AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.335

RFT däck eller inte?

ko
14
kodak70
520d Touring -08
Hej,
jag har en E61 -08 som jag har Good Year ultra grip RFT på, nu har jag fått punktering på vänster fram. Jag tänkte byta alla 4 däcken eftersom de börjar bli lite slitna, jag bad BMW ta fram en prisuppgift på 4 nya Hakka 7 monterat och klart; det skulle bli 22 tkr. Är det rimligt? Vad skulle ni göra utav följande alternativ:
1)Betala 22 tkr för 4 nya däck hos BMW
2)Köpa 4 nya EJ RTF däck, och lägga i ett M-Mobility kit? (Vad händer med BMW assistans)?
3) Köpa 4 nya EJ RTF, och lägga i ett reservhjul?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, vad ett RFT-däck kostade hos BMW har jag aldrig gett för 4 nya vinterdäck. Visserligen har jag en billig dimension.
Det finns många här som inte alls är nöjda med RFT-däckens ålande vägegenskaper samt ljudkomfort. Själv skulle jag nog ha valt alt.2.
4. Nej det är inte rimligt, BMW är svindyra på däck så åk till en riktig däckfirma det blir mycket billigare. En smaksak om du ska kör RFT eller inte. RFT däcken har blivit mycket bättre nu och är inte alls så stötiga längre. Nackdelen är ju att dom är mycket dyrare än vanliga däck.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsan har en E60 facelift med RFT och han känner ingen stötighet eller vinglighet med dessa..
Men dyra är RFT helt klart..

22000kr!?....
Vansinnigt dyrt anser jag, näää gå till en däckfirma och spara många sköna tusenlappar oavsett vad du väljer i "premiumdäckväg"..

Vad som händer med BMW assistansen törs jag inte säga någonting om, men fråga handlaren, borde få ett relevant svar där...eller?

Mvh Janne.
ko
14
kodak70
520d Touring -08
Hallå,
nu har jag kollat med en däckhandlare; 4 st Nokian Hakka 7:or RFT monterat för 13500 kr, känns som att jag väljer det alternativet, skämt av BMW att ta ut dom där priserna. Jag betalar gärna mer för själva bilen för att få åka en BMW, men knappast för exakt likadana däck.
Enligt BMW prislista på kompletta vinterhjul kostar 4st 17" fälgar inkl. Hakka 7 RFT ungefär det pris som du fått.
I vilket fall som helst lär BMW aldrig slå däckhandlaren när det gäller däckspriser.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Den lokala volvo-handlaren (här åtminstone) slår däckhandlarna när det gäller däckspriser. Köpte Hakka 7 (ej RFT) till Renaulten i höstas och fick pris som motsvarade bästa pris hos internethandlare. Alla de lokala däckhandlarna var dyrare. Nu var det lite billigare dimensoin (205/55-16). Kan vara värt att kolla. Man behöver inte ha volvo för att handla där.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Köp andra däck ge f.. i reserv hjulet det kostar inte så mycket att åka bärgare
så att det lönar sig att köpa ett reservhjul
För hur ofta får man punktering

Ha deT
Är det helt självklart att det blir RFT-däck på nästa generationer? Jag tycker att det verkar så meckigt om man får punka under långresa. Vad gör man om man ska åka från Göteborg till skåne, och får punka halvvägs kl 12 på natten? Om man har reservhjul blir man lite skitig, och en timme försenad. Med FRT blir man nog bara jäkligt förbannad.

Har f.ö. nyligen köpt en 325:a med RFT-däck, men RFT ser jag verkligen bara som en nackdel. Är det nån som tycker om det?
Buspelle
Har aldrig upplevt några större problem med RFT-däcken och det är klart att det är en poäng att ha däck som man kan köra vidare på vid en punktering. RFT-däcken utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Säkert kommer dom att användas på fler och fler bilar i framtiden. Den enda nackdelen är väl egentligen att de är dyrare än vanliga däck.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Den enda nackdelen är väl egentligen att de är dyrare än vanliga däck"

Nja, att de är spårkänsliga, stötiga och ger betydligt sämre grepp än vanliga däck ser jag som ganska betydande nackdelar också.

Slängde nyss mina RFT åt skogen. Bästa jag gjort.

-------
//Lövet
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag säljer Nokian däck på jobbet så jag skriver ner priser för just e60 vinter hjul hakka 7 så du kan jämföra med BMW:s priser.

dessa priser är inkl, moms, miljöavgift samt monterat och klart på bil.

hakka 7 225 50 17 - 12 495:-/ för 4st inkl montering
hakka 7 225 50 17 RFT - 14 995:-/ för 4st inkl montering

hakka 7 225 55 16 - 11 495:-/ för 4st inkl montering

hakka 7 205 60 16 - 8 845:-/ för 4st inkl montering

sen så tycker jag du ska undvika RFT däck alla mina kunder skippar det när de byter det på sina bmw bilar. Jag själv kastade de långt åt hel***t efter 50mil! kändes som att åka på sten och de lät som fan samt följde alla spår på vägen.
andreas_lofgren:
Så upplever jag inte mina RFT 09:or iaf.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gör du efter att ha satt på riktiga däck ;-)

Men visst har RFT utvecklats, men fortfarande är de bara förvånande dåliga på det mesta. Allt för att man ska komma enklare undan vid en punktering som man kanske får en gång var tionde år.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

RFT konceptet räddar liv, var ju hyfsat nyligen en man blev överkörd och avled vid byte av däck efter vägen, skulle ha undvikits om han haft RFT..

RFT utvecklas som sagt..
Jag personligen har inte någon erfarenhet att tala om vad gäller RFT, men som sagt många idag känner inte av skillnaderna som säkert finns, men tydligen är dessa för små för att t.ex min gamla far ska märka någon skillnad ;)
Men visst, byter man själv "från en dag till en annan" RFT till vanliga däck så är det större chans att man märker skillnad i uppträdande o känsla, det betvivlar jag egentligen inte, men som sagt...RFT utvecklas hela tiden till det bättre.

Mvh Janne.
andreas_lofgren:
Jag har kört E90 på vanliga däck.
Jag byter till vanliga däck när det är dax pga priset inte för att dom nuförtiden är stötiga. Det skiljer trots allt 8-900 per däck.

Jag fick med sprillans nya RFT vinterdäck till min E91 (GY odubbade) och de har varit otroligt tysta och inte alls så spåriga som jag minns att de tidigare genrationerna RFTs varit.

Men de är rent skit att köra med dem på moddigt underlag eftersom de är såpass hårda i stommen, greppet är uselt på snö/is och DSC får arbeta hårt jämfört med min tidigare E46 som hade konventionella odubbade Contidäck.

Så när dessa är slut blir det vanliga vinterdäck igen.
Martin E
Har aldrig haft problem med RFT däcken och känner inte igen de problem som beskrivs här.
Stommarna är hårda vilket jag tycker kan vara en klar fördel då man kan gå ner i tryck och får bättre kontaktyta mot vägbanan. Nu är låprofildäcken redan styva nog utan att inte ge oönskade flex i däcken.
Mina icke RFT däck måste upp i 3 bar för att kännas bra medan RFT klarar 2,6, nackdelen är att dom är dyrare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.