|
|
|
|---|---|
|
hade tänkt bygga rör + sätta sportkatt o ev ny dämpare hela vägen från grenrören och bakåt, eftersom det jag har nu är i väldigt dåligt skick. är 540 en svår bil att bygga eget till? motivera gärna varför som jag förstått det så ska rören vara så raka som möjligt o klart ha rätt diameter så det blir högt flöde, 2x2,5" verkar vara det ultimata eller? någon som har bilder på hur det ser ut underifrån original, är lite nyfiken vill se hur de böjer sig osv :) | |
|
Jag byggde till min 530, tror det blev dubbla 2". Vill du att systemet går samma slinga som orginal (det vill man) så är det utrymmet som kan bli lite problem med för grova rör. Drar man inte systemet på rätt sätt så hänger det ner under bilen eller slår i när man kör över gupp osv. Jag tog ner orginalsystemet och byggde det nya bredvid som en kopia. Ibland fick man hänga upp det nya och passa in rören innan man svetsade. Tyckte inte det var så svårt, men man får ha lite tålamod. Jag har bilder på det men kan inte lägga upp här, slå mig en mail så skickar jag lite, jakhul-6@student.ltu.se |
|
|
Jag har byggt ett singel 3½", mitt varken hänger lr slå i.. dock aningens utplattat rör vid bakvagnen. Gör man det bara ordentligt med passform så går det. Om dom är raka lr ej har ingen märkbar betydelse. |
|
|
johnny: ok, men 2,5 borde ju inte va för tjockt ) varför inte lägga upp det här? :D japmax: ok, mullrar det inte mer med så tjockt? nån av er som vet hur tjocka rör det är original? är det nödvändigt att ha mellan dämp, tänker på om det blir för hög ljudnivå... sen är det "högflödes" dämpare original eller kanske ingen skillnad i vilket fall? |
|
| och juste, för bästa effekt ska röret vara något mindre i diameter ju längre bak man kommer? t.ex börjar med 2,5" slutar med 2? | |
| Jag har skilda 2.5tums system. | |
|
så här byggde jag mitt system.. Länk Länk längst bak sitter en "SPLIT 76" från simons (ej med på bild).. Länk kattarna är biltemas 3" sportkattar.. resten av systemet är 3" oxå.. det tråkiga är att det låter snudd på olidligt högt så att kopiera mitt system rakt av skulle jag inte rekommendera.. |
|
|
jo, en sak till.. anledningen till att det inte sitter dubbla 3" hela vägen är att det blir för trångt att komma förbi vid bakaxeln då.. dubbla 2,5" funkar dock.. |
|
|
Netanolic: ok ser ju mkt stiligt ut :) dubbla 3" hade du nog ändå bara förlorat på, men ska tänka på detta att det kan bli trångt. sen ser jag att du har 2 kattar, är det ett krav för denna bil eller inte? hade tänkt köpa 100 cells katt från raka rör, står att den klarar upp till 5,7liter sugmotor.. vad tror ni |
|
|
1 kat räcker säkert.. jag är sådan att finns det en tvekan (och det finns det ju ofta) så är det säkrast att dra till ordentligt, i det här fallet med 2 kattar.. annars ligger man vaken om nätterna och undrar om man skulle få 0,000001 hk mer med dubbla kattar.. i mitt fall handlade det mycket om utrymmet oxå.. med 1 kat måste ju rören ihop och det tar plats på längden.. jag ville ha så mycket plats som möjligt på längden.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.