|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Normalt sett brukar jag inte behöva ställa frågor här då svaren redan finns bland alla tusentals inlägg ni veteraner har ventilerat här på forumet. Men en sak hände här om dagen som gjorde mig lite nervös. Häromdagen fastnade jag i en liten snödriva, samtidigt så började ABS samt ASC lysa. Med andra ord så hade dom systemen kastat in handduken. Men det löste sig sen när jag kom loss och körde iväg, dom slocknade och har inte ballat ur sen dess. Fast när jag satt fast i drivan och försökte gasa mig loss (varvade inte så högt, upp till 2000). Direkt efter när jag släppte gasen trampade jag på bromsen för att ändra växel, eftersom friktionen på bakhjulen var lika med noll så låste sig bakhjulen direkt, och motorn dog. Vad hände? Var det lådan som inte hann frikoppla? Ville bara få detta ur mig då det har gjort mig orolig över att jag riskerat att paja något med min kära bil. Talanglöst att fastna i en driva överhuvudtaget. Bilen är en E46 320i 99 | |
|
Förmodligen så hann inte lådan koppla ur.. Jag antar att både låda och motor var kall? Hände mig också när det var -18 och jag skulle "rucka" bilen. Inga problem sen dess. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hej!! Tack för svar:-) Motorn var faktiskt varmkörd, hade kört två-tre mil innan detta inträffade. Har heller inga problem med lådan annars, men man får kalla kårar vid tillfällen som denna:) |
|
|
Det är inte lådan som inte hinner frikoppla, utan momentomvandlaren/turbin (förenklat: två propellrar, en på växellådssidan och en på motorsidan, den på motorsidan driver den på växellådan, med hjälp av den olja som är i turbinen). Är det då nog hög fart på snurret i turbinen när du kladar åt bromsen så _kan_ det hända att det låser sig där i, eller rättare sagt motorn vill fortsätta snurra men eftersom att växellådan och hjulen står still så blir det stop. Det är den förklaring jag kan tänka mig själv har jag fö fått motorstopp i en hydrostatiskdriven grävlastare flera gånger, hydrostaten fungerar som så att det sitter en variabel oljepump på motorn, och sen är det en hydraulmotor vid varje axel alt. fördelningslådan (är inte helt insatt). Hydrostat: En fruktansvärt effektiv drivning om man siktar på hög förbrukning och "svårkörd" maskin (om man jämför med ex. automatlådor). |
|
|
Radiophonic: Om det var länge sen ett olje- och filterbyte gjordes på automaten så gör en sån. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.