|
|
|
|---|---|
|
Hej! tänkte dra in och få bilen tvättad hos shell då den är skitig. Frågan är om det är helt fel att göra så på en "brukis" eller om det är ok, det är garanterat saltfritt iaf. Skall man ta den s.k.a guldtvätten med sonax polering för 280:- ?. mvh Das bmw | |
|
Hej Alla automattvättar har återcirkulerande vatten och därmed är det salthaltigt. Det är inte fel i sig att tvätta i automattvätt men det är mycket pengar och för samma peng får du avfettning, shampoo och svamp samt 2 ggr i OKQ8 GDShall. När man tvättar manuellt kommer man åt överallt där automattvätten inte gör det. Lycka till! Asken |
|
|
Är du rädd om bilen - låt bli. Är det en brukis så tvätta på du. Men om den är nyare så avråder jag dig starkt ifrån att tvätta i maskintvätt. Det blir sällan rent och dessutom om det är en borsttvätt så har du bilen full av tvättrosor/tvättrepor efter tvätten. Lämna till en rekondare istället. Han tvättar din bil billigare - och dessutom blir resultatet bättre. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Hoppa över maskintvätt/kör manuellt i någon tvätthal/där har du rent vatten när du spolar under o i hjulhus. | |
Buspelle |
Självklart att handtvätt och noggrann manuell underspolning är bäst, men det är lika självklart bättre att maskintvätta än att inte tvätta alls om man inte har tillgång tilll tvätthall. Moderna maskintvättar med högtrycksspolning är också betydligt bättre än de gamla "borstmaskinerna". |
|
Håller med Buspelle kör till en med bara högtryckstvätt om du inte har tid eller möjlighet att köra till en GDS-hall det måste vara bättre än att inte tvätta alls Ha deT |
|
|
Själv kör jag några vändor i maskintvätten varje vinter, jag har helt enkelt inte alltid varken tid eller lust att köra in i OK:s gör det självhall. Och dessutom stinka avfettning i 2 dar.. :) Fantastiskt nog har vi fått en gör-det-själv utomhustvätt till "byn" som jag gladeligen använder ofta. På 5-10 minuter har man spolat av hela bilen med hyffsat resultat. Tänk vad allting är mycket lättare på sommaren, tvätta bilen inte minst.. |
|
| jo, jag hade sådant flyt att jag lyckades tvätta bilen ordentligt för hand precis 5 dagar innan snön brakade ner. Nu får tvätten bli till besiktningen 10e mars. Fördelen med gotland är att jag åker saltfritt iaf :) | |
| Det är väl bara underspolning som vattnet återanvänds, kanske man kan välja ett tvättprogram utan underspolning? | |
|
Enl: Länk Så verkar det vara precis som mulder60 säger att det enbart är vattnet till underspolningen som återanvänds. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.