AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
42.413

Frusen vevhusventilation på en M52 ?

Sida 1 av 3
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har precis fått alla symtom som en frusen vevhusventilation pekar på. dvs en lite mer brummande motor, den känns svagare, det har kommit ut en lite pöl med olja från ventilkåpspackningen kanske en matsked eller så. Det är vitt klägg vid oljelocket.

Vad gör man nu???

Har sett mektipset för en m54 motor, M52:an har ju en lite mindre komplex vevhusventilation.

Måste man byta hela skiten nu?
Vad är er erfarenhet, vad skall man byta/vad kan man ha kvar fast man måste demontera och rengöra det förstås.

Hur skall man se om det skall bytas ekker ej??

Börjar bli trött på min Bmw nu :-(

Tips tas gärna emot nu.
Jag tror du hittar svaret i någon av följande trådar
Länk
Länk
Länk
Länk
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för snabbt svar.

Jag har läst dem där trådarna. Och man får lite olika svar tycker jag.

Jag undrar vad ni tror om att låta det sitta kvar men låta motorn gå på tomgång och bli riktigt varm samtidigt som man lägger isolering på motorn. Kommer det att lösa upp klägget??

Det är lite svårt för mig just nu att skruva isär bilen i -10 grader Och vintern verkar itne vilja lägga sig.

Undrar även om man msåte byta membranet alltid. Blir det något fel på det eller?
Vad beror detta på. Hur skall man klara sig från detta i framtiden om man väl får isär det och rengör. Isolera slangarna??

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kan lägga till att det är mycket enklare och mer lättåtkomligt på din m52.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Det låter ju bra. Tack för det. Men måste man ändå riva ner insuget mm?
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
jag bytte på min M52. Och det var inga problem, bara trångt :P.

kan tillägga att lilla vakum slangen var av och den från oljestickan var en stor spricka i. allt var igenkoksat.

Byt allt! och klipp då slangarna du skall byta så går det fortare med demontering.

Gör rent oljesticksröret med lösningsmedel av nåt slag. (Jag hade diesel.) fuska inte!

Ska se om jag kommer ihåg nu..

jag rev först bort luftburk + intagsrören.

bort med Luftspjället, eller ja, några skruvar sen viker man bara undan den! Du kommer få lossa en massa kontakter överallt för att kunna vika undan allt. håll lite koll på vad dom sitter.

Nu kan du lossa de 2 torx skruuvarna som oljeavskiljaren sitter med.

Nåt sånt. du kommer förstå när du börjar.
Känns rätt skönt att man kan lura verkstan på allt vad det nu kostar från 5- 12lök efter vad man sett på forumet..

Lycka till! Ha tålamod bara. det värsta tycker jag (med klena nyper) är att lossa alla ström kontakter och slang kopplingarna. smörj de nya oringarna med lite olja innan du monterar sen.

Lycka till!
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack uKKa det blir väl till att riva ner och byta allt då.

Byta allt exakt vad betyder det? Det jag funderar på att byta är själva dosan membranet sitter (oljeavskiljaren) samt de två slangarna ena från ventilkåpa ner till dosan. Den andra från dosan ner till oljestickan. Samt ventilkåpspackningen.

Är det det du menar eller skall man byta något mer?

Hur sitter oljesticksröret fast? Kan man ta bort det och rengöra?

Bytte du olja i motorn sedan?

uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Ja vsg =). Svårt o säga mer exakt hur jag gjorde, minns inte riktigt. men oljeröret är bara att dra rakt upp!. minns inte riktigt i vilken årdning du demonterar & monterar det, men det märker du när det är lämpligt =) nu ska vi se,, Precis, dom grejerna köper du ju på BMW. sen kan du köpa en bit vakum slang också, går en liten smal från nånstans vid ventilkåpan ner till nåt av rören, eller membranet, minns inte riktigt. den kan du ju demontera, kanske skära av en bit? och åka till närmaste återförsäljare, typ MECA eller nåt (En mack?) och köpa på lösmeter. så du får rätt dimentioner. sitter nåt svart nät på den slangen tror ja, den kan du använda igen. den lilla slangen var av för mig ialf.

Det borde vara det, när du ryckt upp oljeröret, så kan du stoppa en bit trasa över hålet, så inte massa skräp kommer i. Jag böt inte olja, men närmar det sig service, så varför inte? man skall nog göra det om det kommer massa skräp i tråget ialf ;P. Det är bara att vara försiktig, kan vara lite jobbigt vissa stunder, räkna med att det tar tid om du är ovan. o tänk; Skam den som ger sig!

Till Ventilkåpan har du en kanon guide på mektipps!

Lycka till!

Nu måste jag också tillägga.

jag vet inte vad du har haft för tendenser, men min bil lät som en åsna, och allt var igensatt/trasigt. men jag tycks ha läst nånstans om att folk har haft problem med olja i cylindrarna osv. jag hade inga sådana problem. men det ser du ju om du tar bort tändstiften.

hare
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
uffe6: Hur kallt har det varit och har du kört mycket motorväg på sistone?

Vill få en uppfattning om "hur kallt" bilarna tål att köras i utan att frysa. T.ex varmare än -5C OK?

Du kan ju sammanfatta och posta här: Länk

Alltid hjälper det någon av oss andra.. :)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Oj det låter som många slangar.

Kollade här Länk och det verkade inte vara så blodigt på den bilden.

har försökt att kolla så bra jag kan men det är svårt att få in trynet utan att börja demontera som jag inte har haft tid med ännu.

Min bil började också låta konstigt, samt tappa kraft. dick så trodde jag tyvärr att det var kattens fel då den har börjat skramla. Men så var det inte.

Jag täntke slita bort allt och byta membran. slangen som går ner till membranet från ventilkåpan (siffra 1 på bilden) har jag tagit bort och kollat i. den ser helt ok ut. visst lite skit i, men inget vitt klägg som syns vid påfyllnadslocket. Så jag antar att mitt stopp sitter nere vis returen. Alltså nere vid oljestickan där det är smalt. Så det är abra att dra den rakt upp alltså??? Låter ju inte allt för svårt.

Jag tänkte byta membran, samt vinetilkåpspackning, sedan får jag se vilka slangar som skall bytas, vid minsta tveksamhet skall jag byta, men annars hade jag tänkt behålla dem och endast rengöra. sedan skall jag nog isolera slangarna på nåt hemmagjort sätt så jag slipper samma sak nästa vinter.

qsacage skall försöka minnas vad jag har kört o posta :-)

Takc alla ni andra för hjälpen, det är nog bara ner o börja söla ner sig så får man se vart detta hamnar.

uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Nej, det är dom du sa. men blev osäker på vakum slangen jag snackade om nu. du kanske inte har sån? aja d märks.

Nej, man måste nästan börja demontera o a det som d kommer ^^.

Ja, du måste ju inte byta om det inte är dåligt är klart! Häll i nån vätska o se om det kommer ut, samt komma den mjuka delen på slangen till oljeröret.. min slang var mer som en vulktejp.

ja, bara o dra upp. men vet inte om du måste ta bort nåt på sidan av för att kunna lirka upp den (Nästan helt säker på det!) Mao. ta det som det kommer sen när du demonterar.

Haha.. Jag tog isär allt för att kolla vad jag behövde köpa nytt med. såg inte så farligt ut när jag började. men när jag sen såg hur det såg ut, slutade det med allt nytt :D
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Ursäkt för missade bokstäver. mitt t-bord är kass.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Då så...då har man stårr ute i kylan o mekat lite.

Var riktigt tight där inne får jag säga, tålamod tålamod täntke jag ofta.

Klippte av slangarna, men ahr inte lyckats få ut separatorn ännu, den är för står att få ut. Har fått ut slangarna (där jag klippte dem) samt fått ut oljesticksröret. det var i returen där det hade fryst. Har hållt på med lacknafta och badat den i ett par timmar, men det har fortfarande inte släppt.

Men som sagt till problemet. Jag får inte ut separatorn. Hur lyckades ni med det? får itne ut den åt något håll då det är för tight.

Nåt tips eller grej ni tog bort för att få ut den mottages gärna.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sitter med två torx. Känn efter med fingrarna - en uppe till vänster (lätt) och en nere till höger (svårare att känna/komma åt)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack...men jag kanske skall förtydliga mig. Jag har lyckats skruva bort den. Den är även läs från slangarna, men jag får inte ut den. Den är för stor för att få ut.

Hur löser ni detta. Jag har försökt att skruva bort mainfolden (vet inte vad det heter på svenska) Alltså den stora svarta insugsrören. Men jag har inte lyckats. Har även sett på alla beskrivningar att man inte skall göra så. Så hur har ni lyckats få ute den???

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har du tagit bort spjällhuset?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Har du lossat och vridit bort den där grejen med massa kablar som utgår ifrån? samt Spjällhus! Vik ner bara. Sen skall det gå! Nästan klar, skam den som ger sig ;)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Håkan, jag har följt den. Har dock en M52:a

Kävlingepågen: Jepp spjällhus borta, även gasvajrar o allt är borta. Oljeröret är borta samt klippt av slangen till oljeseparatorn.

Tagit bort den andra slangen från "toppen" ner till oljeavskiljaren. så Olje separatorn ligger nu löst där inne. Dock så är den för stor för att kunna ta ut den åt något håll.

Vad menar du uKKla med "lossat och vridit bort den där grejen med massa kablar som utgår ifrån?" Menar du den svarta insugsprylen med 6 platta rör. Heter mainfold på engelska men kan itne det svenska ordet? den skall man väl inte behöva lossa eller. har försökt iaf men inte lyckats få bort den....behöver bara höja den lite så får jag bort den. Men oljeseparatorn är för stor i dagsläget för att få ut. Vilket håll tog ni den åt? ser det likadant ut tror ni på era bilar. Detta är en m52:a 2,3 årsmodell 97??
Ac
10
Aca
523i -96
Hej!

Hur har det gått med din vevhusventilation? Jag kollade oljenivån på min M52 (523i -96) häromdagen och den var ovanligt låg. När jag fyllde på olja upptäckte jag vit sörja/klägg vid oljepåfyllningen. Detta pekar på frusen v.v. vad jag förstår från inläggen på forumet.
Därför undrar jag:
vilka delar ska man köpa nya och vilka går att rengöra?
Är det luftningsslangen till oljestickan man bör isolera?

mvh
/A
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej!

Blev klar med min VV igår faktiskt. Jag bytte oljeavskiljaren, samt de två slangarna från denna. Delarna 1,2 och 6 på denna Länk

Kostade precis under 1000 lappen på BMW.

Oljesticksröret går att rengöra då det är av metall. Det är oftast där det är stop. Dock på min var det typ stop överallt. Både i slagnar samt oljeavskiljaren hade riktigt mycket klägg i sig. Men returen vid oljestickan var helt igenstoppat. spenderade nästan två dagar med rengöringen. Kaustisk soda och diverse lösningsmedek hjälpte inte. plus att det sitter illa till vid den lilla böjen, så man kommer inte åt med något bra föremål direkt. Jag lät oljeröret stå i kaustisk soda i två dygn. Sedan fram med högtrycksluft så fick jag upp det. Sedan satte jag på en slang och lät röret stå med fullt vatten tryck från kranen med varmt vatten i en timme. Sedan var det bortspolat. :-)

Det är riktigt trångt och knöligt att komma åt. Jag tyckte det var svårt att få ut själva oljeavskiljaren när den var bortskruvad. Ett råd är att klippa de två slangarna (då du ändå skall byta dem) så är det lättare vid demontering. Sedan fick jag ta ut oljeavskiljaren nedåt under bilen och upp mot torpedväggen. Jävligt och trångt var det. Sedan gjorde ju jag denna operation utomhus i -10 och snö yrandes omkring mig, så mitt tålamod kanske inte är riktigt objektivt :-)

Jag har inte isolerat. Skall göra det när jag får tid tänkte jag. den kritiska delen är från oljeavskiljaren ner till oljesticksröret. Ut från oljeavskiljaren är det tunnt, samt in till oljesticksröret. Så hela slangen där emellan samt ner en bit på oljesticksröret skall jag isolera. Jag kommer bara ta hedlig gullfiber. (vanlig isolering i hus) samt vira om silver tejp. Skall föröska göra det ganska tjockt Och sedan inte tejpa för hårt så att det är luft mellan.

Ett annat tips är att skära ut en stor isoleringbit och lägga mellan motorhuven och motorkåpan. Detta gör att hela ventilkåpan blir varmare och varm olja strömmar ner genom vevhusventialtionen på ett bättre sätt. Man kan även täppa till med gullfiber in till oljeavskiljaren för att hindra kylluften skall komma dit de riktigt kalla dagarna.

Min teori är ju att kylluften från fläkten går rakt in under de 6 svarta insugsrören. Där är oljeavskiljaren och får mycket kylluft på sig. Detta gör att oljan (speciellt innan den är avskiljd) kan frysa om det är mycket orenheter i den som vatten smuts bensin etc.

Ett annat tips för att slippa detta problem i framtiden är att köra på låg visko olja. en som börjar med 5W.

Lycka till. Skam den som ger sig. Och kom ihåg BMW vill typ ha mellan 6-9000 för arbetet, känns bra att kunna göra detta själv för en 1000 lapp.

Lycka till!

/ Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.