|
|
|
|---|---|
|
Har en 320i 1992 som började dö varje gång jag trampar ner kopplingen eller saktar ner. Upptäckte även då att den dör direkt på tomgången. Har rengjort både LMM och tomgångsmotorn fast jag kan inte med säkerhet säga att tomgångsmotorn fungerar korrekt. Men nu till det som förbryllar mig mest. Om jag kopplar ur tomgångsmotorn så dör bilen inte på tomgången längre; den ligger kring 1700 men ganska exakt var tredje sekund dippar tomgången ner under 1000 och det låter som bilen ska dö, men den varvar upp direkt igen. Som jag förstått det ska tomgången ligga högt men jämnt om man kopplar ur tomgångsmotorn? Kan jag då utesluta tomgångsmotorn som felkälla och vad bör vara nästa sak att kolla upp isf? Tack på förhand | |
|
Kolla upp trimpoten på gaspjället. Har för mig att det finns lite trådar om den här på forumet. Den sitter som sagt på gaspjället med tre kablar anslutna och talar om för Ecu när det är tomgång som gäller. Kolbanan i dessa brukar ge upp efter en tid. /Scnitzermann |
|
|
Kollade och mätte upp spjällkontakten och den fungerar felfritt. Rengjorde även hela spjället och konstaterade att det inte kärvar. Sprayade startgas kring slangarna utan reaktion från motorn. Har även noterat att när jag kör så om jag släpper gasen helt så varvar motorn ner, men om jag trycker in den även det minsta så vill bilen sakta accelerera hela tiden. På motorväg är det inga större bekymmer men på 30/50 vägar inne i stadstrafik blir det väldigt ryckiga resor :( Eftersom motorn dör om jag återansluter tomgångsmotorn så lär denna vara trasig men den svajande tomgången när tomgångsmotorn är urkopplad gör mig orolig. Vad är ett rimligt nästa steg i felsökningen? |
|
|
Okej, jag har nog varit lite otydlig med min beskrivning. Det verkar nämligen inte alls som om tomgången svajar, det är snarare så att motorn går på ca 1700 varv och sen stryps för ett ögonblick så varvtalet går ner till under 1000 innan den varvar upp igen. Detta sker i vad som verkar vara en perfekt takt, var tredje sekund ca. Lite variation i varvtal och takt förekommer beroende på om motorn är varm eller kall men beteendet är sig likt. och som sagt, kopplar jag i tomgångsmotorn dör den direkt den varvar ner. |
|
|
Kolla om det finns tempgivare och om den i så fall är kaputt. Var så på vår 325 och den "trodde" att det var 1400 grader varmt ute enligt DIS. Bytade och nu är tomgången hur stabil som helst plus inga tjyvstopp. |
|
|
Länk menar du lufttempsensorn i insuget? nr 13? |
|
Roffa1 |
När man kopplar ut tomgångsmotorn, så växlar styrboxen om till ett nödprogram. Det är nog därför den uppträder som den gör. Försök att låna en annan tomgångsmotor. Vill minnas att män även skall göra bilen strömlös någon timma efter bytet. När man sedan startar upp igen så läser styrboxen in den nya tomgångsmotorn. |
|
Ja det är den jag menar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.