|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Då jag är heltorsk i allt som heter el och dyligt så undrar jag hur man gör för att ladda batteriet från motorutrymmet. Det verklar som om det går om man skall tolka en del trådar men försiktig som man är vill jag ändå dubbelkolla. Fäster man + kabel till pluspolen i motorutrymmeoch minuskabel till den mutter som sitter på fjäderbenet? Is that alles? Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Helt rätt! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Var ute och kollade lite. Kvittar det vilken mutter man använder som (-) pol på fjäderbenet? Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Det sitter en på höger stötdämpare infästning som är lite högre än dom andra. Den har du bra jordning på så använd den eller kan du jorda i motorblocket. | |
Det var just det att jag har tre likadana och en som är mindre? än de tre övriga ? Men annars så handlar det alltså bara om att hitta en bra jordpunkt eller? Summa summarum är att det är tryggare (och enklare) att använda plus i motorn och en jordpunkt (- pol) än att göra det direkt vid batteriet - rätt eller fel? Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Använd en bra underhållsladdare och ingen vanlig snabbladdare från Harald Nyborg eller liknande. En underhållsladdare har koll på laddningsströmmen och då blir det en kontrollerad laddning istället för en snabbladdning som får batteriet att koka och bilda knallgas vilket inte är roligt att få in i bilen då du har en touring. | |
Oki! Men annars är det som jag skrev. Pluskabel till pluspol i motorutrymme och minuskabel till jord ngnstans i ´motorutrymme - helst skruv på fjäderben alt. motorblock. :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| De e rätt.. men - spelar ingen större roll var du tar sålänge du har en bra kontaktyta, behöver inte vara fjäderben eller block.. bara det är ett ställe du enkelt och säket kan fästa polen och har bra kontakt. | |
|
Dags att ladda batteriet lite märkte jag imorse, bilen startade med det var lite trögare än vanligt, inte konstigt med tanke på minus 25. Går det bra att ladda batteriet utomhus vid dessa temperaturer? |
|
|
Det går bra, batteriet sitter ju kallt även när bilens generator laddar osv. Däremot måste du se noga upp med laddaren, eller rättare sagt kablaget till denna. Nätkabeln måste vara av köldbeständigt material, gummi eller PUR osv. En vanlig PVC-isolerad kabel blir stenhård och spricker om den böjs, blanka koppartrådar tittar ut och väntar på att zappa närmaste objekt.. Även laddkablarna på 12V-sidan måste skyddas, får du en kortis där med klämmorna på batteriet så brinner kablarna friskt, i värsta fall även bilen. Det rekommenderas starkt att använda kvalitetsladdare med bra material i kablage osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.