|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska fatta mig kort - min BMW 525dA står just nu inne på BMW garaget i Amsterdam i samband med felsökning pga kraftförlust, ryckig gång, samt tjutande ljud. Bad dem mäta upp trycket i commonrail samt alla 6 piezoinsprutarna. Inget problem här enligt BMW. De ringde mig nu ikväll o vill riva ner hela turbo + grenrör för att forsätt felsökandet. Är det logiskt att ett spruckt grenrör eller läckande packning topp/grenrör eller grenrör/turbo skulle kunna skapa den symptom som jag beskriver ovan?????? jag tycker det verkar vara att famla runt i mörkret utan ficklampa/leta efter en nål i ett hö-lass.... Borde de inte istället kolla vakkum-sysytemet, luftmassamätare etc inna man börjar dra ner grenrör etc???? Anser mig ha bra koll på motorer o dylikt, därav att jag tycker det är konstigt (och kostsamt) att de ska börja montera ner grenrör etc i samband med min symptom!!! tacksam för feedback idag innan jag lägger mig eftersom jag måste ge besked innan 7am imorrn! | |
|
Jag skulle be de att kolla vacum systemet, lmm, givarna och sånt som du nämde före de skulle börja riva ner avgassidan. Men svar till din fråga.. Ja sprucket grenrör,dålig turbo, läckande packning kan absolut påverka kraftförlust och ryclig gång! helt klart! Det kan även vara någonting på insugssidan som tex läckande insugs-packningarna (mer troligt än avgas skulle jag gissa) eller någon tryckrör/slang som börjar bli dålig. Tyvär kommer jag inte på mera nu kl 23.30 på kvällen:P MVH Farre |
|
|
Kan ju även vara tryckgivaren som sitter på insugsröret. Jag skulle nog be dem köra bilen med dator inkopplad för att se livedata för ibland så ligger givare utanför gränsen utan att larma. Inte bara byta det som datorn säger...Hoppas det löser sig! M V H Stephan |
|
|
Snackade med dem i morse, och de bekräftade att det visst fanns ett läckage vid grenröret avgassidan. Om detta nu är orsaken till mina problem avstår o se, eller kanske det bara är ytterligare en kostsam sak som inte kommer att lösa mitt problem. Kommer att ringa dem och fråga om de kollat insugssidan och vakuumsystemet - om inte varför de inte felsöker lite mer logiskt....!? Vet dock inte vad de gjorde igår, förutom att de mätt upp alla piezoinsprutarna plus dieselpumpen...... Bara det inte är turbon IGEN!!!! Då kommer det bli 'liv i luckan'. Turbon byttes av BMW vid 8000mil, om de nu måste byta den igen vid 13500mil, finns det någon chans att få den på goodwill igen mån tro!? Någon som har tips hur man i sådant fall ska kommunisera med dem...? mvh JP |
|
|
Enligt BMW så har grenröret 'slått' sig och är skevt!?? Hur ett grenrör kan slå sig förstår jag inte - och BMW själva också inte 'har aldrig sett något liknande'. Ska dit idag på middagen själv för o kolla, och ovanpå allt elände så bekräftade de att turbon ser sliten ut och bör bytas!!!!!! Turbon har gått 5500mil och är andra turbon som byttes vid 8800mil. Mätarställning är idag 13354mil. Är BMWs turbo så dåliga eller är det bara jag som fått ett riktigt Måndags exemplar till bil? Ansåg att jag kunde få Goodwill även på denna turbon eftersom det är den andra, men fick tvärt NEJ!!!!! Inte ens 50/50 ville de göra...:<. Kommer att eskalera detta till general managern och sedan vidare till BMW NL. Vad är chansen att man kan få ut något av o klaga på högre nivå? Nyttigt eller rent bortkastad tid. Någon som har erfarenhet? mvh JP |
|
|
Du är inte den första med ett grenrör med sprickor i. Har varit flera 530d med samma symptom som din på E60.net. Är din bil chippad? Kör du den hårt? Har själv kört 20k mil nu utan problem med grenrör eller turbo, och bilen rullar 20 mil / dag, dock endast vid 130 km/t och 1800 varv, så det sliter ju inte så mycket. |
|
| att det blir sprickor i grenröret är vanligt, brukar se ut som en kolmila i motorrummet. dock har jag aldrig hört något om skeva grenrör. | |
|
marineutter: Det var väl först Mehrleistungbox med max inställning och sedan ESS-mappning? Länk Länk Mvh |
|
|
Sim; Kör med ESS ekonomimappning. Ingen annan har haft problem, verkar som att man har otur. Grenröret byttes - om det nu var skevt eller inte vet jag inte. Fick grenröret med mig och ska kolla det. Om det visar sig att det inte är skevt, så ska de få köpa tillbaka den. Kör väldigt mycket på autobahn i snabba hastigheter - men trodde att bilen var byggd för detta. Kostade mig Eur 1300 med felsökning och byte av grenrör (stål, inte gjutjärn), men om det var packningarna eller grenröret som var utslitet återstår o se. Men mina problem och fel är som bortblåsta!!! :> Dock vet man ju att man (enligt BMW) kör runt med en halvsliten turbo. inte kul, men den laddar i dagsläget som den ska.' Håller på o kolla efter eftermarknads uppgraderade turbos med kullagringar och vattenkylning. Rob_tj_72; Mehrleistung och ESS hade jag på min gamla 525dA. Dock havererade/byttes turbon på denna innan något trim. Uppgraderade mig till 2006 525dA men har samma här. På denna hade turbon bytts vid 8800mil, och nu har jag kört med den i 5000mil så står man där igen - plus att grenröret som sagt var paj. Det är därav att jag är förbannad och ifrågasätter BMW och deras (Garett2056V) turbo. Att 2006;an är trimmad och att det finns risker tar jag, men i båda fallen så har turbon bytts innan trim. Trevlig helg! |
|
|
Hur har det gått? Det kanske inte var turbon? Annars är det så att trimning tyvärr medför avsevärt högre temperaturer, original ligger den ofta på 6-700´C vid maxgas/maxbelastning. Kan nog tänka mig att tempen ligger nära 8-900´C eller kanske mer efter trim och dessutom är nog partikelhalten mycket högre som då lämnar en beläggning på grenrör och turbo så att dessa blir ännu varmare - ju mer sot/beläggning som byggs upp ju varmare blir det, till slut så blir tempen för hög... Mvh |
|
| hmm. en turbo ska ju hålla 25000mil eller mer om bilen hålls efter + att man tomgångs kör o så.. | |
| Har idag tagit lös grenröret på min 530D -05:a, det var 21st sprickor i det. Beställt nytt på BMW, gick på 4600:- för grenrör och packningar. Om det luktar avgaser i bilen och du har en 530d, då vet du vad som väntar! | |
|
Oejebyn; Tack foer din feedback! har du sett grenroeret sjaelv. har man lite foerstaelse av grenroer metaller och grenroer sa kan man direkt se att grejorna aer under-demotionerade. Vikt minskning i all aera, men om man har en diesel och turbo sa far man ha riktiga grejor!!! Belastingen sett till temperatur och kraft aer alltfoer stora foer att en enkel platkonstruktion med lite gjutjaernsfoerstaerkning ska halla detta. Jag hade vael 8-10 sprickor plus att grenroeret hade blivit skevt....... Intressant o hoera att det aeven finns andra med denna erfarenheten. Var dock aerlig, aer din motor trimmad pa ett eller annat saett...???? Mvh marineutter |
|
| Öjebyn, HAr du någon beskrivning av hur du gjorde bytet, skulle själv behöva byta grenröret på min 530DA -04:a. | |
|
Chipsning medför helt klart ökat slitage. Om man adderar till en gammal god regel, speciellt vad det gäller turbobilar, att köra motorn på tomgång 20-30 sekunder innan man kör iväg respektive när man har parkerat, innan man kliver ur så håller Turbo mm hur länge som helst. Har en bekant med En E60 530dA-04 i Tyskland som i skrivande stund rullat 320.000km och inte haft några turbo el grenrörsproblem. Han kör hårt, servar väl samt har inte chippat bilen. Mvh Asken |
|
|
Oejebyn; Din 530d, hur langt har den gatt och jag foermodar att den har partikelfilter standard? Vad sa de pa BM<W gaellande alla sprickor? Aer din bil trimmad? Har kollat lite och med LCI faceliften sa gick BMW tillbaka till att anvaenda gjutjaern grenroer. Maste bero pa en orsak eftersom gjutjaern aer dyrare aen en stalkonstruktion, eller hur!? Eftersom mitt garati aerende blev avslaget haer i Holland kommer jag ga vidare till BMW AG i Tyskland. 2 turbo och 1 grenroer aer foer mycket. Eftersom bade grenroer och turbo foerstaerkts i samband med facelift, aer det foer mig tydligt att de hoppats pa foer mycket med lanseringen av 525dA med 177hk och partikelfiltergg. Grejorna haller inte, och standard bilarna har lika manga problem... Mvh marineutter |
|
|
rob_t_72 har helt rätt i att trim medför höga avgastemperaturer och sot. Men det är inte bara den absoluta temperaturen som är problemet, variationerna hög/låg avgastemperatur blir mycket större vilket innebär termisk utmattning av materialet = sprickor etc. Alla som har kört med någon form av chiptrim borde skämmas om man ens kommer på tanken att vilja ha något på garanti då det liksom försäkringsbedrägerier innebär stöld från övriga bilägare. Nu hade trådskaparens turbo rasat även innan chiptrim och det är givetvis uselt och oursäktligt och något BMW skall stå för. |
|
|
Lyfter denna tråd... jag har nyligen sett fler 530D med just spruckna grenrör. Kan inte vara nyttigt att åka runt med... En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
henkePenke; Har aeven du laeckage eller? Fick ju byta mitt och det gick bra ett tag.....nu boerjar det kaennas och lukta igen........ska kolla om man kan byta till ett uppgraderat eller de grenroer som satt pa de foersta E60/E61 530D utan partikel filer. Pa denna 218hk motorn sa vitt jag foerstatt sa aer det gamaldags gjutjaern. Mvh marineutter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.