|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har behov av att få den nyinköpta pärlan hemkörd från Skåne till Stockholm och undrar om någon känner till bra och pålitliga firmor som fixar sådant till rimlig peng? Känner till Skandiatransport men har dels hört talas om slarv och skadade bilar där, samt att jag inte gillar att dom lastar om i Halmstad och låter bilarna stå där över natten. Känns inte riktigt tryggt. Vill helst ha ett täckt släp för att skydda bilen på bästa sätt. Tips någon? | |
| Ta tåget ner o kör hem själv? | |
| Han kanske inte har tid eller möjlighet till de. | |
| Tyvärr så har du för höga krav på biltransportören. Du får nog leva med diverse rangering oberoende av vilken firma du anlitar. Det krävs en hel del planering för att få biltransportekipagen att gå ihop ekonomiskt. Skandiatransport har täckta sidor på deras ekipage medans eurotransport kör med öppna ekipage. Skador förekommer då och då på alla transportbolag. Bara att gilla läget eller köra själv. | |
|
Hade det varit maj månad med torra fina vägar så hade jag gladeligen gett mig iväg och kört hem bilen. Men en M5:a med sommardäck är inget att köra hem i nuvarande väder. Dessutom vill jag inte utsätta bilen för allt skit som finns på vägarna nu. Den är aldrig vinterkörd förut och jag tänkte försöka låta det vara så :-) Känns riktigt surt att behöva sätta den i händerna på folk som, efter vad jag hört, verkar sakna känsla för det dom hanterar. Sedan undrar man ju om alla dom som kör är hemma på hur man hanterar SMG-lådan? Vart finns alla dessa täckta Solstad-bilar som man hört talas om förut? Ingen som utför uppdrag med en sådan? |
|
|
Varför inte låna ett transportsläp ifrån typ statoil ett dygn och åk ner själv och hämta den? Om du inte själv har dragkrok så antar jag nästan att någon i din omgivning har det? Finns ju även dom som hyr ut släp som man sedan kan lämna på ett annat ställe,men har aldrig själv sett något transportsläpp i den formen i försej. Soppa tur & retur + släp i ett dygn är väl inte direkt gratis, men det lär inte en lastbilstransport vara heller för den delen. |
|
| Haas - Det blir problem med ett vanligt bilsläp. Dels så blir det ett tungt släp som jag inte har körkort för och efter att redan ha åkt dit på en sådan körning så vill jag inte göra om det. Dels så är dom släpen öppna och jag var och tittade på en bil för någon vecka sedan som körts upp från Göteborg på ett öppet släp. Den såg mer ut som om den varit med om en naturkatastrof. Släphyra och milpengar är inget problem annars, då jag ändå räknat med att t.ex. Skandiatransport vill ha ca. 3.000:- för en sådan körning. | |
|
Det borde gå att hyra ett täckt boggie-bilsläp av någon bilfirma. Här i stan så finns det minst en firma som har ett sådant släp. De borde inte vara omöjliga att låna ut släpet för en tusing. Visserligen så behövs någon form av transportbil för att dra ett sånt släp. Typ en sprinter/transporter/vito eller nåt i den stilen. Men även sådana går ju att hyra. Kostar ju en slant visserligen... men då får du ju som du vill iaf :) Hade du bott närmare hade jag kunnat hjälpa dig mot viss ersättning :) // Erik |
|
|
Vad gäller de som kör biltransport så tror jag allt att de har lite känsla för bilarna de kör. Det skulle i det långa loppet innebära konkurs för åkerierna som kör om de inte var försiktiga med bilarna. Jag har en kompis som jobbar åt eurotransport. De kör ju experimentbilar till vintertestbanor i norrland åt biltillverkare. De bilarna är ju ofta värda miljonbelopp. De har ju även rollsar, lambos, porschar osv på flaket och fotograferar alla bilar de kör upp för att visa att de inte gör några märken eller skadar dem på nåt vis. Jag skulle känna mig trygg att skicka iväg bilen på en transport iaf :) Be nuvarande ägaren att skaffa ett skynke från biltema eller liknande. Lägg sedan till det i villkoren för transporten att skynket skall sättas dit på bilen under transporten. Borde gå att ordnda :) // Erik |
|
|
Heinz_Keller - Jag har en bra dragbil själv, så den biten är inget problem. Gäller bara att hitta släpet och en med körkort för tungt släp. Kan berätta att om man åker dit för körning med tungt släp så är det inte en vanlig bot man åker på, utan det går till åklagare och det blir dagsböter. Räknas som olovlig körning. Om man däremot har ett lätt släp och kör med rejält överlass så blir det "bara" böter. Synd att du bor på fel ställe för att kunna hjälpa till :-) Om ingen har något bra tips på transportör eller bra släp att hyra i Stockholmstrakten så får jag väl anlita någon utav de stora åkarna och bara hålla tummarna. |
|
| Testa att ringa till Eurotransport, de har både öppna och täcta bilar. De brukar fungera bra! | |
| täckta heter det såklart. | |
|
pwr4fun>> Jo, jag vet att olovligkörning är belagt med dagsböter. Oftast är det ju lämpligast att ha det på det viset. Det är ju mer olämpligt att köra med överlass än B-körkort tillsammans med än BE-kärra än en B-kärra och överlass. Tyvärr så är det ju så reglerna ser ut och då får man ju rätta sig efter dessa. Dock behöver jag inte oroa mig för att bli fast för olovlig körning med mina behörigheter. För att gå lite OT så tycker jag det är helt rätt med de regler som finns. Helst skulle jag vilja att alla som kör med släp utan BE behörighet borde bli straffade med olovlig körning. Givetvis är jag inte omöjlig att hjälpa till, det blir ju enklare när du har ett eget fordon att dra med. Men det blir nog tufft inom en snar tidsram. Ska flytta innan mars dessutom. Hur länge kan du vänta? Vill du att jag undersöker möjligheten att låna en täckt kärra för att lasta (ja hur mycket väger M5an?) 1800kg? Och vad det kan kosta? Hojta till isf! ca 25 mil till mig. Och det blir ju 3 gånger du får åka den vägen, varav en gång med släp. (sthlm-kga-skåne-sthlm-kga-sthlm) Så det blir ju en rättså saftig omväg som kanske inte betalar sig i övriga utgifter. // Erik |
|
|
Heinz_Keller - Tidsramen är dessvärre tajt då bilen inte kan står kvar på det ställe den står nu. Hade önskat det var annorlunda men nu är det brådis. Stort tack i alla fall för att du erbjöd dig att hjälpa till, det var schysst. Har fått tips på en firma som jobbar med sport- och racerbilar här i stan som tydligen har ett täckt biltransportsläp. Ska kolla med dom i morgon och se om det går att hyra den. Bilen jag har att dra med är en KingCab 4WD, men den kanske inte heller räcker till. Ska kolla regbeviset också för säkerhets skull. Totalvikten på ett täckt biltransportsläp som skall kunna lasta en M5:a lär ju bli en bit över 2 ton i alla fall. |
|
|
Med tanke på att en M5 av senaste modell (E60) väger nästan 1900kg kommer du behöva en biltransport som har en totalvikt på minst 2500kg. Om det ska på en täckkåpa kommer släpet totalvikt landa på en 3000-3500kg. |
|
| Chris87 - jag är nog rädd att du har rätt, i alla fall delvis. Uppåt 3500kg tror jag inte att det landar på men kanske närmare 3000kg. Fanken också... Ser ut som att man i slutändan får vända sig till någon av de stora biltransportörerna och sedan bara hålla tummarna för att allt går väl. Ska kolla med några jag fått tips om i morgon. Tack allihopa såhär långt för tips och synpunkter. | |
|
Nu är bilen hemma - äntligen! MEN ALDRIG MER EN BILTRANSPORT! Hela denna historia höll på att få mig att krokna. Jag har med speditörer och åkare att göra nästan dagligen i mitt jobb och man stöter på en del märkliga figurer, men de i biltransportbranchen slår fanimej alla rekord. Serviceminded är ett ord dom flesta inte förstår. Under de rundringningar till olika transportörer jag gjort så har jag fått olika svar beroende på vem man talat med (på samma företag), ohyfsade svar, felaktiga svar, inga svar alls och svar som "jag tycker du skall vända dig någon annanstans" (bitsk kärring på Skandiatransport). Helt otroligt! Det mest slående är att ingen kan lova något. Man kan inte lova vilken dag det blir upphämtning och knappt vilken vecka. Man kan inte lova vad för bil, täckt eller otäckt. Och man kan absolut inte ringa dagen innan för att avisera att man är på gång. Vad fanken håller dom på med. Har dom inget körschema eller någon som helst planering att arbeta efter?? Efter mycket strul så bestämde jag mig och bokade med Eurotransport, där det faktiskt fanns en trevlig kille att tala med. Man hade en täckt bil men den visste man inte när den skulle kunna ta denna transport, kunde ta många veckor... Så det fick bli ett öppet släp. Att ringa dagen innan hämtning till han som skulle lämna ut bilen i Malmö gick inte... Hade oroat mig för omlastningar på vägen, som jag inte gillar, men blev nu lovad att bilen går direkt till mig utan omlastning. Bra tänkte jag. Nu blev det ju inte så. Bilen lastades av i Spånga på torsdag kväll och stod på deras terminal över natten, sedan lastades den på i morse på en annan bil innan den kördes till mig. Fick veta att den först skulle ut på en annan långtur och bara hänga med "som barlast", men då sa jag ifrån att det vill jag inte. Så i värsta snöovädret idag på förmiddagen kommer den, skitig som bara den såklart. Det var väl något jag fick räkna med så det är inget att säga om. MEN, när man ser att någon dum jävel dragit med händerna i all skit och smuts över huven, över backspegeln och över bägge högerdörrarna så blir man helt galen. Skall inte avslöja här vad jag hade gjort om jag fått tag i detta pucko! Frågar chauffören vad detta är och får svaret "det är väl någon som torkat av snö"... jo, jo.. Att dra runt denna saltblandade sand och smutssörja med händerna över lacken är ju så himla dumt så man blir trött. Det är ju inget annat än en riktig korkskalles verk! Även på stötfångaren bak hade något gnidit emot, oklart vad. Nu skall bilen tvättas, sedan får vi se om det blev repor efter detta. Har svårt att tro att det inte blev det. Sammantaget har detta gett mig sådan avsmak för dessa figurer som man överlåter sina dyrgripar till att jag aldrig mer kommer att överlämna en fin bil i händerna på dem. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk och i denna kedja så är den svagaste länken detta avskum som saknar all känsla för andras egendom. Att folk på säljkontoren m.fl. kan vara trevliga är en sak, men det är ju dom som hanterar bilarna som är de viktigaste. Och där verkar det finnas folk som inte borde finnas där. Med tanke på vad jag läst om andras transportproblem med skador m.m. så borde branchen ta och se över sin verksamhet och kvalitetssäkra den på något sätt. Har men en fin bil som kostat en bra slant och som man är verkligt rädd om, då skall man inte låta denna pöbel hantera den tycker jag. Jag vill inte råda någon att göra si eller så, utan berättar bara om min erfarenhet. Jag vill heller inte beskylla alla som kör transporter i någon form för att höra till dessa skithögar, för jag vet att det finns många duktiga ansvarsfulla sådana också. Även här på forumet ;-) Det blir intressant att höra hur transportföretaget ställer sig till den kritik jag riktat mot dem idag. |
|
|
Synd att det har gått som det har gått för dig. Jag hade aldrig anlitat ett transportföretag när man är så petig (jag är själv likadan) som du är. Jag hade inväntat en hyffsat torr dag med torra vägar och kört hem den nya bilen och tvättat den mycket noggrant när jag väl kommit hem. På detta sättet hade jag sovit lugnt på nätterna och sluppit allt du nu ska igenom. usch! Lycka till! |
|
|
Tack Sim. Ett problem var att bilen inte kunde stå kvar hos säljaren i Malmö mer än ett par veckor. Nästa problem var att den inte hade några vinterdäck. Och att köra den i halka utan vinterdäck, kan jag avslöja efter dagens bravader, är helt omöjligt. Efter att den lossats från transportbilen så skulle jag köra några meter till garaget. Marken sluttade mycket svagt, men bilen bara gled i sidled och det gick inte att komma fram. Vi höll på i över en timma och skottade snö och puffade runt bilen för att komma fram 20 meter :-) Jag har för några år sedan kört en Corvette med breda sommardäck på snöunderlag och det var ingen lek, men det här kändes värre... Ja, det är inte lätt när man är petig och rädd om sina saker ;-) |
|
|
Har sett ännu värre, vid omlastning så STÅR Chauffören med träskor på bilen på undervåningen för att nå upp till nån spak eller dyligt... Efter att ha sett det så vet jag att jag aldrig kommer att leja någon annan än mig själv för att transportera mina bilar, Även om dom rättar till skadorna så är ju bilen föralltid omlackad/lagad eller vad det nu behövdes för att återställa den i samma skick som den var i innan. /// |
|
|
Kan vara idé att anlita Von Braun eller någon annan firma som säljer lyxbilar, de bör ha fullständig respekt för att ta hand om bilar. I USA finns det fler fraktföretag som transporterar ömtåliga fordon, kanske finns marknad för det även i Sverige?! Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.