AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.569

Nybliven 525iA E39-ägare med en massa frågor... :-)

Hej!

Köpte mig en 525iA Touring -01 med M-sportpaketet i förrgår och nu har jag en massa frågor! :-)

1* Mina bakljus som sitter på bakluckan är slitna och dessutom är det ena släckt (dioder?)! Var kan man köpa dessa? BMW? Nätet? Läge att byta till nå´n form av klarglas när man ändå håller på?

2* Mitt vänstra dimljus fram är spräckt! Var köper man dessa? BMW? Nätet?

3* Finns det hundgaller till dessa bilar? Har nät nu men hunden kan likt Houdini på nå´t märkligt sätt klämma sig förbi det...

4* Kan man få tag i ringar till instrumenten nå´nstans?

5* Vad finns det för bra hemsidor för tillbehör/styling till dessa bilar?

6* Finns det tygmattor att köpa? Om ja, var köps dessa?

Ursäkta alla frågorna, men jag har kört Volvo i 12 år nu och fick ett infall när jag skaffade hunden och köpten en BMW, så jag är helt novis på dessa bilar! :-)

Tusen tack på förhand!

//*Hemlig*
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Schmiedmann har en del, både styling och originaldelar.
Priserna vet jag inget om.

Länk

Delar kan du ju annars köpa på t.ex. eBay till ibland bra priser.

Mvh
Patrik

___
B M W
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Bara du inte sätter (typ) så kallade lexusbakljus finns inget som är så för....at fult rent tragiskt faktiskt, ungefär som att sätta angeleys på en skoda.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till en trevlig bil. Här finns en del Länk på BMW kan du hitta /6*. Använd gärna funktionen "sök inlägg", belägen ovantill din postning. Länk där kan du söka på hundbur och allt möjligt som diskuterats härinne, det är mycket.
Lycka till!
Asken
Tack allihopa!

Några lexusbakljus blir det definitivt inte! :-) Tänker mer på typ nå´n form av klarglas i vitt och rött typ? Vet att jag sett några snygga klarglas till E34 nå´n gång, men hittar inga liknande till min E39 Touring... :-/

Original hundgaller verkar galet dyrt... Får väl prova med nätet (som jag ju redan har) till att börja med! :-) Eller köpa en bur helt enkelt!

//*Hemlig*
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Jag kanske kan hjälpa dig med ett stålnät till din bil. Så hunden förhoppningsvis är kvar i bagaget. ;) PM;a mig för mer info.

== Åker bil och KÖR MC! ==
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Angående ringarna till instrumenthuset köps dom på ebay.com enklast via hong kong eller liknande till en billig peng, sök på kromringar på forumet så finns det en stor tråd om det med ca 40 inlägg.

Mina velourmattor köpte jag via ebay.de , tyska ebay man får söka på tyska men det ger sig =)

Sök på blocket så brukar det finnas billiga bakljus har jag sett.
Dimljus bara att köpa från schmedimann

Hemsidor som jag brukar vara inne på är.

Länk
Länk
Länk
www.ebay.de
www.ebay.com

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
www.risetrade.se de säljer bakljus till bra priser.. både vanliga och led
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
finns även dimljus där..
Plötsligt vaknade min ett år gamla tråd till liv igen?! =)

Nåväl... Tusen tack för hjälpen, men bilen är såld sedan en tid tillbaka!

//*Hemlig*
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hehe, hjälpsamheten finns här iaf ser man :)

Hur gick det med alla saker på din lista ? och varför sålde du den och vad kör du nu ?
Ja, om än lite sent... =)

Nåväl...

Bakljus köpte jag från skroten!
Dimljus från styling4u! Hundgaller köpte jag aldrig utan använde vanliga nätet!
Instrumentringar köpte jag från styling4u!
Stylingsidor på nätet fick bli: Styling4u och Schmeidmann
Tygmattor köpte jag aldrig!

Sålde den pga jag tyckte den var ett törstigt åbäke tyvärr! Både slöare och törstigare än den S80 2,4T -01 jag hade innan!

Just kör jag en V70 från -00! =)

//*Hemlig*
Törstigare än S80 2,4T och V70?

Vilken form av körning syftar du på då? Mestadels stadstrafik i Stockholm?
Blandad körning på vintern! Snittade 0,90-0,95 med S80:in och låg på 1,15-1,20 med BMWn (ibland högre)!

Dessutom var den slöare än S80:in, vilket inte gjorde saken bättre... :-(

Men men... Kanske hade jag ett måndagsexemplar? Vem vet? :-)

//*Hemlig*
Nu är jag ingen expert på förbrukning men BMW brukar generellt vara imponerande snåla på långkörningar.

När det handlar om blandad körning så beror det väl på vad det är för typ av blandad körning och hur stor andel som är i stadstrafik. E39 är en ganska stor och tung bil vilket straffar sig i Stockholms trafik, dessutom gör automaten att förbrukningen stiger lite till. Var Volvon manuell?

Jämför man blandad körning med en ganska hög andel av körningen i stadstrafik så stämmer säkert dina förbrukningssiffror på BMWn medan S80'n är bra.

Enligt min egen erfarenhet är Stockholms körning förödande för de flesta stora bensinbilar och dess förbrukning.

Om det däremot handlar om blandad körning med ganska lite stadskörning så kan det mycket väl varit något med din 525iA som inte var helt optimalt/korrekt?

Prestandan... S80 2,4T 01 är på ca 199 hk och en BMW 525 01 på ca 192?

Jag har aldrig gjort någon form av prestanda jämförelse dessa bilar emellan däremot vet jag att jag föredrar BMWs bakhjulsdrift och raka 6or jämfört med de majoriteten av Volvos jag kört hittills. Tycker att BMW bjuder en avsevärt bättre körupplevelse och vägkontakt. Volvon är alldeles för simmig i vägkontakten tycker jag, samt att den driver på fel hjul. (Jag har själv haft en V70 01 2.4... inte T).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.