AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
671

Avgasvärdes Problem E34 - 520i 1990?

Bilen startar alltid direkt och går alldeles utmärkt tycks det som, men problemet hammnar hos bilprovningen och den hade svårt för att komma ner under gränsvärdena, började på en ca 4 i co2 och 10,3 i co2 2500 420 i HC och 1,23 i Lambda.... efter en stunds värmande så var alla värden bra, kanske va katalysatorn inte varm nog, men lambdavärdet spökar fortfarande, 1,13 hade jag när det inte gick att få det lägre, alla andra värden va bra, 0,0 i co 0,1 i co 2500 och 052 i HC. upptäckte sedemera att insugsbälgen va sprucken mellan Massmätaren och spjällhuset, vevhusventilationsslangen, den grövre va av och vacumsslangen som går från insuget in till cupén som styr temperatursensorn va även den av och torkad...

bytte alla slangar mot nya delar, och en ny insugsbälg, åkte till min lokala ok mack och tog avgastest... samma läge... samma dåliga värden som första försöket... och ett lambda på 1,22 som lägst?!

nu är allt tätt inga tjuvläck och avgasröret är fint hela vägen och inga läckage...

vet inte riktigt men om man åker i en långsammare hastighet, säg 30 km/h och kommer mot en korsning, lägger ur växel och rullar och saktar in, tycker jag motorn går jämnare innan den går in i tomgångsläget, få kännslan av att precis när bränslemängds/förbrukningsmätaren sticker iväg till tomgångsläget så är det liksom som att det säger klick i systemet, varvtalet ökar kanske 50 rpm och det känns som maskinen går på 5 burkar... nån annan som vart med om detta

Jonas Hammarström
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
K-sprit o ut och kör järnet innan? :P Kass lambda? Drar den mycke soppa? Kanske dålig lmm eller dålig kontakt med den?

Beemer 4 Life!
hmm... vettetusan, men ska iväg och plocka en orginal lambda, nån som har koll på kablarna vilka färger det är på orginalen, min kabel är ju skarvad på 2 ställen, tyder ju på att det är nått lurt med sonden, kan inte avgöra fabrikatet på den och föregående ägare har ingen koll på det hela. han bara körde det året den va besigtigad....

nee mycke sås drar den inte, ligger på 0.8 ca... långfärd kryper den ner mer... men som saggt byta lambda, bes igen, är det fortfarande fel så får ja lämmna in den till nån som kan ta fram ev. felkoder på en dator...

Jonas Hammarström
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Högt lambda (över 1) innebär för mycket syre i avgaserna, det får man av mager blandning eller hål på avgasröret. Normalt sätt skulle jag säga pga hål på röret om inte motorn går illa i övrigt.

//Magnus

okej... det ska tyvärr inte vara nått hål på röret alls... hmm... får undersöka noga igen...

fixa en lambda från en annan bmw som hade bra värden hur som helst, sonden va fin helt enkelt, med borsch nummer och stämpel, så ingen bmw orginal men den som av borsch service säljes, donatorbilen funkade ju perfekt osv... men kablarnas färger stämmer inte mot i orginalkontakten, hur ändra på detta så det blir rätt? nån som har koll på vilka färger som är vad i orginalkontakten, + och - till förvärmning och + och - till signal...

Jonas Hammarström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.