|
|
|
|---|---|
|
Hej! Om man blandar etanol med bensin blir det effektivare förbränning? hur mycket skulle man kunna blanda och tjänar man något på det? | |
|
Av erfarenhet (15 månader) körde jag en 330ia 2001 mellan 12000 till18600mil med en blandning etanol 40% bensin 60% min motorlampa var tänd hela tiden då datorn ej kände igen värdena men bilen fungerade utmärkt. normalt drog den 1.3 milen med blandning 1.34. har även kört på ren etanol, och testad genom olika alternativ men 40/60 är bäst. då var bensinpriset 11 kr plus minus något men jag betalade runt 9.5 kr litern. |
|
|
Jag vet inte om du kör med en motorn som kan köra på ren etanol eller bara bensin. men jag har bara en bensinmotor och köra på ren etanol skulle ge spikningar/knackningar, min fundering är om bilen skulle gå bättre om man tanka 30%etanol och 70% bensin bilen går hur bra som helst men skulle kanske ge mer hästar? MVH |
|
|
Ehh... varför skulle risken för knackning öka med E85? Etanol höjer oktanhalten medans det är bensinen som håller den nere, dom 5% etanol som finns i standardbensin har delvis rollen att agera lite som oktanhöjare i bensinen. om jag mins rätt så klassas E85 som 102 oktan och är därför populär i gatrace-kretsar då det går att turboladda betydligt hårdare utan risk för knack än med vanlig bensin |
|
|
jha det går alltså som du menar att köra med endast etonol i tanken om man vill utan att köra någon modifiering av mtorn? MVH |
|
|
Det beror på vad du har för bil och styrsystem. Det vanligaste är att styrsystemet bara kan mäta bränsle/luft-blandningen inom ett snävt område för att reglera för låga emissioner och låg bränsleförbrukning. Men vid maxpådrag så kräver motorn en fetare blandning och styrsystemet går då på tabellvärden i s f att mäta med lambdasonden (smalbands-lambda). I det läget kommer motorn att gå med ca 30% för lite bränsle med risk för haveri om man kör på E85. Nyare bilar har många gånger en s.k. bredbandslambda klarar att reglera för E85. Men det kan ändå bli stora problem om bränslesystemet inte är gjort för E85, bensinpump mm kan haverera. |
|
|
Spridarna brukar inte vara dimentionerade för E85 heller... går ju åt lite extra... själv kör jag E85 med Dubbla bosch pumpar, 1000cc spridare, bredbandslambda och VEMS styrststem... det funkar fint :D |
|
|
Man kan enkelt sätt säga att "alla" bensinmotorer kan knoverteras till E85 drift. Det man behöver göra är att hitta ett sätt att ladda på ca 30% mer bränsle i förhållande till bensin. För äldre bilar så räcker det ibland med att montera en malpassi bränsletrycksregulator, även om större bränslepump och anpassad bränslemap är att fördra som komplement. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| kan ju knappast vara lönt att köra med E85, då priset inte skiljer mycket från 95 soppa. | |
| nope... inte om man inte trimmar mycket för att få ner spikningarna... | |
|
Priset på E85 skall vara minst 30% lägre än soppa priset för att det skall löna sig att köra på etanolen istället för bensin. Nu på vintern så kan man väll säga att 25% billigare räcker eftersom E85 egentligen är E75 vintertid.. Speciellt i de övre delarna av landet. Detta pga etanolens dåliga kallstartsförmåga. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.