|
|
|
|---|---|
|
hej får inte min tomgång att bli bra går oroligt har bytt: insugspackningar tändstift fördelarlock rotorer tändkablar bränslepump smörjt spjällhusmotorerna bytt alla slangar luftmassemätare ultraljudstvättat spridarna. den går hyffsat jämt effter byte av allt men "puffar" lite effter att ja bytt allt detta så fick ja ned min förbrukning till 1,2l/mil mot tidigare 1,7l/mil så de gjorde gott men inte tomgången då tyvärr hur synkar jag spjällhusen? | |
|
det är en e32 750 ial -89 |
|
|
Så här Länk //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Är tomgångsvarvtalet stabilt eller svajar det? Eller hör du missade tändningar då och då? /Mats J |
|
|
är stabilt iblan å ibland inte men miständer gör den då å då hela tiden.. en fråga om synkningen ja läste hur man gör men behöver man ta ur boxen i 1 timma eller kan ja göra synkningen direkt i morgon när den e varm? 3ggr upp till över 5000rpm och motorbromsa ner till tomgång i läge 1 och sen ställa den på tongång i 5 min? stämmer de? |
|
|
får höga avgasvärden pga detta lambda 1,0 ok co 0,6 hc 285 förhöjd tomgång lambda 1,0 ok co 0,8 hc 105 |
|
|
Någon cylinder tänder inte ordentligt (högt HC). Det kommer inte hjälpa att synka spjällen. Sedan gissar jag att katalysatorerna varit kalla/dåliga eftersom även CO är högt, men det är nog ett senare problem. Först får HC fixas. Kanske läckande o-ringar på spridarna? Eller läck någon annanstans. Boxarna behöver inte tas ur innan synkning, lossa batteripolen istället, för att "nolla" boxarna. /Mats J |
|
|
kattarna e utbytta -06 och bilen var varmkörd innan. orinngarna vid spridarna byttes samtidigt som spridarna tvättsdes. har provar med startgas runt insuget men allt e tätt. kan de kanske vara luft i bränslet? |
|
|
Lamdasond(er)? Reglerar bränsle/luft blandningen, kass lamda resulterar nästan alltid i "orolig" tomgång. //Pontus |
|
| löste problemet :) va remskivan på veven nu e den nybesigtigad :) hc 65 co 0.03 | |
|
TT-power, Förklara lite mer. Har något liknande med min. HC 221 och CO 0.3 (precis godkänt). Lambda och det andra värdet var helt ok. Har dock oftast stabil tomgång. Dock gick min antagligen endast på 11 burkar vid besikningen. Hittade efter besiktningen avbrott i en tändkabel. Detta kan ju vara orsaken till mitt HC värde. Vi får väl se vas SBP säger framåt våren/tidig sommar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
de största felet med värdena var insugsplattorna som drog tjuvluft byt dom eller lägg på silikongummi om dom e hyfsat ok ang vevaxel remskivan så va de gummit som var dårligt så skivan till vevaxelgivarna skevade och där av blev de dålig (orolig) tomgång. ja körde runt bilen på 5000rpm med låst 1a utanför bes och så kollade min kompis när de va min tur (prata i tel) så ja kunde köra rakt in å mäta direkt!!! |
|
|
min bil går ochså ojämnt, men det försvinner när jag tar av olje locket, då går den jämnt och fint, men sätter jag på locket då börjar den vandra igen efter 2 minuter. jäkla konstigt |
|
|
Vevhusvenilation täppt? 628csi |
|
|
ja det är det, det är jag säker på nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.