AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.337

Drar vatten, vevhusvetilationen

Ke
38
Ked
523IA -96
Hej alla Bumsare

Skall bara ödmjukats meddela vilken fantastisk bil detta är.
Rattar en automat 523:a E39 - 96, 23000 mil. Haft bilen i 7år och allt annat av nyare och nya bilar som jag provkört har oftast gjort mig besviken, men åter glad när jag satt mig i bumsemumsen.

Mycket är bytt, slitage och annat, mycket annat, men bilen kontrar med att följsamt visa upp sig som bland det bästa jag kört.

Automaten blir bara bättre och bättre, mjukt och omärkligt höjer den sig nerifrån och upp, närmast utan att den ger en vink ifrån sig. Bara ett lätt brummande hörs. Mycket behagligt brummande.

Kan också säga att den nu i vinter dragit, vid senaste mätningen 1,22, kallstarter med motorvärmare, korta sträckor. Men den vilar och sover i varmgarage. Underhållsladdar batteriet flera gånger under vintern och några under sommaren. Har haft samma batteri hela tiden, alltså det som satt i den när jag köpte den, mäter också spec.syravikten. Två celler kommer numera inte upp i full kapacitet. Det är dags för byte inom ett halvår eller så?
Framkomligheten nu i vinter, bor i norrland, är närmast otrolig. Bilen tar sig fram som en stridsvagn. Spårstabil, välbalanserad och varnar i tid, lite diskret. Klart man måste köra mer med huvudet än högerfoten men i jämförelse med Saaben, 9000 som jag hade innan, som ansågs vara en bra vinterbil går den tryggare, men kan lura en att blåsa på fortare än annars. Men märkligast av allt är att den är så tyst, inget skrammel, inga vibrationer. Har fortfarande kvar original avgassystem, förutom katalysatorn som är bytt.
Ett problem som nu står överst är att den drar vatten, några dl på 1000 mil. Kan ej hitta var det kommer ifrån. Inga symtom syns på oljan? Kan ej hitta något läckage?
Nästa projekt är att se över vevhusventilationen. Blir lite skraj med alla stackare som råkat ut för dessa problem med frysta vevhusventilationer. Är detta ett problem även för en 96:a?
Värderingen av bilen är ca 20000-25000:- vid inbyte till en ny bil. Men herregud! Köper man min bil för dessa pengar går det, vågar jag slå på, inte att få mer bil för pengarna.
Med vänlig hälsning Ked

Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Trevligt att läsa lite positiva saker om e39....annars så handlar ju det mesta som skrivs här om problem. Kan bara hålla med att e39 är en fantastiskt trevlig bil att köra. Är dock rätt less på den nu när vevhusvent strulat....skandal!
Att åtgärda det innan man får problem är nog ingen dum idé iaf!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har uppfattat det som att frusen vhv främst drabbar nyare bilar med sista generationen M52 eller M54 motor. Läckor i kylsystemet kan vara utmanande att hitta, men går den bra och oljan ser sjyst ut så är säkerligen topplockspackningen okay.

//Magnus

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag kan också medela att jag är otroligt nöjd med min e39:a Har dock bara haft den några månader men bytte från e34:a och den är bara otroligt mycke skönare.

Har då m52b28:an i min och har den gula geggan under locket så ska kolla upp hela vhv snart tänkte jag. Ska dock prova en grej idag som jag läste nånstan, Var nån som föreslog att man skulle sätta en bit kartong lr vad som i grillen så att inte så mycke kall luft kom upp över motorn och på så vis inte kyler så hemskt.

Beemer 4 Life!
Tjena!

Vill också ansluta mig till skaran nöjda e39 ägare!

Har aldrig kört skönare bil, inte ens de e60 jag provat kommer upp i klass med min gamla skorv :-)

Har bytt det mesta nu (slitdelar) vid 19500 mil men kylsystemet återstår. Bytte dock termostat för ett år sen och då sa meken att det är bara att vänta ut kylare och pump då de kan gå 30-40 tusen mil utan problem om man har tur. Min drar inget vatten alls!

Vad man än provar så lever det inte upp till upplevelsen i en e39 i bra skick, BMW kan väl ge ut en reissue av e39 för oss som är bitna!! :-)

Konstigt men jag var lika biten av e34an och e12orna jag haft men e60 har inte nått mig ännu! Kommer väl när jag blir tvungen att skrota e39an som jag blev med e34an och en av e12orna.

För övrigt så monterade jag på Monroe dämpare fram nu i veckan och är helnöjd, ska bli spännande och se hur länge det varar efter all kritik Monroe fått här på forumet?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.