|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
| Säg den bil som inte riskerar att fastnar i snön denna vintern, skulle väl i så fall vara något stort monster med rejäla terrängdäck alternativt banddrift.:) | |
| Njaa, 1-serien funkar bra på landsvägen med bra däck men är supersämst på att klara lite snö på parkeringar och gator samt nån liten snövall. | |
| partisan: Varför köpte du inte nordiska dubbfria däck? Det är betydligt bättre vid vinterväglag än de central europeiska Nokian WRG2 du har. | |
|
Måste säga att jag ändrat uppfattning och tycker våran 1a tar sig fram bra i halkan, snömodden. Och jag kör på dubbade kinadäck. körde även på en helt oplogad isig parkering för några helger sedan gick bra bara man är lätt på gasen. |
|
| Jag fått dom för ganska bra pris från bmw återförsäljare och visste inte direkt att det var två typer av dubbfria däck då. | |
|
Köpte nya vinterdäck och tvekade mellan dubb/dubbfritt. Har alltid kört dubbat men valde att testa dubbfritt (Gislaved Softfrost 3). Innan snön kom var det suveränt, bilen gick mkt tyst och komfortabelt. De funkar också bra i snö och vanlig vinterväg. Har inte haft problem med fastkörning på olpogade vägar. Däremot funkar de sämre på polerad is som det gärna blir i stan vid korsningar där många stannat och startat. Man blir ofta tvåa iväg vid rödljusen. Trots allt ganska nöjd med valet men vid extrema vintrar som denna och förra så föredrar jag dubbat annars gärna dubbfritt. |
|
|
Det som är bra med softfrost 3 är att den är förutsägbar på is, man känner bra vad som komma skall. Spelade in en fin körning för ett tag sen som visar hur bra våra bilar kan vara (även fullastade). Tillägger att sikten i verkligheten var bra mycket bättre: Länk |
|
| Onehp: ser bra ut, det är riktigt kul på vintern:) vågar inte köra med helt urkopplat än, bara provat lite på lite större vidder;) | |
|
Det bästa med filmen måste ju vara det härliga kommentatorspåret :) Jag ser ett STORT problem i alla dessa diskussioner om FWD kontra RWD, olika BMW har olika grepp etc. Alla har ju olika däckdimensioner och däck!! Den absolut mest kritiska faktorn för hur bra bilen fungerar på vintern. |
|
| Nokian Hakkapelita R sitter på min lilla etta sen förra veckan(bor i Skåne och hoppades på en "normal" skånsk vinter igen men vill inte vara utan bilen i 3 månader igen) och jag är supernöjd!!! Varit ute och kört i snöväder som trafikverket/SMHI har varnat för och har inte haft det minsta lilla problem att komma i väg från snödrivor eller något annat som vinter ställt i min väg hitills... det enda jag inte riktigt provat på är blankis... men det hoppas jag undvika :) | |
|
Onehp. Härlig film:) |
|
|
Tackar :-) Härligt folk jag hade med i bilen ;-) Qbone: kan berätta att lika många kurvor togs med baken i led då man bedömer omständigheterna som olämpliga. T.ex. ska man inte forcera när det finns bra grepp, blir det isig in i kurvan är det lätt att hamna i problem och i diket - dumt, dyrt och inte minst pinsamt skulle det vara. Efter har läst eran erfarenheter och många andras tror jag att vi lugnt kan påstå att en 1-serie behöver bra nordiska vinterdäck för att (stor)trivas på en riktig vinter. Och definitvt inga sommardäck med snökjedjor på framhjulen som man fått se bilder på från kontinenten ;-) |
|
| Onehp: ja det är dumt, en sak jag märkt är att innan jag bytte bakdäcken(sommardäcken var mycket bra) så gick det väldigt lätt och kontrollerat få sladd och hålla den, efter med nya bakdäck så är det totalt jävla värdelöst att leka, den understyr som ett svin och vill inte komma ut nått alls innan antisladden säger ifrån:/ | |
|
Jag är inte avundsjuk på er faktiskt. Jag hade en E91 2006:a med fräscha friktionssulor på förra säsongen och kör nu en X3/E83 LCI med Nokian Hakka 5 (dubb). Helt sjuk skillnad. Förra vintern lyckades jag knappt komma från parkeringen en gång när det var 3 dm snö och man fick vara klart orolig för vissa backar och snökarmar. Har precis avverkat 200 mil TOR Luleå med min X3:a och med den här blir det bara roligare ju mer snö det är. Man behöver aldrig vara orolig för att fastna på sk*tställen. Kan nämnas att förr-förra bilen var en Peugeot 307 med Nokian RSi (dubbfria) och den kändes väldigt mycket bättre än E91:an vad gäller att komma fram och loss när det är mycket snö. Körning när man var uppe i fart var såklart grym klassskillnad till E91:s fördel men det var rent pinsamt att få skotta loss sig från parkeringen hemma. Jag ville själv intala mig att det inte är så illa men bara att inse att bakhjulsdrift och lätt baktill är inte så bra. Har man också friktionspuckar och kanske feta sulor så blir det än värre. Jag som har familj och släkt uppe i Norrbotten och är på otillgängliga ställen kommer nog att köra på med 4wd. |
|
|
Peugeoten är kraftigt framtung. Fördel ja för att komma igång/iväg men stor nackdel i alla andra lägen. Det var också länge sedan BMW var lätt baktill. Jämför t.e.x Volvo V70 FWD 55/45% viktfördelning med E39 Touring ca 48/52%. Dvs 55 resp 52% på drivhjulen. Sen har FWD en viss fördel också när man skall ploga med bilen på parkeringen iom att man kan skotta snön åt olika håll genom att vrida på ratten. |
|
|
Jag upplever i alla fall E91 som jag hade förra vintern som betydligt sämre vinterbil än alla andra framhjulsdrivna bilar jag kört vintertid. När bakhjulen spinner så kommer man ingenstans. Helt annan känsla än att "jucka" sig loss med en fwd-kärra. Har nog lite med det du skriver att man ju kan vrida hjulen och ändra riktning på kraften plus ploga sig fram. Jag hade en annan obehaglig upplevelse mitt i Sthlm city; en gata som lutade svagt, svagt uppåt och var totalt glashal (regn på is). Det kändes som att jag körde i 10 cm i minuten, DTC var helt obrukbart - bilen bara hackade. Hade friktionssulor på så det var nog sämsta möjliga före för dem. |
|
|
Sen är det av yttersta vikt att jämföra vinterdäck av samma kategori (budget, premium), skick och dimension! Många har en tendens att köra med feta lågprofildäck även på vintern på sina BMWs = dåligt grepp. |
|
| NIKasp: att vilken suv eller 4x4 som helst har bättre framkomlighet borde vara självklart... men det betyder inte att man vill ha en X3 (som är en riktig bra bil i sig) - alldeles för klumpig för mig. Poängen är väl att det går att klara sig med en etta på vintern och dessutom ha det riktigt roligt. Sen kan jag berätta att min MTB med dubbdäck har bättre framkomlighet än en X3 i skogen sommar som vintertid - kanske dags att byta in X3:an? ;-) | |
|
Jag menar inte att hacka på 1-serien och bakhjulsdrivet *är* kul på vintern när det inte jäklas :) |
|
|
Har kört vår (sambons) 130iM i 2 dagar och är helt förstummad över hur illa den beter sig på vägarna. Har dubbfria dyra Michelindäck och de är under all kritik tycker jag. Nu är läget på vägarna i Kalmar riktigt dåligt men man är ju halvrädd när man kör.. Har faktiskt börjat leta 3-serie Xi för detta går inte, enligt mig!! München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.