|
|
|
|---|---|
| Tja jag har ett problem, min e30 startar fint och går på rätt höga varv på starten men som sakta går ner till runt 1000 varv/min, men efter 3-5 min så lägger bilen bara av. Någon som har stött på ett liknande problem eller vet vad det kan vara ? | |
Roffa1 |
Skulle gissa på att klaffen i LMM kärvar. Kan även vara tomgångsmotorn som strular. Har du kollat gummibälgen så den ej har sprickor. |
| Menar du gummibälgen mellan LMM och insug? isf har jag bytt den redan. ska kolla upp dom du sa. | |
| Någon som kan lägga upp en bild på vart och hur tomgångsmotorn ser ut ? | |
Roffa1 |
Har du kollat klaffen i LMM? Montera bort LMM och titta in i den främre öppningen, där ser du klaffen som öppnar o stänger. Om du petar till klaffen med fingret, så ska den omgående gå tillbaka till utgångsläget, om den kärvar bara det allra lilla minsta, så har du hittat felet. Passa på o gör rent och smörj klaffens gångjärn med 5:56 torka bort all överflödig olja. Det skall vara skinande rent. |
| Tackar hemskt mycket för svar, det ska jag ta och göra imorn. Jag tänkte om du kunde tala om vart tomgångsmotorn sitter så kan jag kolla den samtidigt ifall det inte skulle vara fel på LMM. | |
Roffa1 |
Vill minnas att tomgångsmotorn sitter instucken i gummibälgen till insuget, den sitter plac ovanpå själva bälgen. En svart avlång cylinder med en kontakt i änden;-) När tomgångsmotorn pajar, så blir tomgången helt okontrollerad, motorn kan börja varva av sig själv på tomgång för att sedan stanna helt. |
| det var den jag tänkte var tomgångsmotorn, tack för bekräftelse, det kan vara den som är dålig för ibland sticker tomgången upp högt. men ska kolla upp dom båda :) | |
| Jag plockade av LMM och det tjärvade ingenting och passade på att rengöra lite, tog sen bort tomgångsmotorn, men vet inte riktigt hur jag ska kolla så den funkar som den ska. men jag sprutade på kontaktspray iaf. men felet finns kvar, så jag sökte lite på google om vad det kan vara för fel. och jag tänker om det inte kan vara kallstartventilen ? vet någon vart den sitter eller om nån kan länka en bild på den. | |
Roffa1 |
Pröva med att koppla ur lambdasondkontakten, den sitter gömd på sidan av batterihyllan. En ganska stor svart kontakt. Skruva isär den och se vad som händer med tomgången. Har du nyligen gjort något större ingrepp i motor eller el-system. (motortvätt med vatten?) Bytt tändstift med fel värmetal. Eller annat? |
| okej jag ska testa det, nej det har jag inte. allt började när kylan kom då startade inte bilen på en månad men sen gjorde den det och sen dess lägger den bara av efter ett tag på tomgången. | |
Roffa1 |
Står bilen alltid ute? om så är fallet, kanske det hjälper med att låta den tina upp i ett varmt garage;-) Om du har för lite soppa i tanken så kan det ha bildats kondens. Försök att fylla på med lite soppa från en reservdunke inkl rätt mängd karburatorsprit. Sedan gungar du på bilen så att allt blandas i tanken. |
| hehe, den stog ute då men nu har den stått inne i en månad och det är fortfarande fel. K-sprit menar du eller ? | |
| Är det ingen som har haft liknande eller samma problem ? | |
Roffa1 |
Försök med att bogsera/dra igång bilen..den kan ev,vara dyngsur om du malt länge med startmotorn. Luktar det bensin om motorn? Testa med att plocka bort tändstiften, då ser du om de är blöta av soppa. Behöver inte batteriet laddas om du malt runt länge med startmotorn, är batteriet dåligt laddat, så startar ej motorn. (för dålig/svag gnista) Just därför kan det vara bättre att försöka dra igång bilen. |
| motorn startar ju men lägger av efter ett tag. batteriet är fullt. | |
|
tjenare hade ett liknande problem me min volvo. hade soppa tryck i början men d dala o sen stanna bilen. fick byta soppa pump sen gick den bra igen. bara en lite parantes. mvh pierre |
|
| okej tack, men nu har jag lämnat in bilen för jag vill bara ta och köra innan vintern tar slut. Dom har felsökt bilen och sa att vevaxel givaren ger konstiga signaler så dom ska byta den. | |
| Dom bytte givaren och felet kvarstår, Men dom sa i början att motorstyrdonet gav felaktiga signaler så nu ska dom leta efter en begagnad, vad kan det kosta ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.