|
Sida 12 av 13
|
|
|---|---|
|
Den modellen som passar bak på sedan heter 165 så där är allt som det ska. Den som sitter fram heter ju 265. Jag tror att den främre högtalaren har ett inbyggt delningsfilter i sladden eftersom den samsas med diskanter där fram medan där bak så ska de spela över ett bredare register. Jag tror helt enkelt att det är samma högtalare fram och bak där skillnaden egentligen ligger i sladden. Hur som helst ska högtalarna bak heta 165 så det är nog ingenting konstigt med det, det vore nog konstigare on det inte skulle stå 165. Kolla rainbows hemsida på e46 sedan så ser du. Hoppas att högtalarna kommer den här veckan, innan jag får krupp ;) |
|
| eerily --> Hur fick du dina högtalare levererade föresten? Var det DHL eller vanliga posten de kom med? | |
|
Tjohoo, idag fick jag mitt paket från Tyskland. Det kördes ut av Posten på samma sätt som företagspaket. Mina bakhögtalare är märkta "SL 165" och framhögtalarna är märkta "W 165 IQ". Detta är till en sedan. Jag fick också bara tyska instruktioner till bakhögtalarna, men till framhögtalarna är det både på tyska och engelska. Dock verkar översättningen lite sådär så jag tror man får snegla på det tyska originalet här och var ändå. Tyvärr har jag just börjat bygga en sandlåda på tomten så resten av familjen tycker nog inte att det är högsta prio att installera nya högtalare i lillbilen... :-/ |
|
|
Jag hämtade Ut mina idag också, tyvärrr verkar bakhögtalarna inte passa på coupén :( Men jag har bara gjort en snabbtitt ännu, de är lite större än fronthögtalarna och passade inte riktigt i hålet. Men som sagt ska pröva vidare. Annars kanske någon är sugen på ett kit bak till en sedan ;) |
|
|
Okej, monterat och klart! Bakhögtalarna passar inte på en coupé, men ni får mycket gärna rätta mig om jag har fel :) Om någon har en sedan och Är sugen på att uppgradera ljudet så har jag hatthyllehögtalarna på lager för omgående leverans ;) Hur som helst, jag måste säga att det blev riktigt bra! Det blev kanske inte något monster, men ljudet är mycket renare nu än det var med orginalhögtalarna. Klart värt pengarna! Basen blev lite bättre men det är nog diskanterna som gjorde störst skillnad. Själva monteringen gick ganska smärtfritt. |
|
|
Roligt att höra, det var ungefär vad jag förväntat mig också - att det skulle bli renare men inte så mycket högre ljud. En fråga angående monteringen bak - ska man "bända" bort hela hatthyllan för att komma åt högtalarna? Som jag förstått det är den inte fäst med några skruvar? Jag har iofs en sedan men konstruktionen borde ju vara ungefär lika på coupen. |
|
| På coupén är det i allafall bara två plastgaller ovanför högtalarna. Lirka loss dem försiktigt med en skruvmejsel. | |
Gee |
Har fått mina nu också, tycker att de håller väldigt hög kvalitet dem känns gedigna och hyfsat tunga. Får bli att installera dem i helgen :) Tror jag kommer bli väldigt nöjd då jag faktiskt är nöjd med ljudet jag har i bilen redan idag jag kanske har en bättre förstärkare i orginalstereon då jag har gps |
|
Går det att beställa nu i efterhand? Har ett par cdt es-600 men dom är riktiga monster och måste nog kapa i dörren och även då tror jag inte det räcker... |
|
|
Om du har en sedan så har jag ett kit bak över. Sedan kan du ju beställa fram i från tysklad eller MDS som catch här i tråden gjorde. |
|
Gee |
Där är ingen som tagit kort på hur era diskanter fram såg ut? Mina sitter på en form av svart liten träplatta och passar ej, gallert för diskanten tar i hålet för den gamla så de passar inte, känns väldigt i sista stund ihopslängt måste jag säga |
| Några som har upplevt att ljudet blir bara bättre och bättre ju mer högtalarna blir spelade?eller ör det bara jag som får för mig saker. | |
Gee |
Här kommer en bild på den: Länk Får kanske göra mig en distans för att få dit dem? Det är normalt för högtalare att bli bättre med tiden dem har ett par "inspelningstimmar" För att mjukna som de ska. |
|
Det är inga problem. De är ju ganska mycket större än de gamla så de passar inte helt 100. Det är dock bara att sätta in en skruv i taget och sätta dem på plats det funkar även om det kommer kännas som att de ligger ovanpå men se till att skruva fast dem ordentligt så de inte skallrar. Jag gjorde föresten en liten tygpåse för den lilla plastdosan på sladden så att den inte skulle skallra löst i dörren. Den skakade runt ganska mycket första gången då jag monterade tillbaka dörren. Så det kan ju vara ett tips. |
|
Gee |
fan allt jag gör med bilen går åt helvete, monterade alla front högtalare och allt och satte tillbaka dörrsidorna, det lät skit. Då har jag kontrollerat så att plus satt i plus och minus i minus, när jag plockade av dem igen upptäcker jag att det på högtalarna står IQ 165 inte 265 som det borde till Coupe eller? På de jag fick till bak står det SL 165 vilket är okej då dem ju inte är till coupe utan sedan det konstiga är dock att i manualen till dem står det BMW 3er-Reihe/E46 Limousine und Coupé Heck. Kan inte tyska men antar att det står för att dem är till sedan och coupe. I manualen till fronthögtalarna står det IQ 265.25 samt på paketen men högtalarna heter IQ 165 och som jag sa så låter det skit när man skruvar upp jämfört med orginal. |
|
Gee: Ja nu när man har lyssnat i några veckor så låter det inte alls som förväntat, jag gissar på att det är för mycket luft som försvinner lite här och där. Framförallt är det midbas som saknas. Jag funderar på att försöka täta lite runt omkring men det bästa vore nog att göra något liknande detta. Länk Men det känns också trist när man lagt ut pengar för en OEM installation. |
|
|
Det enda jag är besviken på är att jag köpte högtalarkittet bak som inte passade och jag nu inte vet var jag ska göra av. Men ljudet tycker jag blev riktigt bra. Det är kanske inte fulländat, men jag skulle nog vilja påstå att det blev precis så bra som jag hade förväntat mig. Tillräckligt bra tryck i basen klar diskant. Klart bättre än det var från början. |
|
Gee |
Det bör låta bättre med tiden Otto_Ruben mitt problem är ju framförallt att jag fått fel högtalare i lådan? Någon som kan konstatera att det står 265.25 på fram högtalarna till Coupe? |
|
Jag är ganska övertygad om att det är rätt högtalare du har fått. Tror att det stod så på mina också. Kan du inte lägga upp ett foto på fram och baksidan av högtalarna (om de nu inte är monterade) |
|
|
Ja de kanske ger med sig med tiden, dock tror jag att de skulle må bra av ett slutsteg. Gee: Mina såg ut så här när jag fick dem. Fram till CI. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.