AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.408

Varför saknas uppgifter?

Länk

Regnr: EES774

När jag kollar på Länk så saknas tillverkningsdatum, motorvolym etc. Brukar inte det alltid finnas?

Ingen fara att bilen är betald på kredit när man köper av en bilhandlare antar jag?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tycker det verkar stå med det som brukar vara med. Brukar verkligen motorvolym vara med? Fordonsår står med, brukar det vara mer än så? Vad saknar du mer än det?
Den är inte tagen i bruk förrän 2008-07-25, vilket kanske kan tyda på att den är importerad.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Import tror jag inte det är. Finns ingen handlare som tar emot importbilar.

Men det brukar vara all info när man söker på regnummer hos vv.
Senast jag sökte på en bil fick jag upp motorvolym m.m.

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Vv är tyvärr inte helt konsekventa. Av någon anledning är det lite olika vad som står. Ibland finns motorvolym och tillverkningsdatum...ibland inte.
Privatimport är det iaf inte, det står klart och tydligt. Och den kan mycket väl ha stått ett tag i hall innan den blev uttagen.
Att bilen är på kredit är aldrig ett problem...så länge man ser till att den löses! :)
3M
718
3MW
E36 Ti
craile: varför skulle inte en handlare ta imot en import bil för?? :/
jag har sålt, byt in importbilar flera gånger till bilhandlare utan problem.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Dom säger NEJ direkt om dom är dom är seriösa handlare.
Auktoriserade märkes handlare tar ALDRIG emot import bilar.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Craile: tydligen så säger dom inte nej alltid då bilen du frågar om är importerad. Trycker du knappen lite längre som heter "Tilläggsinformation" så hittar du följande:

T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).

Det är nog så att många handlare säger nej rent generellt men att som du påstå att dom ALDRIG tar emot importbilar förstår du säkert själv att det inte stämmer. BMW-åf i SE har ju t ex själva importerat och sålt fd tyska PremiumSelection bilar och det är väl självklart att någon som köpt en sådan kan byta in denna när det är dags för nästa bilbyte. När det gäller bilen i annonsen så är den i alla fall intagen av en registrerad bilhandlare eftersom den inte är markerad som privatimport.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Såg också att bilen står hos en icke autktoriserad BMW-handlare och hos dessa lär du kunna hitta åtskilligt fler importbilar. En snabb koll på övriga bilar i sortimentet visar att det finns fler importer där.

___
//Ulf
I blocketannonsen står det att den är svensksåld med 1 ägare (förutom bilhandlare antar jag underförstått eftersom de är tredje ägaren enl. vv). Stämmer det inte att bilen är svensksåld, då?
"Att bilen är på kredit är aldrig ett problem...så länge man ser till att den löses! :)"

Har man verkligen ansvar för att kolla det om man handlar av en bilhandlare? Brukar bilar hos bilhandlare stå som kredit? Jag känner inte igen det riktigt...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja, man har ansvar emot sig själv att kolla att ev. kredit löses om inte annat. Finns gott om oseriösa handlare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

FlashGordon: eftersom bilen tidigare har varit i trafik i ett annat EU-land så bör den inte vara svensksåld.

På VV's fordonssökning så står det Privatimport Ja/Nej och det verkar som en del handlare (medvetet eller av misstag?) med automatik skriver svensksåld om den ej är privatimporterad.

Om jag inte minns fel så stod det tidigare Direktimport Ja/Nej och då innefattade det även handlarimporter och då var det tydligare vilka bilar som var sv-sålda och vilka som var importer.

___
//Ulf
3M
718
3MW
E36 Ti
Köper du en bil hos en ÅF så får de inte neka inbyte pga att bilen är import!
Hände mig när jag skulle byta in en importerad s500 för tre år sen. DÅ var det en ny säljare som inte ville ta imot importbil (för att de inte sysslade med importbilar =/ ) ett par samtal till tyskland senare så ringde han upp mig och bad om ursäkt samt gav mig ett riktigt bra pris på den. Så det där med att Seriösa handlare inte tar imot importbilar är skitsnack från deras sida.

Sen när de ska sälja en importbil så är det mycket som är bra med just importbilar(ingen salt, inte mycket stats körd utan mest legat och kört authobahn mm mm ) hyckleri!
Craile: Din uppfattning är helt befängd angående importbilar och var aktuell för 10 år sedan.
I så fall skulle flertalet svenska BMW återförsäljare vara öseriösa eftersom de säljer "BMW Premium Selection" bilar, med upp till 2 års garanti. Dessa vagnar är i sin tur ofta handplockade bilar ifrån tyska BMW återförsäljare.

Svenska Porsche återförsäljare tar också emot importbilar under förutsättning att de är inköpta hos auktoriserad Porschecenter i Tyskland och med givetvis komplett dokumentation.

Att sedan en importbil har sämre inbytesvärde är en annan sak men inte detsamma som att handlare inte befattar sig med dem.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja för tusan. Såklart tar auktoriserade handlare emot importbilar. Min lokala Mercedes-handlare är den första jag tänker på. De har haft massor av begagnade fd tyskbilar i inbyte. Vissa 10 år gamla till och med. Samma med BMW här i stan, och då inte bara BMW utan även Porsche, Jeep, Mercedes mm har stått i deras hallar. Även Volvo-handlarna här har haft flertalet importbilar inne, till marknadsmässiga priser.
En seriös handlare är en sån som tittar på bilens skick, utrustning och hur bra dokumenterad den är samt sedan ger ett marknadsmässigt bud på den, oavsett vilket ursprungsland den kommer från. En oseriös handlare känner sig hotad av Europa-import och säger nej. Skulle aldrig handla av en sådan, lika lite som jag gynnar en däckhandlare som inte vill lägga på däck som de inte själva sålt.

Internationellt E34 M5 register Länk
Den är intagen av BMW Sverige och har gått i Tyskland och ägts som en sk. "Jahreswagen"

Matte
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Om det är en jahreswagen så får den vagnskadegaranti och fri service i vanlig ordning om man köper den från en auktoriserad BMW-handlare.
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
haha jävla idiot som inte tror att bilhandlare tar emot importbilar.........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.