan jag höja till 35-36 med perfekt ljud kvalite och mycket bra bas På jobbet kör jag nya VWg Passat den har grymt bra ljud och man kan spela riktigt högt..men nu när jag gemför min med Passaten tycker jag att passaten har högre ljud men inte lika klar och tydlig ljud som mina Rainbow |
|
Gee |
Någon som har en bild på sina fronthögtalare till Sedan? |
Gee |
Om någon är intresserad säljer jag nu det paketet jag köpte för samma pengar jag gav, då jag ska byta bil och inte hunnit installera det än. |
Gee |
Tänkte göra en liten utvärdering här för dem som fortfarande är ute efter högtalare till sina bilar, först och främst så passar högtalarna bak även på Coupén man får bara borra ett nytt hål i ringen runt högtalaren och vända på infästningarna. När jag först installerade högtalarna lät det relativt dåligt och jag plockade ur dem igen för att prova dem till en vanlig förstärkare och där lät det riktigt riktigt bra hur mycket jag än skruvade upp. Så gav mig på det igen och nu även bakhögtalarna denna gången såg jag till att verkligen dra alla skruvar riktigt ordentligt och tejpa upp sladdarna etc. så att de inte kunde ligga och skaka och vilken skillnad det blev nu låter det riktigt bra får jag nog säga. Jag passade även på att sätta dit "isoleringen" fram från originalhögtalarna, där är en liten ring i mitten som går att dra av så dem passar rainbowhögtalarna vilket jag också tror gör en stor skillnad. Dock så när man skruvar upp ordentligt så märks det att stereon i bilen (har orginal på 4x15watt eller vad det är) inte orkar med att driva högtalarna som den ska så har börjat fundera på att installera ett slutsteg i bilen för att driva högtalarna eftersom jag vet att dem har mer att ge. Som sagt jag är grymt nöjd med slutresultatet och då har jag tidigare byggt ett rejält biljud i min gamla A4 som gick på bra mycket mer än vad jag gav för rainbow högtalarna dock hade jag även en baslåda i den med cerwin vega basar, men jag känner inte att det finns något behov av det i BMW'n efter uppgraderingen till Rainbowhögtalarna men då har jag nog tröttnat en hel del av dunkandet från min förra bil. För dem som undrar med tanke på mitt föregående inlägg så behöll jag bilen då jag inte riktigt kunde släppa den :P Har verkligen inte lyckats tröttna på den än. |
|
Lyfter den här tråden lite; Jag köpte följande kit (ska passa alla E46 modeller): Länk Men om jag kollar på t.ex. Länk som någon länkade till tidigare så ser inte mitt kit ut så riktigt. Högtalarna är likadana men kablarna är annorlunda och crossovern också. Dessutom är manualen jag fick med en generell manual och inte för just E46. Det jag fick med var: -2 diskanter med fästplattor och från de kommer två st silvriga kablar -2 bashögtalare (likadana som på bilden ovan) -2 crossovers med 3 kablar i ena änden (grön, röd, svart) och två i andra (vit och svart) Hur ska jag koppla ihop det här?? Har dörrsidorna hemma och tänkte montera ihop allt så att jag bara kan montera fast det på bilen på måndag när jag ska ta ut den (stått i garage över vintern) men nu känns det som att man kör fast ! |
|
|
e34briliant: Gammal fråga men säkert aktuell för andra,som den var innan jag monterade passagerarsidan idag. Midmasen skruvade jag dit och sågade bort BMWs originalkontakt från originalhögtalaren och kopplade mot nya så att sladden som sitter i dörren kan kopplas plug n play på de nya högtalarna. Sedan skruvade jag bort gamla diskanten och tog ur den ur originalhållaren, la epoxylim på kanten på hållaren och på den nya diskanten. Den nya diskanten passar nästan perfekt då i originalhållaren men glappar om den inte limmas fast. Sedan bara skruva tillbaka hållaren och koppla delningsfiltret enl instruktionsboken som medföljer diskanten. Så det finns ingen anledning att köpa det dyrare Rainbowpaketet där diskanterna är färdigmonterade i en hållare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.