AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.338

Mineralolja, delsyntet alt helsyntet olja i en e30 320

Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Har en sommar e30 som rullar mellan 20-100 mil per sommar. Har bytt olja på den två ggr samt bytt kamaxel för två år sen. Den har väl gått 80 sedan dess.

Funderar på vad som är bäst på att använda till denna bil. Mineralolja som kanske ligger kvar och skyddar kammarna vid start, alt helsyntet som går lätt och fint i motorn, men kanske rinner av vid stillasående oh att kammen tar skada vid start.

Blir tyvärr mycket kortkörning, men endast sommartid.

Vilken oljetyp bör jag välja? Sneglar på Biltema olja för att ex kunna byta varannan sommar.

Jo bilen har gått dryga 18 000mil.

ja
18
jaeger
BMW 323iC -98
Alfa Romeo 166 V6 -99
Om vi ska in på Biltema olja så kan denna tråd bli hur lång som helst... :D

Köp så dyr olja som du har råd med till din bil - Biltemas helsyntet fungerar underbart - kör på den i min 740 -91:a. Men min BMW -98 får enbart Castrols helsyntet... :D

Allt hänger på hur mycket du älskar din bil :D

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Biltema mineralolja duger gott och väl till din e30 med m20 motor.
Under 20 år så har det hänt endel med framställningen av oljan så den uppfyller gott och väl de krav som fanns på 80-talet. Även om du kör lite så byt oljan varje år. Filtret kan du byta varannnan gång. Oljan byts med fördel innan avställningen.

Mvh Håkan
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Stämmer det verkligen att syntetoljan "rinner av" mer än en mineral?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Inte ens min 145:a från 71 får mineralolja. Nog för att bilen är från forntiden men man behöver ju inte fylla den med antik olja för det.
Satsa på halv eller helsyntet skulle jag säga. Biltemas halvsyntet fungerar finfint och jag tvivlar inte på att helsynteten gör det också.

///BMW - Was sonst!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle fortsätta med en minalolja om du kört med det tidigare.
En övergång till syntet från mineral, brukar inte allt för sällan sluta med att motorn läcker som ett såll lite var stans efteråt.

Mvh Patrik

Kör på Biltemas helsynt 5w40 till min Audi A6 2.6v -93.
Denna olja funkar utan problem i denna annars kräsna V6a.
Motorn spinner lent och mjukt även vid -25 grader utan att knacka,ticka eller för oväsen ens vid en kallstart !
Priset är fn 549:- för 10 liter och jag tycker den oljan skulle passa bra till Din E30.
Samtidigt så har Du möjligheten att byta oljan inför varje säsong för en billig kostnad :)
Att Syntoljan skulle vara sämre än mineralen pga avrinning från diverse metall-delar är en myt.
Däremot så har min bror just idagarna tryckt ut en packbox i sin A6a-96 2.6V6 då han slog i Biltemas Mineral olja istället ( = snålhet ).
Han sa att oljan var så seg att den i det närmaste kunde klippas av då han öppnade oljepluggen !!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Detta är ju ett litet speciellt driftscenario, men enklast är att titta utifrån sina förutsättningar och välja olja efter detta.

Först ska vi ta död på och slänga ut alla felaktigheter som har en tendens att cirkulera (jag förstår inte varför felaktigheter överlever och fastnar i folks minnen medans rena och klara fakta inte gör det).
- som Alex84 redan påpekat är det en enda stor myt att helsyntet skulle "rinna" av kamaxeln lättare än en mineral

Sen ska vi dessutom fastslå att märkningen av viskositeten (hur "trögflytande" oljan är vid olika temperaturer) är EXAKT likadant för oljor oavsett om det är mineral/delsyntet/helsyntet.
Är oljan märkt som 5W-40 så kommer den således bete sig som sådan OAVSETT om det är en mineral/delsyntet/helsyntet - det är HELT orelevant!

En annan viktig kunskap när man köper olja är att kolla på KVALITETSKLACIFICERINGEN av oljan! Det finns både API klassning och ACEA klassning att titta på! Står det att oljan uppfyller tex API SL så uppfyller oljan ALLA krav som ställs av en API SL olja OAVSETT om det är en mineral/delsyntet/helsyntet - det är HELT orelevant!

Därefter väljer man olja efter sina förutsättningar och driftscenario.

Du kör en kortare tid under sommaren och korta turer. Du ska således byta olja OCH filter en gång om året - oavsett körsträcka. Man ska alltid byta filter samtidigt som man byter olja.

Eftersom du således kommer byta olja ofta behöver du inte köpa en onödigt dyr olja som är gjord för att klara de allt längre och längre bytesintervallen som blir vanligar och vanligare (det är endast helsyntetoljor som kan klara av dessa extremt svåra arbetsuppgifter).

Eftersom du kör endast på sommaren behöver vi inte tänka speciellt mycket på vilket vinterindex vi väljer på viskositeten. Det spelar inte någon roll om vi tex väljer 0W-40, 5W-40 eller 10W-40.

Sedan om man kan byta från mineralolja till syntetolja utan att det börjar läcka. Vågar inte helt avfärda den som en myt, då det verkar som att det finns väldigt sällsynta fall där detta hänt. Det jag läst mig till är att vissa packboxar på mycket gamla motorer inte var designade för att tåla helsyntetoljans kemiska uppbyggnad (jag har lite svårt att tro detta själv dock). Mineraloljan är ju proppfull med additiver och VI-förbättrare liksom syntetoljan så varför skulle packboxarna inte klara av detta?

Själv har jag använt Biltema 5W-40 helsyntet i mina båda E30 (325i och 323i) och det fungerar ypperligt. I min E34 535i använde jag Shell Helix Ultra 5W-40 men köpte 25 liter Motor Gold Supertec 5W-40 på Ullared (kostade 990 SEK) för ett tag sen och använder detta numera istället.

Så en bra mineralolja kommer att fungera fint i din bil. Men det kommer även delsyntet och helsyntet att göra. Lägg mer krut på att byta olja+filter oftare än att köpa en dyr olja. Sen får du avgöra om du ska byta från mineral till delsyntet/helsyntet.

Bland helsyntetiska oljor är Biltema 5W-40 (36-916) mycket bra med API SL och ACEA A3 med ett literpris på 53 SEK.
Bland delsyntetiska oljor ser Biltema 10W-40 (36-924) passa bra med API SL och ACEA A3 med ett literpris på 33 SEK.
Bland mineraloljor ser Biltema 10W-40 (36-967) passa bra med API SL och ett literpris på 25 SEK.

En bra avvägning mellan alla faktorer kan vara att välja den delsyntetiska oljan. Men prisskillnaden blir inte så stor mellan delsyntetisk och helsyntetisk, säg att du byter varje år och det är 6 liter - då får du betala 120 SEK extra per år för helsyntetisk olja. Och 120 SEK per år är inte speciellt mycket.

Alex84 : Vilken viskositet på oljan använde din bror innan bytet till mineralolja? Vilken viskositet var det på mineraloljan han köpte? "Segheten" eller mer korrekt viskositeten på oljan anges av dess viskositetsindex och har inget att göra om det är mineralolja eller helsyntetisk olja.
Den här....
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alex84 : Tackar, tackar! Men är inte 10W lite väl högt vinterviskositetsindex vid den här tiden och runt Ludvika (om din bror bor i närheten alltså)? För typ -10 och -15 grader Celsius är väl inte helt onormalt däruppe just nu? Jag skulle rekommendera 0W eller 5W, absolut inte högre.

Vilken viskositet användes innan 10W-40 oljan hälldes i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Olja är trögflytande vid låga temperaturer. Lite diskussion och videolänkar finns i denna Länk tråden. Hur trögflytande oljan är beror endast på dess viskositetsklassningen, oavsett om det är Castrols finaste helsyntetiska olja eller Prima DeLuxe Golden Edition's billigaste mineralolja :-)

Men här kan du se hur en 0W olja beter sig vid runt -20 grader Celsius
Länk

Och här kan du se hur en 10W olja beter sig vid (jag gissar det är runt -25 grader Celsius då han plockar ut den från frysen) runt -25 grader Celsius
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Noterade precis nu att Biltema har två olika 10W-40 mineraloljor.

Du har en API SL/CF klassad olja
Länk

Du har också en API SG/CD klassad olja
Länk

Och de kostar exakt lika mycket. Men den förstnämnda har bättre klassning för både bensin (API SL vs SG) och diesel (API CF vs CD).

Biltema hänger helt enkelt med i klassningen har tagit in en högre klassad olja (eller fått samma olja godkänd genom testerna som krävs för en högre klassning - men antagligen är det en lite bättre olja) och båda produkterna finns nog bara med i katalogen för att det är en övergångsperiod. På de flesta varuhus finns nog bara den nya i hyllorna, men finns det båda kan jag ju tipsa om att köpa API SL klassningen.
Min bror gick på den specen som finns på internet,nämligen lägsta flytbarhet -33 grader celsius ?!
I min brors fall så flöt inte oljan ens vid -15 utan hade en koncistens liknande kall sirap :S
Han bor oxå i Ludvika området och här har tempen varit stadigt runt -10 i snitt den sista tiden.
Däremot kan jag själv intyga att Biltemas Synt olja 5w40 är kanon !
Under 60kr/lit för denna oljan börjar jag allvarligt fundera på att byta till denna i mina bimmers med,då kan jag kosta på mej byten rumt 1000-1200 mil för samma peng som med Castrol SLXén och ha fräschare olja i motorn med under tiden.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Tackar för alla svar!

Köpte bilen för 4 år sen och har kört 250 mil med den sedan dess. Bytte olja vid 18 000 mil (inköpet) Senaste service i boken var vid 15 500 mil, hos BMW. Svårt att veta vilken olja som används, det var 3-4 år sen oljan var bytt. Jag köpte bilen från ett döttsbo.

Bytte olja. En kunnig bekant bytte sen Kamaxel, vattenpump, kamrem m.m. Bytte sedan olja igen, har inte bytt sedan dess.

Blir att byta olja varje säsong, gjorde så förr på familjen Miata och hör att man bör byta den innan den ställs bort för vintern.

När jag själv bytt så har det varit del/hel syntet olja från Mobil.

Blir att köra med helsyntet från biltema nu. 5w40 alt 10w40. Oljefilter får köpas på annat ställe.

Tack för alla tips!

ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Jag fick oljeservicen gjord nyligen vid 11000 mil och dom hällde i Castrol 0W-30. Hur pass bra är det? Tycker det verkar som att alla häller 5/10w-40 ?
@eerily: Castrol SLX 0w30 är standard oljan som hälls i hos BMW i de vanligaste modellerna.
Inget ont i denna olja förutom att priset variera kraftigt mellan olika Verkstäder:
Hos min mek kan jag köpa den för 140kr/lit men ex Carlssons bil i Örebro ville dom ha 250kr/lit för 2år sedan ?!
Kör nu mera på Mobil1 New Life 0w40 i mina Bimmers och Biltema 5w40 Syntet i Audin jag har till Vintebil.
Men Tror att den oljan väl skulle klara av att köras på i min BMW bilar med och då bytas ut med tätare intervaller.
Mobil1 oljan handlar jag för 1900kr för 20 liter,så den är billigare än Castrolen trots allt,men 569kr för 10 liter är inte heller fy skam ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
eerily : Precis som Alex84 skriver, du kan vara lugn. xW30 är är helt rätt olja för din motor. Nyare motorer skall ha denna typen av tunnare oljor. Vi som har lite "äldre" motorer som tex M20, M30 och även ibland M50 skall använda den lite tjockare xW40 oljan. Är motorn av en äldre typ tex M20 och dessutom en långmilare kan även en xW50 olja övervägas.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Aha! tack för bra info =) Köpte en liter olja på bmw för ett tag sen. Köpte bara en liter då, när jag skulle pröjsa så sa han 200 kr tack. Höll på att trilla av pinn haha! Bara att hosta upp. Finns det en motsvarighet till denna olja på t.ex biltema som funkar precis lika bra? Hur är det när man fyller på eftersom mellan servicarna (den drar ju lite olja) då? Kan man fylla på med olika oljor eller blir det illa då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
eerily : Det var till din E46 320i du köpte olja - eller hur? Det bör sitta en M54B22 motor i den bilen och vad jag kan utläsa så skall denna motorn ha en olja som är klassad BMW LongLife-01 eller högre.

Denna typen av olja finns inte på Biltema men det finns en mängd andra märken som har denna klassning.

Jo, du kan fylla med "sämre" olja mellan serviceintervallen men jag skulle rekommendera att leta upp en lite billigare BMW LL-01 klassad olja som du kan använda att fylla på mellan serviceintervallen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.