AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.957

Chrysler 300c? /BMW 5-serie?

Visa användare
13
Tokfranzz
530 iA Sedan-04

--------------------------------------------------------------------------------

Har börjat kolla på bil, och tycker att Chryslern är riktigt snygg, någon som har en, har hört ngt om dom? Jag vill gärna ha lite råd om ngn har!

Lär ju tänka på att de drar en del, så stora 3,5l bensinen tror jag att jag hoppar, men diesel kan klart vara av intresse... Hur ligger de försäkringsmässigt?

Det eller en BMW 5-Serie lär det bli (IGEN ) Vad skulle ni välja har haft 5st BMW:s och alltid varit nöjd, men kan ju vara kul med ngt nytt! (Vid BMW 04 och framåt, Vid Chrysler 06 och framåt..)

2 ex vad jag kollar på:

BMW:
Länk

Chryslerutan bild, diesel)
Länk

Med bild, bensin.:
Länk

Länk
Jag har en svart Chrysler 300C med Hemi, och några olika BMW bl.a. en 540iAT och en 740iA.

Försäkringen är billigare på Chryslern, ca 10-15%. Det är en tung bil, och drar därför ganska mycket oavsett vilken motor du väljer. Bensin-sexorna ligger ca 1 dl lägre än V8:an.

Jag gillar den, mycket av konstruktionen sägs vara lånat från Mercedes E-klass W210 (97-02). Den är mycket rymligare än en 5-serie. Lider inte av några stora problem eller ömma punkter, en rätt robust bil. Det finns både bakhjulsdrivna och AWD lånat från Jeep. Har sj hört illasinnade rykten om AWD:n (att den skulle gå sönder, vara dyr att serva), men inget av detta tycks stämma.

Utseende kan debatteras, men personligen tycker jag den är tuff, kaxig - till skillnad från BMW:s nyare 5-serie (tycker jag, inget illa menat)

Här kan du läsa mer:

Länk

och här:

Länk

Jag och en kompis som älskade 300C var och kikade på nära håll och blev förskräckta över detaljkvaliten så pass att kompisen helt la ner 300C som möjlig nästa bil. En annan kompis kommentar Lada har bättre plast.

Vid ett senare tillfälle körde jag en 300 C CRD Touring och tyckte den var helt okej, svårt att se ut speciellt bakåt. Men visst ser den tuff ut, kan man stå ut med låg interiörkvalitet och gillar utseende så kan den vara rolig.

Stephan
Stephan375i: jag tycker du överdriver. Regalge och knappar många kommer från Mercedes, och skinnet i stolarna är mjukare än BMW standard.

Dessutom är inredningen roligare än många andra, bl.a har dom använt samma material som i Ray-Bans bärnstensfärgade solglasögon i ratten och handtagen. Väldigt snygga instrument och stora GPS:en och Boston Audio (större högtalare) låter väldigt bra.

Så här ser inredningen ut:

Länk

Länk

Länk

Dock - och på den punkten håller jag med Stephan - dörrsidorna och mittkonsollen känns lite "blaffiga", plastiga. Dock överdriver Stephan grovt. Allt sitter stabilt, inget gnissel eller skrammel.

Själv skulle jag uttrycka mig som så att materialvalen inte är lika exklusiva som i ädre BMW, lite plastigare (som i nyare BMW också). Dock är designen roligare tycker jag personligen.

Sikten bakåt är inget problem, dessutom har den PDC med dioder i taket (syns i backspegeln) som lyser med olika färger när man backar och närmar sig något. Då är det värre med uppmärksamheten, den får många att vrida på nacken när man åker förbi. Man är inte anonym. Jag körde in på Statoil för att kolla lufttrycket, och råkade ställa mig bredvid en ny Porsche Panameria. Snygg Porsche, men det var nästan ingen som la märke till den bredvid den svarta 300C:n. Porsche-killarna blev nog lite irriterade, för även om man gillar en diskret bil så vill man nog att någon ska lägga märke till den i varje fall. (kan tänka mig att dom gnisslade tänder, j**la vulgära amerikanska skräpbil med sexig v8!! :) :)
Verdi
Du smickrar dig själv Lasse. Det där tog plats i ditt huvud och inte i verkligheten. ;-)
Visa användare
13
Tokfranzz
530 iA Sedan-04
Tack alla för svaren, har fått lite mer kött på benen!

Däremot känns 300:an galet dyr att försäkra, den kostar runt 3000 mer per år än 525iA... Som inte är billig den heller...

Så det i samband med bränsleekonmi samt att jag vet var jag får om jag köper ytterligare en BMW, gör nog att jag fegar ur på 300:an..
skulle utan tvekan satsa på en bmw.. 300c baseras ju på den gamla eklassen (96-03 tror jag) och bmw är modernare och bättre på allt.. det som lockar med 300c är utseendet men inte så mycket mer
"Du smickrar dig själv Lasse. Det där tog plats i ditt huvud och inte i verkligheten. ;-) "

Verdi: hahahaaaaaa - *asg* :)

Tokfranzz: lycka till med en BMW, det är en fin bil. Inte så snygg längre, men en 525 tycks vara billig i försäkring. Hemin drar ca 1.25 blandat (som min 540), sexorna ca 1.15, och en 525:a ligger väl på ca litern? En bil för nuftiga, 10-talets nya Skoda.

Min 540 E39 kostar 6600 halvförs, och 300C kostar 6100 (båda på IF). Är en 525iA så mycket billigare att försäkra?

Jerry: jag skulle säga att BMW:n är modernare, men sämre på nästan allt. Trängre, fulare, sämre utrustad, osexigare, dyrare, tråkigare. Det är ju inte ens en V8? ;)

Bäst jag förklarar att jag retas lite med Jerry. Klart jag gillar BMW, jag har ju fortfarande två kvar som jag har grymt svårt att göra mig av med. :)

Jag tycker bara att varken BMW eller Mercedes är det enda bilmärket som duger. Det spelar ingen roll vilken bil jag har, BWM, Merca, Chrysler, Volvo, Saab, Fiat, Dodge, jag skulle helt säkert må bra och vara glad oavsett.

Tror att en anledning till att man gärna håller kvar vid det man haft en gång är att man vet vad man får. Det är tryggt. och att allt främmande är något man är rädd för. Det är naturligt, människan fungerar så.

Lycka till Tokfranzz!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.