AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.094

Alla spolare har lagt av - vad göra?

at
140
ataim
523i -98
Hej, alla spolare har lagt av (vindruta, intensiv o strålkastare)
och det är helg o ingen firma (Stockholm) öppen med diagnos verktyg.
Allt annat fungerar o säkringarna hela.
Finns det ngt relä som kan ha lagt av? Sitter var i så fall?

Här kommer en ytterst dum fråga, men har du kollat så att spolarvätskan inte är slut?
Spolar motorerna eller om du vill kalla det pump är inte av så värst hög kvalitet, jag har bytt 2 ggr på min e39a så det är ett hett tips!
at
140
ataim
523i -98
Jag har kollat spolarvätskan.
Sen finner hjag det osannolikt att alla 3 motorerna lägger av samtidigt.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som om det frusit? Men alla pumparna surrar till när du använder dem?
at
140
ataim
523i -98
Ingen av dem surrar alls. det var +grader här omdagen borde ha lossat ev fryst pump. Dessutom intensiven har bara sprit isig så den kan rimligen inte vara frusen.

Jag var i samma situation som dig för tre veckor sen. Spolarmotorn var helt död. Jag tänkte också att det var nån säkring. Jag brydde mig inte om den på 3veckor. Men så provade jag den igår, då funkade den helt perfekt. Den hade nog fryst.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har den bottenfrusit hjälper inte en eller två plusgrader i ett dygn.
To
12
Tobbe1
525d -05
Z3 2.8 roadster -99
Hade samma problem för två veckor sen, men då funkade spolarna på strålkastarna. Det hade frusit i sytemet till vindrutan. Hade helt enkelt för låg konsentration av spolarvätska.

Tobbe
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Vindrutespolaren på min 318i E46 har lagt av. Jag använde all spolarvätska under förra veckan när det var minusgrader och fyllde aldrig på igen över natten.

Nu när jag sätter igång spolarfunktionen med spaken så surrar det till. Så spolarpumpen verkar funka i allafall?

Tror ni att ledningen har frusit. Jag har spätt ut spolarvätskan ganska mycket, men borde ju tåla ner till -15.

Var har det frusit tror ni? Vad går det att göra åt det? Borde inte alla frusna ledningar ha värmts upp under körning?

Kan det hända att ledningarna för spolarvätskan har frostskadats? Vad är ledningarna gjorda av?

Tack på förhand!
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Oftast fryser det i munstyckena där fartvinden kommer åt att kyla.Blandar alltid spolarvattnet själv och då ALLTID 50/50 så klarar det i stort sett hur kallt som helst.Det blandningsförhållande som står på dunkarna tror jag är vid stillastående fordon men detta är en personlig teori.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.