|
|
|
|---|---|
|
Jag har defas motorvärmare med kupé-uttag standardmonterat från BMW. Jag kör dock väldigt korta sträckor och batteriet har tagit rejält med stryk den här vintern. Är det någon som kan tipsa om hur man kan underhållsladda batteriet via motorvärmaren? Är det CTEK laddare som gäller? Kan man montera in det själv eller är det någon programmering som behövs göras på BMW? mvh LLoydan | |
|
Defa har en underhållsladdare som kopplas till motorvärmaren. Länk Länk If it works, don't fix it. |
|
|
Tack för tipset! Verkar ha kommit en ny modell av den också Länk Frågan är om man kan peta in den själv eller om det ställer till det med mjukvaran? Är det någon som vet? |
|
|
Har du kollat vad DEFA:s laddare kostar? Har läst en tråd att den är dyr! En CTEC kostar bara 5-600 kr och borde fungera perfekt. I samma tråd informerade en som installerat en CTEC att det funkar perfekt. Per L |
|
|
Runt 1100kr för DEFAs laddare men om jag har förstått det rätt så är det i princip Plug & Play då jag redan har Defas värmare. Vilken tråd läste du om C-TEC? Ingen som har monterat en batteriladdare via motorvärmaruttaget som kan ge lite tips? |
|
|
Jag hittar inte den tråd jag tänkte på när jag skrev inlägget ovan. Jag tror det var i forumet www.jagrullar.se. I varje fall finns där många trådar som handlar om CTEC. Det är bara att söka med sökfunktionen. Tex: Länk Jag har för mig att man nämnde 2400 kr för en originalladdare till motorvärmarsystemet (vad det nu var för fabrikat). Kostar den bara 1100 så tycker jag att den ligger så hyfsat till i pris att man, pga enkelheten att montera, kan välja den! Förutsatt förstås att den automatiskt går ner på underhållsladdning när batteriet är fulladdat. Per L |
|
|
Kostar 1.120 på Autoexperten :) M V H Stephan |
|
| Då återstår bara frågan om man kan göra detta själv eller om man måste lämna in den på BMW? Är det något som kräver att man måste in i mjukvaran och härja? | |
|
Defa är plug and play, hitta ett bra ställe att sätta den på bara. If it works, don't fix it. |
|
|
S&S: Okey, tack. Jag var mest orolig för att E61 INTE är det. I varje fall när det handlar om batteriet/elförsörjning. mvh LLoydan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.