|
|
|
|---|---|
|
Det var ett tag sedan jag var insatt i bmw marknaden. Tänkte höra vad ni rekommenderar i 30kkr klassen. Jag ska främst ha bilen som bruksbil för att ta mig till och från jobb, kanske även en del i arbetet. Jag funderar på någon 523 eller 528a. Eller vad ska man satsa på som är billigare i drift och mer ekonomisk för runt 30k? Mvh Johan | |
| Jag är övertygad om att du kan hitta en vettig E39:a för de pengarna. Det är ganska mycket mer bil för pengarna än om du köper E36 tycker jag, speciellt om du ska pendla lite i den. Sen kan man ju alltid uppgradera den med lite facelift-prylar efter hand för att få lite mer modern känsla. | |
| jag hade röstat på en 320 E36 -98 | |
|
Jag anser ju att en hyfsad E39 går att finna för denna slant. Som vi alla vet så finns det en hel del "lik" på marknaden, men den som letar finner :) E39(523/528) är ett ypperligt val i "30 000 kronors klassen", men se inte bara på priset utan betala gärna lite mera för en fräsch vagn som har haft ägare som "engagerat sig" i vagnen en smula... Finns som sagt många E39:or som bara rullat utan vare sig oljebyten eller ordentlig service/omvårdnad i övrigt, dessa finnar man för under 30000kr,men man köper problem mest troligt.. Mvh Janne. |
|
|
När man har 30KSEK att spendera brukar ägandekostnaderna på bilen vara i fokus. Ska du ha en lite större bil kan en 520 E39 vara ett hyggligt val, lite slö, men sannolikt något billigare att äga än 523/528 med liknande komfort (högre varvtal). Själv skulle jag välja 97 eller nyare pga då kom sidokrockskydd som standard. |
|
| Ok. Tack för svaren. Det lutar nog åt en e39 i så fall. Som ni säger så ser man ju en del lik på blocket t.ex i den klassen. Ja 520 kan jag tänka mig, men föredrar nog 523 eller 528 trots allt. Hade jag haft större budget hade jag gärna satsat på en 525 01-02, dom verkar ju vara riktigt prisvärda nu! | |
|
Ärligt talat så verkar senare E39:or ha lite mera problem(ca 00->), så att satsa på en E39 "prefacelift" tycker jag inte är någon helt galen idé, dels pga att dessa är billigare och dels att JAG anser senare varianter inte är bättre.. Jag motiverar detta ställningstagande dels pga bilprovningens resultat(Boken starka sidor svaga punkter), dels pga mer tendens till rost och dels pga mera problem med ABS/ASC...t.ex. Jag känner dessutom en fd ägare av E39 525i-01 som bytte bort sin vagn mot en KIA!? och är nöjd nu. Han hade en hel del problem med sin 525:a.. Dvs JAG tycker inte att dom senare E39:orna är bättre än dom tidiga.. Undvik dock 1996 års modell, kan bli oförutsedda dryga kostnader där, jag tänker mest på topplocksbultarna som var för hårt åtdragna från fabrik från början.. Mvh Janne. |
|
| Tack för ett bra svar Janne :) Jag ska sätta mig ner ordentligt och granska blockets alla annonser, sen kommer jag med lite länkar för ny rådgivning :) Är det värt att åka tvärs över landet för att hitta rätt exemplar tro? | |
|
Jag tycker du ska kika efter den finaste du kan hitta för din satta budget, dvs kostnaderna som blir med lite resande osv lätt kan tjänas igen sedan på mindre reparationer/irritationsmoment framöver.. Mvh Janne. |
|
|
En fin 523-528 kan vara ett bra val som flera redan tipsat om. Du åker tyst, bekvämt och säkert. Var beredd att leta ett tag för att hitta rätt bil. Kanske kan man hitta en tidig e46:a för strax över din budget. Då får du en något mindre men modernare och mer körglad bil. Billigare driftskostnader kompenserar det högre priset. JanneT: "Undvik dock 1996 års modell, kan bli oförutsedda dryga kostnader där, jag tänker mest på topplocksbultarna som var för hårt åtdragna från fabrik från början.." Är inte det inte överspelat efter 10 år och runt 20.000 mil? Har det inte krånglat än så är det nog liten risk att det ska krångla resten av bilens livslängd. |
|
|
BjörnB: Överspelat? Nix, jag har med egna ögon sett en nu i år som var inne på verkstad för att fixa topplocket pga att några bultar släppt.. Den hade visserligen inte rullat mer än dryga 17000mil vad jag kunde se(på mätaren), men iaf.. Mvh Janne. |
|
| Finns nog betydligt fler e39or som fått rasade motorer av andra orsaker oavsett årsmodell än de som fått det pgr av topplocksbultsproblemet. Ditt exempel Janne T är nog det enda fall jag hört talas om här på AP. | |
|
Jag blev också lite förvånad att det fanns substans i "snacket" om topplocksbultarna(kanske var i december jag såg detta vid närmare eftertanke). Ända tills jag fick se detta med egna ögon "live" s.a.s.. Men visst, t.ex kylproblem pga kass v-pump eller spruckna kylslangar osv som resulterat i motorbyten/motorrenovering är garanterat vanligare.. Mvh Janne. |
|
|
JanneT, ok låter trist. Jag har inte forskat närmare i detta fel men det är inget man hört eller läst speciellt mycket om. Mitt tips är annars att se upp med rost och vibrerande framvagn. Dessa problem är väldokumenterade och jag har själv drabbats av detta. |
|
|
Du kan ju nästan få en faceliftad -01:a också t.ex: Bmw 523 -01 18.000 mil svensksåld 39500:- Länk |
|
|
Det där är knappast en -01 då 523 bara fanns t.o.m. -00, den har dessutom bakljusen från "pre facelift". // Erik |
|
|
Det enda som är -01 på den bilen är rubriken på Blocket... Fabrikat: BMW 523I MJ00 Färg: BLÅ Fordonsslag: PB Fordonsår: 2000 Fordonsslagsklass: I Senaste EU-regbevis del 1: 2009-11-06 Senaste EU-regbevis del 2: 2009-11-06 Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2009-11-04) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 10 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2000-02 <<<----------- ------- //Lövet |
|
|
Okej, där ser man... Var hitta du reg.nr.? :) |
|
|
Maila och fråga ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.