|
|
|
|---|---|
|
Hej, Beställde min nya BMW 120D (Xenon) och ville att man skulle dra fram kablage till extraljus (skulle sätta en 6 pack). Skrev på avtalet och nu på tisdag kommer bilen. BMW meddelade igår att det inte är möjligt att dra fram kablaget. Först var det för att det inte fanns ström framme i motorutrymmet! Sen ändrade man sig och sa att det inte fanns möjlighet att hitta någon manöverström från Helljuset pga att man skulle slå ut CAN BUS! Tycker detta verkar konstigt, är det någon som har erfarehet av att dra kablaget och om det är gjort fått fel, typ startproblem? undrar | |
Martin E |
Jag har köpt en sk ramp en sk EX3000 "halogen 100W" som jag inte monterat men strömuttag finns bakom spolarvätskar påfyllningen och med strömtjuvar ska det funka. Har dock inte hunnit montera extraljuset ännu |
|
Ska helljuset vara så svagt trots xenon? Lämplig åtgärd är en bra länk att söka på. Där står allt om kopplingar för detta. På BMW Danderyd såg dom inget problem att koppla in en ramp bara man slantade av nga tusen. |
|
|
Märkligt... en kompis köpte kablage, knapp och panel till knappen för 1500kr. Visserligen till en v70. Dock en -06, men han har xenon och bilen är så pass ny att det borde vara samma system tycker jag... Varför skulle det inte funka på en bmw? Det fanns kontaktstycken i motorutrymmet från start. // Erik |
|
|
BMW här i Linköping tog också betalt för att göra det, 1500 SEK ville man ha. Det står tom i kontraktet att det skall sättas dit. Säljaren kollade med verkstan om det var OK, och fick klartecken. Nu när bilen skall levereras så hänvisar man till att säljaren pratade med en Citroen tekniker (Autoparter säljer Citroen också), och han visste inte något alls om BMW. Kollade upp med Bosch, eftersom Bosch är leverantör av elsystemet, och också de som utvecklade Can Buss. Länk Bosch säger att det inte skall vara något problem heller. Någon som fått BMW att sätta dit detta så skulle jag vilja ha en referens, lite putt är jag allt på säljaren här.... // Tor |
|
| Matarström finns en stor hejans röd pluspol med skruv th i motorrumet, där man plussar in tex startkabel. Manöverström tar man från en brungul tunn tråd vid någon av strålkastarna. Ger inget ustlag i canbusstystemet för man driver bara ett relä som alltså inte förbrukar knappt nåt. Matarströmmen kommer direkt från batteriet på vanligt sätt med vanlig ledning. hur svårt kan detta vara? | |
|
canbus har inget med strömförsörjningen att göra, det är bara ett protokoll som definierar hur elektroniska komponenter kommunicerar med varandra mha digitala signaler. Du behöver bara med hjälp av en strömtjuv koppla in dig på den kabel som styr avskärmaren inuti projektorhuset. Den tjuvade signalen styr ett relä som växlar ström på/av för dina extraljus. |
|
|
Hej, Svårt är det inte, bara att jag tänkte vara lat. Har alltid beställt mina bilar med kabelsatsen framdragen, SAAB, Volvo, VW, Skoda... har inte några problem med detta (och de har alla CanBus....). Funderar nästa på att skita i att hämta ut bilen, jag menar om man har sådana enorma problem med en liten skitsak som att dra fram extraljuskablage, vad kommer att hända då när de skall fixa något annat, som också kan påverka CanBus. Tex, de skall sätta dit drag på bilen, då måste de också gå in och ändra. Så, viss kan jag göra det själv, det finns ju tom bilder på hur man kopplar in sig (jag skickade dem till Autoparner också men dessa hävdar fortfarande att det inte går), bara lat som jag skrev. BMW i Danderyd kunde tydligen detta, finns det ett namn som jag kan prata med, så blir det enklare. // Tor |
|
|
Begär kraftig rabatt (minst det dubbla av vad monteringen skulle kostat) och lämna in bilen till "bil och el" typ. En bosch-kunnig verkstad iaf. // Erik |
|
|
Bmw Danderyd, jag bara frågade i receptionen den trevliga damen och det kom en kundmottagare med ut o titta på bilen o gav ett prisförslag som var det dubbla mot att köpa en lösa Hellaramp men då inkl montering o ramp. Cab-Ing |
|
| Minns en tidigare diskussion här i forumet. Jag tror att det var Gunnare som hade satt extraljus innanför njurarna. Minns att det var bilder på montaget och rätt ingående beskrivning. Sök så får du se. | |
|
Hej Alla vänner. Så, mha av era inlägg här och kontakt med Bosch sa BMW idag att de skall sätta dit kablaget! Vi får väl se imorgon när jag hämtar bilen. /// Tor |
|
|
Hej, Vart och hämtade bilen nu. Kablaget var framdraget! Mission completed. //Tor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.