AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
966

Race-E39 M5, med störtbur...

Fick dessa bilder från Japan:

Länk

Säkert men inte så praktiskt kanske...

Vill ha, vill ha, vill ha!!

/Per
Tråkig! :D
www.studie.jp (reklam på rutan) verkar ju vara en riktigt fet japansk BMW-tuner! Kolla!

/Manray/
Synd att orden: "vill ha!" inte räcker.......

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
T_J
Killen har ju totalt förstört bilen!! *snyft*

M5 ingen ban-bil och kommer aldrig heller att bli det, inte med en tomvikt på 1795kg som och ca 1900kg som tjänstevikt..
På banan kör man gocart och andra "pluttbilar" ;-) efter landsvägen kör man M5 och RS6.

Han borde köpt sig en M3 istället om han är så förtjust i banåkning.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tomvikt är samma sak som tjänstevikt, dvs bil med full tank och 70 kg förare (eller var det 75 kg?).

T_J
Måste säga att det låter högst osannolikt, "tomvikt", det låter som att bilen är tom på soppa, förare och övriga vätskor..jag kan ha fel men jag tvivlar, ska kolla upp det där närmare.

Vad är tjänstevikten på din M5`a förresten?

I Teknikens Värld`s test av M5 så vägde deras M5 1865kg tjänstevikt..

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Du kan väl kolla med Vägverket eller Bilprovning så får du se. Du tänker på torrvikt.

TV testade förmodligen en bil som hade massa extrautrustning. Min M5 väger 1780kg med mig i. Mina fälgar och avgassystemet är rejält mkt lättare än original.
Steffe
M5 är ändå ingen banbil ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Näe banbilar skall väl komma från Scalextrix eller ngt. ;)
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Jag såg en SAAB 95 Kombi på mantorp i Lördags! Det såg lite skumt ut men den gick skapligt. Volvo gjorde bort sig i BTCC när dom ställde upp med ett par bussar! Det såg kul ut! :-)
Håller med om att man ska nog inte köra race med lok bara för att det går. ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vare sig E46 M3 eller moderna Porschar är ju några lättviktare heller, ändå körs de på bana. ;)

Fast man kan ju undra varför man installerar en bur som gör baksätet oanvändbart men ändå låter det vara kvar.
Steffe
1250 kg känns ok för mig. Visserligen har jag bara 300hk så du får vänta i slutet av rakan på mig Johann:(
När jag väl kommer dit kan jag visa dig bromsarna;)

För några är nog M5 en banbil ändå, men helt utan känsla...

Trevlig helg!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Steffe,

Ngn banracer är M5 inte men snabb nog att hålla jämnt med en 964 RS med lilla motorn på Ringen iaf. Att den skulle sakna känsla kan bara komma från ngn som inte kört den på bana men visst fasen är den tung både när det skall bromsas och svängas.

1250 är ju rena tungviktaren, kolla på Lotus de kan bygga lätta bilar. ;)

Du verkar hysa agg mot både E46 M3 och E39 M5, så mkt att det liknar avundsjuka, men om du säljer både RS:en och kuppen så kan du nog köpa dig en M5. ;)
Steffe
Agg-nix. Avundsjuka-javisst! Har kört klumpfemman på bana. Känsla....påminner mer om en godnattsaga för barnen, gungeligung, gungeligung.

Ja nordslingan är lite missvisande eftersom den gynnar motorstarka bilar.

Med ytterligare lättning hoppas jag nå 1170-1190 till nästa säsong. Men visst, enligt Lotus & McLaren skall en bil inte väga över 1000kg.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vet egentligen inte vad vi tjafsar om tycker inte heller M5:an är ngn hit på bana. Iofs är den väldigt bra för sin vikt men inte bra. Med bättre bromsar och annan fjädring så blir den iaf ok. Duger iaf som taxi även med originalfjädrar. :)

Nordslingan gynnar motorstarka bilar....
Ja ja, det finns ju alltid en ursäkt. ;)
Det är väl därför som GT3 är lika snabb som 996 Turbo, eller? ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.