AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.800

Hur mycket effekt försvinner med åren?

Antar att vridmomentet minskar med antalet mil, ivarjefall efter inkörningen. Hur mycket effekt försvinner med åren, eller rättare sagt milen (eller möjligtvis ännu rättare sagt totalt antal motorvarv)?

Ta t.ex. en 325i av 2006 års modell. Hur åldras den?

Hur mycket skiljer mellan en motor som bara har körts upp till 4000 varv, och en annan som har körts upp till 6500?

Vad är det som orsakar effektförlusten? Är det att kompressionen avtar? Är det isåfall hyffsat lätt fixat att få tillbaka effekten genom att borra om cylindern (eller hur man nu gör)?

Det kanske är ventilerna som inte riktigt hänger med med åren?
70
löparn
750 iL e38-95
Alpina Biturbo-92
m3 e36 3.2 limo -98
750 iL e 32-89
Effekten behöver inte alls minska med åren. Har bara underhåll gjorts som det ska med oljebyten mm finns det ingen anledning att prestandan ska minska. Ta min Alpina t ex. Orginal ska bilen ha 360 hk i motorn. Jag lät för några år sedan bänka bilen på Rototest i Rönninge. Resultat: 336 hk på hjulen, vilket motsvarar mer än 360 hk i motorn. Bilen var då 17 år gammal med ca 17000 mil i benen. Känner till flera liknande historier. Uppfattningen att bilens effekt och vrid avtar med tider tror jag är en följd av att många börjar slarva med att underhålla bilen efter ett tag. Detta kommer sannolikt leda till att prestandan minskar över tid.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har för mig att Teknikens Värld körde ett Rototest hos Rönninge på deras "Rödtjut" (Miata från 1990)
Den hade förlorat endast 1 hästkraft på nästan tjugo år och en massa mil.

/L
Martin E
löparn
Kan man verkligen lita på att en sk bromsbänk säger hela sanningen, det kan skilja kraftigt mellan olika bromsbänkar.
Menjag tvekar inte att prestandan i motorn är relativt intakt.
Flash
Det man har hört är att friktionen i en äldre motor kan tom vara lägre och leverera mer effekt och att inkörda motorer som tillåtits varva friskt under inkörningen ger mer effekt i slutändan.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sprider nog någon hästkraft upp och ner på helt nya motorer med, då det är storserieproducerade delar och mjukvara.
Är nog som Martin E säger en del skillnad på bänkar med, särskilt rullande landsvägsmodellen.
Sedan måste ju även två skilda test göras i samma atmosfär med lika syrehalt i luften annars varierar det även där några kusar.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En motor tappar inte effekten över tiden/milen. Snarare tvärtom. Det finns många artiklar och tester som visat detta, på både bilar och motorcyklar.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ang. inkörning: Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Varför antar du att vridmoment (och därmed effekt) avtar med antal mil?
Förmodligen för att motorn och dess komponenter slits med åren, saker och ting blir mindre och mindre tajta. Det behöver inte leda till förluster, men man får väl undra över detta. Som jag ser det så kan en motor tappa effekten tack vare att utrustning runtomkring slits ut - olika lager, slangar och rör som blir gamla osv. Därmed borde en gammal men välhållen bil och motor vara lika bra som ny.

Vorsprung durch freude am fahren
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det vore osannolikt om en motor inte tappar effekt med tiden.
Min 3.0S hade tex 12-13 bars komp.tryck vid 20-30.000 mil och detta hade sjunkit till runt 10 bar vid 70.000 mil.

Bara för att ta en sak så låg kolvringsgapet (översta ringen) vid 73.000 mil på 2,2 mm och är vid nyskick 0,3-0,5 mm.

Självklart påverkar detta motoreffekten.
Själv bedömer jag att den mesta effektförlusten finns vid låga varv.

En fördel är att motorn blir lättare att starta vid sträng kyla.

Per L
Tack för alla svar. Kul läsning!

Den där inkörningsguiden var ju intressant. Ingen idé att mesa alltså!

Det här med att man inte kan se motorvärmen längre i de flesta modellerna. Hur ska man tolka det? Personligen tycker jag att det känns konstigt att varva innan motorn är varm, men jag antar att det inte är alla som tänker så. Speciellt inte när det inte finns någon temperaturvisare. Är det möjligt att köra sönder en modern motor på 10000 mil genom att kallvarva den osv, om den servas på ett bra sätt för övrigt?

Pratade med en kille som jobbade på Volvo för ett tag sedan, och han sa att det fanns nån EU-regel som sa att en bil ska vara byggd för att hålla i minst 16000 mil (eller nåt liknande). Hur långt kan man räkna med att en BMW-motor håller om den körs hårt? Det måste ju ändå skilja om motorn har gått med ett medelvarvtal på 2000rpm jämfört med 4000rpm. Den senare har ju faktiskt gått dubbelt så många varv...
Skrev han verkligen om att varva en kall motor? Var det inte så att man skulle värma upp och sen dra på allt vad det håller, och sen byta olja efter typ 300 km? Jag vet inte vad jag ska säga om hans sätt att köra in en motor, går emot allt jag någonsin lärt mig. Men, som kapten Kirk sa en gång - young minds, fresh ideas.

En kall motor vet jag däremot ska man INTE varva. Oljan måste bli varm och lättflytande innan den ger fullgod smörjning. Det är just därför motorer som startas ofta slits ner snabbare. Och om man dessutom varvar hårt, ja då får man leva med konsekvenserna!

Vorsprung durch freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.