AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.300

Provköra cabriolet på vintern!?

Hej

Är i förhandlingarna av att införskaffa mig en bmw cabriolet nu under vintern.

Bilen som jag är intresserad av är ju avställd och då också oförsäkrad nu över vintern (antar att den är oförsäkrad vid avställning)
Det sitter antagligen sommardäck på den, hur ska man göra för att provköra nu när det tom är vinterväglag i nere i skåne???

vad gäller? går det utan vinterdäck? är det isf bilsläp hem som gäller?

Tack på förhand!
Är den avställd så får du ändå inte ens prova den.

///Micke
Min cabrio Länk
och ställer man på den så måste försäkringbolaget underrättas, skatten betalas? men om det är sommardäck då?
Japp.
Är det vinterväglag så är det ju dom reglerna som gäller.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Provkörde en 325 cab i Torsdags i Gbg, bilen var obesiktigad, oskattad och utan försäkring. Normalt har ju bilfirmor en grönplåt man kan hänga på, då är det OK att provköra. Vi körde på på lokalgatan där firman låg, men ändå, breda sommardäck på snö är inte så roligt. Det blev affär, och i morgon skall vi hämta den, som väl är, är de större vägarna rätt rena i Gbg nu.

BMW CS #5206
Den röda 325i -07 cabriolet som finns hos Bilia Group i Göteborg?
Det är ju ett annat läge att köpa från firma med grönskylt, då kan man ju provköra om man har rätt typ av däck för väglaget.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vi behöver kanske inte dra igång en diskussion om vinterdäckslagen men jag tror inte att det är helt solklart att vinterdäcken måste vara på.
Men det kanske kvittar om skatt och försäkring dessutom inte är betald.

"Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

•Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
•Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
•Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning."
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Chris87! Det är en e46-01

Anders! Det känns ju skönt, då blir det nog inga större problem med bilen idag. Den skall bara köras ca: 1 mil, till en däckfirma, och nu är den både besiktigad, försäkrad och påställd.

BMW CS #5206
Anders S

Jag har också för mig att jag har läst detta med provkörning någonstans! Var hittade detta? och är det då vid köp av privatperson?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.