AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.137

Koppling till 325 turbo (e30)

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Hej någon som kan rekommendera en koppling som håller för en 325 e30 turbo och samtidigt inte är krånglig att köra med i köer?

(Ska hålla för 300hk c.a)
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Mekonomens sachs tryckpatta på 455Nm och orginal lamell borde funka bra, jag körde med den samt en sinterlamell från Dalhems. Det gick också att åka i köer med men man får vara lite med försiktig.

En gång när tjejen fick låna bilen, så förvarnade jag hänne om kopplingen och sa att den var lite krångligare än på hennes Polo........
- Jaha OK!? sa hon och blåste iväg med BMW:n
När hon kom tillbaka sa hon bara
- Så svår var den ju inte.....
Så jag menar att kan en tjej köra med en sådan koppling i stan, så borde vem som helst klara det....
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Ok, Tack!
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Bonje: Vad använder du för drivaxlar? Håller orig?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
ovan nämnda tryckplatta slutar på 618 har jag för mig och då kan du köpa den för 2995 hos kgtrimning.

/Per
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jo mina drivaxlar var orginal och det var aldrig några problem.
I och för sig hade jag någe grepp heller...... :-) Det spann oavbrutet upp till hundra, sedan på trean blev det grepp.

Ett alternativ till tryckplatta.

Av en "händelse" ;-) så råkar jag ha en tryckplatta i garaget som med en sinterlamell klarar 811Nm. Den är en 240mm sachs sport tryckplattan till Audi S4 och (volvo 850 tror jag) När jag provade att sätta den på mitt 325 svänghjul så passade det givetvis inte rakt av...... MEN!!! det är samma bultdelning på hålen och det är även samma delning på hålen till styrpinnarna.

Det som gör att det inte passar är att, avståndet mellan hålet för skruvana och hålen för styrpinnarna inte är samma på S4 tryckplattan som för 325.

Nu kan man göra på två sätt. Antingen gör man nya hål för styrpinnarna i svänghjulet, eller (det enklaste) borrar och gängar nya hål för skruvarna.

Sedan ett till problem. Svänghjulet är ju anpassat efter en 228mm koppling... Sätt upp svänghjulet i svarven och plana av det helt så att "tryckytan" försvinner. sedan gör man helt änkelt en ny yta som är lite drygt 2400 mm i stället.

Sedan är den här tryckplattan lite högre än standard. Då har jag mätit fårn solfjädern och ner till bänken som den låg på. Kommer inte ihåg riktigt men det skilde kanske 3-4mm. men det fixar man ju ändå när man svarvar av svänghjulet, så att det blir samma avstånd mellan solfjädern och urtrampningslagret när man monterar ihop allt.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.