|
|
|
|---|---|
|
Hej, har skrivit lite tidigare om att jag letar bil, har haft 5 st BMW,s tidigare, alltid nöjd, men det vore kul att prova ngt nytt. Budget ligger på 180.000 och det som ligger bäst till nu är en BMW 525:a-04. Nu till frågan, tycker att Nissan murano, 3,5:an är lite cool, och brukar vara rikligt utrustade, är det någon här som har erfarenhet? Hur är de att köra? bullriga? Kvalitetsintryck? Hur mycket drar dom? Får ju en 06:a som gått mycket mindre för samma pengar som BMW -04... Hilfe bitte! :-)! | |
|
Har en kollega som har en sådan. Han är mycket nöjd med den! Det enda han har att klaga på är att den är törstig, räkna med 1,4-1,5 blandad storstadskörning. Men är den inte hiskeligt ful? |
|
|
Har själv ingen erfarenhet av Nissan men har en kompis som köpte en ny Nissan (Primera), typ -06, och hade ofantliga problem med motorn (som drog jättemycket olja), service, dålig kundkontakt osv. Har fått mig att aldrig ens titta åt Nissan iaf. Vet inte om motorn i Murano är samma, men dålig service och plastig inredening och ful design är nog för att jag ska tacka för mig. Hellre en Honda (CRV?) isf. Alla gånger. |
|
|
CR-V´n skulle jag välja istället.. Bättre bil och framförallt bättre både bensin och diesel motor. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Murano har ingenting med vare sig CR-V, RAV4 eller andra pluttesuvar att göra. Murano är teknikmässigt en Infiniti FX till stora delar och alltså en klart bättre bil. Komfortmässigt är CR-V och liknande långt efter. ------- //Lövet |
|
|
Min bror köpte ganska nyligen en Murano och jag har kört och åkt i den. Bortsett från att det finns en del billig plast i den så är det en mycket trivsam bil och jag är särskilt förtjust i "rem-johan-lådan". Den ser hela tiden till att motorn arbetar på rätt varvtal för situationen och den är grymt reaktionssnabb på gaspådrag. Av logiska skäl mycket mjuk framfart eftersom den inte växlar. Ganska bra knuff i den nedtrimmade Z350-motorn. Vet dock inte om den är strypt på elektronisk väg eller genom hårdvara. Bagaget är inte jättestort. I min brors -06 så kan inte den integrerade Bose-stereon spela MP3 vilket känns rätt sniket med tanke på att vi pratar om en bil som är rätt så (eller vill vara, välj det som passar) premium. Den har t.o.m. problem med brända skivor. Finns (dyra) lösningar på detta men enklaste lösningen är nog tyvärr en line-in-antennadapter. Har inte utforskat vägegenskaperna speciellt hårt då det var mest snö på vägen när jag provade den. ------ BMW CS #04839 |
|
| Men visst måste du kunna få en nyare 525:a än -04 för 180 papp? | |
| Infinity EX och FX är ett kul och snyggare alternativ till Murano... Samma bil, nissans lexus... Finns många både på bytbil och mobile.de i tyskland. | |
|
Condtech: Murano och FX är inte samma bil, även om de delar många delar och en hel del teknik så är det en hel del väsentlig teknik som skiljer. Tex bygger de inte på samma bottenplatta, Murano bygger på en framhjulsdriven plattform från Nissan Altima och FX bygger på RWD-platta (samma som tex 350z), Murano har tvärstäld motor, FX har längsmonterad motor, etc etc. // Erik |
|
|
J_Bunk... Har aldrig sett dem bredvid varandra, så jag tog för givet att de var samma bil i grunden. Tack för info..... j |
|
|
På bytbil.com finns lite fler... Känns som 2,0 awd är minst "osmart" för plånboken. Och tillräckligt kul. |
|
| Redan handlat nu... :-)! Bidde en BMW 530iA sedan-04 sv-såld istället, riktigt fin-fin! | |
|
Murano har smygit ner i pris en del, vilket gjort att jag börjat titta lite på den. Är det någon som har koll på servicekostnader eller annat som kan dyka upp på kostnadssidan? Komforten ska ju vara hög och utrymmet räcker för min del. Lite plus att de ofta är välutrustade. |
|
|
Top Gear har testat den Länk Även Top Gear Länk |
|
| Ja de verkade ju positiva. Ingen riktigt attraktivt prissatt just nu men kommer nog ut så blir det en provtur. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.