AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
42.412

Frusen vevhusventilation på en M52 ?

Sida 3 av 3
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Byt allt som ingår i ventilation.
slangar och "klockan".
Du beställer grejerna på bmw, inte så dyrt. 1500kr?
Sen måste du förmodligen byta ventileras packning. För det hade jag lämnat in på bmw. Det första kan du byta själv.
Ibland kan det krävas att man byter även oljesticksröret när det är svårt att få den ren i det trånga kanalerna. Det har jag byt på 2 av månaden m52 resp. M54 motorer. Glöm inte köpa packning som sitter i oljesticksröret ner mot tråget.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Saknar Edit. Det skulle stå att du måste förmodligen byta ventilkåpspackning.

MvH Bmw 4-ever
Det finns Edit, till vänster om inlägget står det "Redigera inlägget", ovanför "Anmäl svaret"
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Varför fryser vevhusventilationen?
Jag och min familj bor i norrland, vi kört BMW i 40 år och många olika bilar har det blivit...
Har aldrig någonsin råkat ut för frusen vevhusventilation på någon BMW.

En av de största faktorerna tror jag är att vi alltid ser till att våra motorer uppnår rätt arbetstemperatur.

Om man växer upp i en motorintresserad familj i norrland så förstår man vikten av att motorer alltid måste uppnå rätt arbetstemperatur, det är liksom något man får med modersmjölken...
(Att man sköter servicen och kör med rätt olja är väl en självklar förutsättning som inte ens behöver nämnas.)

Alltså:
1.) Alltid schyssta termostater
2.) Skärma av grill/kylare vintertid
3.) Handhavande och körsätt som tar hänsyn till rätt arbetstemperatur.

Det kallaste jag startat och kört en BMW var -43°C (sådana temperaturer ger minst sagt lite speciella förutsättningar...).
Varje vinter har jag väl kört i åtminstone -30, även om det verkar vara mera sällan under senare vintrar.
För ett antal år sedan hade vi vintrar med mer ihållande sträng kyla, då kunde det vara kallare än -20 under många veckor i sträck och -30 var rätt så vanligt.
Men vi har alltså aldrig råkat ut för frusen vevhusventilation på någon BMW.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har heller aldrig varit med om det tidigare och då har jag endå haft 9 bmw's.

Dock så har jag numera 5 minuter till jobbet med bil så oavsett om jag kopplar ur elfläkten, bommar igen grillen och låter bilen stå på tomgång en stund så hinner den inte komma upp i arbetstemp. Måste även stödladda batteriet då och då för generatorn hinner inte ladda speciellt mycket heller. I kombination med att bilen har gått 31k mil och haft några tidigare ägare som inte brytt sig om service så var det nog bara en tidsfråga innan vevhusventilationen gick åt skogen.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Ulf 530: Jag tror du besvarade din egen fråga. Vevhusventilationen fryser på grund av utebliven varmkörning. I kombination med dålig service och oljeklet som samlats i kanaler och slangar så blir kondensen i motorn kvar och fryser.

En annan aspekt är att vi har lite mera problem i mellersta och södra Sverige där temperaturen hoppar mellan plus och minus med en högre luftfuktighet och kondensering som följd.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kan inte hålla med. Kör aldrig korta sträckor. Ser alltid till att motorn blir genom varm. Det räcker med fuktig luft. Minns en gång när jag åkte ca 48mil. Det var mycket kallt den dagen och under färden slog det om till varmare luft (plus grader) med mycket fuktighet (Dimma). Dagen därpå skulle jag köra igen och under natten var det ca -10. Vad händer då jo det fryser trots relativ ny termostat och 48 mils körning dagen innan. Här i södra Sverige har vi mycket fuktigare luft om man jämför med norr. Sedan påverkar skicket på oljesticksröret. Är den igentäpp så ökar risken för detta vevhusv problemet.

MvH Bmw 4-ever
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Oavsett var man bor och oavsett torr eller fuktig luft så gäller samma sak, man måste se till att man uppnår rätt arbetstemperatur (och vid sträng kyla måste man skärma av kylluften).
Om tidigare brukare inte har skött detta så är det givetvis en självklar risk att nya ägaren får sota för det, förr eller senare.

Att klimat och luftfuktighet skiljer håller jag självfallet med om.
Vi har givetvis råkat ur för de allra flesta förhållanden man överhuvudtaget kan tänka sig under dessa 40 år... Att resa mellan norr och söder, mellan kust och fjäll, i t ex dimma och hög luftfuktighet, med kraftiga skiftningar mellan sträng kyla och plusgrader har självklart hänt oss massor av gånger under denna långa tid.
Det är ju inget unikt och det är ju faktiskt sådant vi i vår familjen råkar ut för i stort sett varje vinter.
Om man har flera bilar i familjen och använder dem flitigt under 40 år så hinner man med en hel del...
Men som sagt, vi har (hittills) inte råkat ut för frusen vevhusventilation på någon BMW.

Om man låter sitt rör till oljestickan bli igentäppt så får man problem. Det är vi självklart helt överens om. Men varför blir oljeröret igentäppt och vad gör man för att undvika detta?
Om man har ordning på vad man gör och på sina prylar så räcker det absolut inte bara med fuktig luft för att man ska få problem.
Det är just detta som mitt inlägg handlar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.