|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW ägare... I dag så krockade jag min 523:a med en järnbalk. Fick in den i övre kanten i vindrutan så rutan krossades och kanten på taket blev tryckt cirka 15 cm bakåt och veckade sig och höger A-stolpe vek sig några cm inåt. Skadan är inte utredd ännu men jag gissar att dom väljer att skrota den, har inte hört talas om att man lagar ett tak på en så pass gammal bil. Bilen är helförsäkrad och vem som än anses som vållande så kommer jag att få ut försäkringspengar för den, säkert långt ifrån vad den är värd, brukar ju vara så tyvärr. Jag har nu funderat på om man skall behålla bilen och ta en mindre ersättning för att försöka sälja den som reservdelsbil. Undrar med er här på forumet vad ni tror att den kan vara värd i det skick den står nu? Det är en fräsch 523IAT grön med fin svart inredning. Har precis passerat 20.000 mil, servad enligt bok, sv såld. Tvärfrisk i motor och låda. Undrar om ni här på forumet kan komma med en gissning på värdet? Är den säljbar över huvudtaget? Finns det något intresse för tex begagnade drivlinor till sådana här bilar? "523iA Touring -98" | |
|
Jag vet inte vad den kan vara värd som reservdelsbil, men vill ändå ge dig rådet at ta pengarna från försäkringen istället. Låter riktigt struligt att sälja som reservdelsbil. Du kan ju tänka dig alla som kommer ringa och vilja köpa diverse delar hit och dit istället för hela bilen. Enbart ett alternativ ifall ditt försäkringsbolag totalt undervärderar bilen. Har ingen erfarenhet av problemet, men jag skulle ta den smidigaste lösningen. Tråkigt för resten med olyckan. |
|
| Bygg en cab ;) | |
| Ta lösen om du får chansen helt klart !! E39 finns de gott om du vill ha ngt likn ! | |
|
"Jag har nu funderat på om man skall behålla bilen och ta en mindre ersättning för att försöka sälja den som reservdelsbil. Undrar med er här på forumet vad ni tror att den kan vara värd i det skick den står nu?" - Det går väl inte i Sverige!? Som privatperson kan du inte få behålla bilen om förs. bolaget löser in den mig veterligen. Antingen fixar/renoverar förs. bolaget bilen eller så löser dom in den och du får ett "marknadsmässigt" värde för bilen". |
|
|
Försäkringstagaren och försäkringsbolaget kan komma överens om hur mycket ersättning försäkringstagaren skall ersättas för att reparera skadan själv. Kan i vissa fall vara ett alternativ (beroende på skada) om bilen värderas lågt men kostnaden för att reparera skadan är stor. /Johan |
|
|
Som sagt så kan man få behålla bilen samt en viss ersättning, om så önskas! Antagligen kommer de ge dig ett skambud så kolla runt innan så du vet om det är ett ok bud de kommer med eller om du ska säga till dem att räkna en gång till! |
|
|
Hej! När en bil jag hade blev rätt demolerad, så ville jag ha kvar skrotet för att sälja i delar osv, jag fick ersättning för bilen, och bilen. Från början ville de dra av 10k på ersättningen för bilen om jag skulle behålla den också, men då ringde jag till skroten och frågade vad de betalar för en bil från ett försäkringsbolag, de svarade ca 10% av det uppskattade värdet på bilen (innan krocken). Så, om du skulle få en ersättning du skulle kunna vara nöjd med, men ändå vill behålla bilen, så är det kanske rimligt att de drar av 10%, men inte mer. |
|
|
@540 :D Vilket försäkringsbolag hade/har du? 10% låter ju mera troligt - är detta någon slags standard eller varierar det med skrot och försäkringsbolag? |
|
|
Ärendet avklarat nu. Den skulle kosta 65.000:- att laga vilket överstiger värdet på bilen jag fick en hyfsad ersättning och den gick till skroten (Bildemo i Uppsala om någon behöver delar) :) Har köpt mej en 316 medans jag letar nytt... 316i -92 /Pincam - Uppsala |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.