AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.825

520 svårstartad, sur motor?

av
20
averell
520 Touring -01
Ända sedan min 520 -01 touring var ny har den ibland vägrat att starta. Enligt försäljaren beror detta på att motorn blivit sur och man får köra på startmotorn i flera minuter utan att gasa. Den går igång efter några minuter med ostadig gång men när den väl fungerar så uppkommer inte problemet på flera månader. Jag bytte även kamaxelgivare eftersom den larmat på fel.

Är det någon som känner igen problemet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
M54 motorn är lite känslig för korta uppsatarter och avstängning med kall motor. D.v.s vid en kort flytt av bilen eller likn. Problemet är eg. inte bara att den surar utan att ventillyftarna överfylls så att kompressionen uteblir. Medicinen är då att nöta på starten (helst en längre än 20-25 sek åt gången). Man kan ta urreläet el. säkringen till bränslepumpen också för att slippa att den blir sur. Dock brukar gasen i botten, öppet spjäll hjälpa till att hålla stiften torra.
av
20
averell
520 Touring -01
Tack för svar!

Ska man då hålla ner gaspedalen max med reläet urtaget? Vart sitter reläet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter i sockeln ovanför batteriet. Sitter något mer relä där till bakrutevärmen bl.a.
Sedan kan det vara bra att försöka undvika korta uppstarter så gott det går. Många har haft det bekymret med lyftarna just vid korta uppstarter.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Samma fel drabbar även M50-motorn, jäkligt störande när det händer. Typiskt läge är i samband med att vagnsparken ska flyttas om hemma på garageuppfarten och man bara kör 60 sekunder. Man får be till gudarna att batteriet fortsätter att vara friskt när det inträffar så det klarar några 30 sekunders nötningar på starten innan maskin brakar igång.

//Magnus

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om jag flyttar min 520 helt kort, låter jag motorn gå några minuter extra, efter det har jag aldrig haft några problem med sur motor.

BMW CS #5206
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Samma här, låt motorn dra några minuter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.