|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
uffe6, tack för informationen! All heder åt dig som utförde arbetet utomhus i detta snöoväder! Jag är nog inte lika modig... Lite märkligt att problemet inte uppstått tidigare, då min bil redan hunnit bli 14 år. Jag brukar pendla i rusningstrafik ca. 45min. i Stockholmstrafiken, dvs min snitthastighet är ca. 30km/h. Men jag antar att denna vinter är den kallaste hittills, samt att jag inte längre har elstolpe för motorvärmare hemma, men bilen står i varmgarage på jobbet. Ytterligare en sak som jag provade vid senaste oljeservice i höstas var Bilsteins engine flush samt att jag för första gången använde Biltemas helsyntet 5-40. Vet inte om detta kan ha bidragit till problemet. Hoppas bara att oljan inte har trängt in på fel ställe i motorn... mvh //A |
|
| Aca, hur upplevde du Bilsteins engine flush? Fick motorn tystare, jämnare gång, lägre förbrukning osv? Vad kostade det? Går i samma tankar till nästa oil service mest för att jag tänkte att det kunde vara bra i förebyggande syfte mot vv problem men uppenbarligen hjälpte detta inte för dig, tyvärr. | |
|
Mjo det är ju just sån körning som framkallar detta. Men som sagt m52 motorerna har en bättre konstruktion som inte är lika känslig. Hade du haft en M54 hade du nog haft problemet för längesen :-) Olja kan tränga in på fel ställa, men oftast är det ventilkåpspacknignen som ger vika. Vilket iofs är bra då den är hyffsat lätt att byta. Men passa på att kolla när du byter den om det är olja och sörja vid tändstiften samt titta ner i cylindrarna. Man byter ju även dem packningarna som sitter runt tändstiften samtidigt. Då skall det inte vara några problem. Många bilar stannar ju bara eftersom olja kommer ner till cylindrarna och motorn ryker då den bränner olja. samt att oljenivån sjunker, så det är inte så bra att köra med bilen när man börjar misstänka att det är VV som har fryst. Mitt kom smygande med svagare motor, en liten svag brännlukt (då väldigt l ite olja kom ner på grenrören) samt en brummande motor. Många har haft "åsne fenomenet" när slangar spricker osv så låter bilen IIIIOOOO...precis som en åsna. Även misständningar och tomgångsproblem kan vara vanligt. Dock inte så värst på M52:an underligt nog vad jag vet. Jag har även problemet med en skramlande katalysator som jag ännu inte har tagit tag i. Jag trodde mina problem först berodde på att katten var tilltäppt. men det går inte att ta miste på den kategoristiska vita klägget vid oljepåfyllnadslocket. Jag använder samma olja. Den från Biltema är väldigt bra skulle jag påstå. Det är ju Statoils överkapicitet som säljs som biltema olja. Klassningarna på oljan är precis lika bra som deras, Viskon är ju ner till 5W som klarar lägre temperaturer här i Sverige. Men som sagt....denna vinter är ju exceptionell i mängd snö och ivarig kyla, själv spenderade jag 25 minuter att skotta fram min bil i morse efter att plogbilen hade varit o hälsat på. Killen på BMW skrattade bara när man sa Vevhusventilation, de säljer ca 5-10 st per dag sa han. Riktigt illa konstruktion kan man tycka, men så är det när man vill åka tysk kvalitetsbil :-) |
|
|
@acer84: jag upplevde att motorn fick en jämnare gång och blev tystare, kanske inte lika tyst som när den var ny, men det kan man inte förvänta sig efter drygt 17Kmil. Någon signifikant lägre bränsleförbrukning tyckte jag mig inte kunna konstatera. Tvätten kostade ca. 1 050:- inkl. förbrukningsmaterial som rengöringsvätska och reng. filter ex. motorolja. SÅ det tycker jag var prisvärt. Jag hade med mig egen (Biltema) olja och detta står på kvittot: "anm. kunden har egen olja med sig, OBS Biltema olja. Vi tar inget ansvar för kvalite angående Biltema olja, vi har avrådit kund att ha denna olja i bil." De kunde dock inte ge några konkreta argument kring varför jag inte skulle använda denna olja. LOL @uffe6: min kat rasade efter ca 15Kmil. Bilen kändes riktigt trött och orkeslös. Köpte en kopia på eBay från Tyskland och lät Speedy montera den. Jag hör inga konstiga ljud men motorn kanske känns ngt svagare. Framförallt saknades ca. 0,5l olja. Jag tänkte att fartvinden inte skulle kyla nämnvärt när man sitter och mjölkar i köer på Essingeleden, fast då kör man i princip på tomgång så den kanske aldrig blir tillräckligt varm. Hursom har jag nu blockerat grillen med vanlig kartong, vilket iofs ser skitfult ut men motorn kanske blir snabbare varm. Jag får köpa slangarna och tryckreglerventilen imorgon. |
|
|
@Aca Tänkte höra mer om ditt Katalysator problem. För min bil låter visserligen mindre och är inte riktigt lika slö, men tycker fortfarande att den är slö. du fick det syndromet när katten skramlade? Har också kollat på pirat. Tänker inte köpa en orginal katt för 10 000 till en 40 000 kr bil. Själv är jag inne på en universal katt från Biltema för 800kr och sedan fram med svetsen. Jag har ingen lamda sond fäst på min katt så det borde inte vara några problem. Även biltema säljer piratkatt till just den här modellen. antagligen är det stor efterfrågan på dem :-) Länk Räkna ut att det skulle ungefär få på 2000 SEK från tyskland, 2900 Biltemas modellanpassade, och sedan snålalternativet då med en universal och så fram med svetsen. |
|
|
Yes, jag kunde höra rassel under bilen när jag varvade lätt och hade dörren öppen. Trodde först att något var löst under bilen. Lyfte på bilen bankade på katten och kunde höra att innandömet var löst. Keramiken kan lossna, blockera avgassystemet och skapa mottryck vilket får bilen att gå sämre. Den kan också slås sönder och bitar kan fastna i den bakre ljuddämparen. Inte bra att köra med ett igensatt avgassystem, så du bör nog åtgärda detta asap. Jag valde ett modellanpassat men universal funkar nog lika bra. Jag tror att den modellanpassade är rätt ny hos Biltema då jag inte minns att de hade den för något år sedan. Och vem tycker att det känns motiverat att lägga 1/4 av bilens värde på en kat... |
|
|
Har också problem med detta, undrar bara vilken länk det är som gäller då det är en 520 e39 med M52 motor Länk eller denna med mindre antal slangar: Länk |
|
| @sabbe. Det är den med mindre antalet slangar. | |
|
Ringde dem på Bmw Förenade bil i malmö, Han påstår att det är den med fler antal slangar och att den ena slangen är ej original så att den får man justera i efterhand när man monterar. Han påpekade också att dem nya slangarna är isolerade "cold climate" Bullshit. Kalaset går på 1600 någonting. Lite konstigt är när vissa påstår att det är den med mindre antal slangar. Ska dit på fredag och kolla iaf. |
|
|
@sabbe, det beror på. om du har en m52:a har du det mindre antalet slangar. Om du däremot har en m52TU har du fler antal slangar. Ta reda på exakt vilken motor du har via chassinumret. Han har rätt i at finns en cold climate version som har isolerade slangar. Det är ca 3cm med isolering på slangarna. Tyckte 1600 lät väldigt billigt att byta allt. |
|
| Skall säga att m52TU är f.o.m 09/98 | |
|
Aha, ok ja då stämmer det nog. För att jag fick fram detta. M52-B20/M52-TUB20 Arbetet ingår inte då dem ville ha 7500:-+ 1600 för reservdelarna då. Har kollat upp en seriös verkstad här hemma, och dem skulle ha 1500-2000:- för bytet. så att det var ju mycket bättre pris |
|
|
Helt sjukt. Efter ca 80 mils körning 40 mil med småturer och 40mil en långtur så har mitt problem kommit tillbaka då jag bytte rubbet i min bil. Jag fattar inte detta. Och nu är det ju mildgrader o allt i STHLM. Kan det bero på att jag inte har hunnit byta min katalysator och att motorstyrningen känner av det och blandar fetare bränsle? så som om bilen vore kall. Sätter det igen ventialtionen snabbare.? Åååhhh träligt detta problem. |
|
|
Kolla slangen som är uppe på insuget, mitt var helt sprucket. Och den går ju också in till vevhusvent. |
|
|
HEj har problem med min bil bmw e39 motor, motor. börjar låta som åsne fenomenet" osv så låter bilen IIIIOOOO...precis som en åsna. Även misständningar och tomgångsproblem lite,,, vad kan det vara mvh Rania |
|
|
Det beror till väldigt stor sannolikhet iaf på en frusen VV. Det brukar låta så när du har sprickor i plastslangen som går ner till oljeavskilnaden. Då tjippar den efter luft och motorn går dåligt och det klassiska Åsne ljudet låter. Är det en m52 motor?. Då är det tror jag som sagt plastslangen från ovansidan av kåpan ner till oljeavsklijaren. Bara att följa mektipstet och börja byta. |
|
|
Skall bara tillägga att mitt problem (alltså som jag trodde var andra gången som VV frös) berodde på att oljesticks röret hade fått sig en törn så att returoljan hade svårt att sippra ner. Nu är det åtgärdat, samt med en ny Katt på plats går bilen som en dröm. |
|
|
Bra jobbat! ;) Starkt gjort och stå ute i 10- Btw; Funkade Thinner bra för mig =) |
|
|
Då var det min tur, blåst ventilkåpspackning och lite kladd under oljepåfyllningslocket. Efter 31k mil är det väl dags. E39 M52 -97 Vart beställde ni reservdelarna? BMW? Ebay? Var det något mer runtomkring som ni fick byta? tänker på andra slangar och packningar på delar runt omkring som man måste släppa på för att komma åt. Tack på förhand! |
|
|
det finns ett reptips i menyn till vä under gör det själv FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.